مادر شهیدان مغنیه در مورد شهادت جهاد و فؤاد گفت: «در سال ۱۹۸۲ جهاد برای مبارزان جنوب لبنان سلاح می‌برد و به همین دلیل نام او به فهرست افراد تحت تعقیب اسرائیل افزوده شد و دیگر به جنوب نرفت.»
کد خبر: ۹۰۶۸۶۷۹
|
۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، «عماد فایز مغنیه» مشهور به "حاج رضوان" معاون جهادی حزب الله لبنان بود، عموی او حجت‌الاسلام و المسلمین جواد مغنیه از علما و برجستگان شیعه در لبنان است. او در بهمن ماه 1386 در منطقه کفرسوسه سوریه به‌دنبال انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده، توسط سازمان‌های جاسوسی رژیم صهیونیستی به شهادت رسید. از عماد مغنیه به‌ عنوان مغز متفکر به اسارت در آوردن سربازان رژیم صهیونیستی در تابستان سال 1385 و همچنین فرمانده جنگ 33روزه رزمندگان مقاومت اسلامی علیه تهاجم همه‌ جانبه اسرائیل نام برده می‌شود.

سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان پس از شهادت مغنیه گفت: «خون حاج عماد مغنیه موجودیت اسرائیل را نابود می‌کند». به این ترتیب مردم دریافتند «حاج رضوان» همان رئیس شورای جهادی و فرمانده نظامی مقاومت و عقل متفکری است که پیروزی‌های مقاومت را به ثمر می‌نشاند، نصرالله از او تحت عنوان فرمانده دو پیروزی بزرگ یاد کرد. خانواده وی متشکل از پدر، مادر و جهاد و فؤاد دو برادر وی بود که هر دوی آنها قبل از شهید عماد مغنیه به شهادت رسیدند و «جهاد» فرزند عماد نیز به نام یکی از عموهای خود که در یازدهم رمضان به شهادت رسید، نام‌گذاری شد.

مادر شهیدان مغنیه در مورد شهادت جهاد و فؤاد گفت: «در سال 1982 جهاد برای مبارزان جنوب لبنان سلاح می‌برد و به همین دلیل نام او به فهرست افراد تحت تعقیب اسرائیل افزوده شد و دیگر به جنوب نرفت و در ماه مبارک رمضان همان سال در جریان تلاش برای بیرون آوردن اجساد و نجات مجروجان در منطقه بئر العبد (ضاحیه جنوبی) به شهادت رسید. آن زمان منزل محمدحسین فضل‌الله از سوی شبه‌نظامیان جعجع هدف حمله هوایی قرار گرفت تا جایی که این حمله که نیم ساعت ادامه داشت شهادت 90 نفر از جمله جهاد را به‌دنبال داشت  و خدا را سپاس که او نیز از بنیانگذاران  مقاومت و حامیان آن بود. اما شهید فؤاد در مقابله با حمله صهیونیستی به شهرک کفرا در جنوب لبنان شرکت داشت. در این حمله «زهیر شحاده» و «دیرانی» برادر حاج مصطفی به شهادت رسیدند. اما فؤاد بر اثر انفجار بسته انفجاری که اسرائیل در مقابل محل کار او در ضاحیه کار گذاشته بود، به فیض شهادت نائل شد.» در واقع رژیم صهیونیستی در سال 1996 طرح ترور رسمی و اعلام شده‌ای را برضد حاج عماد در بیروت به اجرا گذاشت که برادر وی فؤاد در آن عملیات تروریستی به شهادت رسید.

شهید «جهاد مغنیه» فرزند فرمانده عماد مغنیه نیز به‌همراه چند تن از اعضای حزب‌الله لبنان و یک فرمانده ایرانی در جریان یک حمله موشکی از جانب رژیم صهیونیستی به شهادت رسیدند. بخشی از شهرت جهاد به‌خاطر پدرش عماد مغنیه است. این فرزند در خانواده‌ای رشد پیدا کرده است که اعضای بسیاری از آن در راه مقاومت اسلامی نقش ارزنده‌ای ایفا کرده‌ و در همین مسیر نیز به شهادت رسیده‌اند. مقاومت در این خانواده سنت حسنه‌ای است که در خون پدران او نیز وجود داشته است.

«آمنه سلامه»، مادر شهیدان فواد، جهاد و عماد(حاج رضوان) مغنیه و مادر بزرگ جهاد مغنیه چند روز پیش در 16 مهر ماه 97 مصادف با 8 اکتبر 2018 میلادی دار فانی را وداع گفت و به فرزندان شهیدش پیوست. وی به القاب بسیاری همچون ام المقاومه، أم حزب الله، ام عماد و... معروف بود. آذرماه سال گذشته نیز حاج فایز مغنیه، پدر شهیدان مغنیه به دیار باقی شتافت.

در غم از دست دادن این مادر شهید لبنانی مقاماتی همچون سید حسن نصرالله و سردار قاسم سلیمانی پیام‌های تسلیتی صادر کردند. در پیام حاج قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس آمده است: او تنها مادر عماد و برادرانش نبود بلکه مادر تمام شهدای لبنان است و هیچ زمانی از دفاع از مقاومت دست برنداشت. ام عماد خود، خانواده و فرزندانش را فدای اسلام و لبنان کرد و چشم، گوش و زبان این روش (مقاومت) بود. آمنه مادر سه شهید و مادربزرگ یک شهید است. علاوه بر عماد مغنیه او مادر دو شهید دیگر به نام‌های جهاد مغنیه (شهادت در سال 1984) و فواد مغنیه (شهادت در سال 1994) است. او همچنین مادربزرگ شهید «جهاد عماد مغنیه» فرزند عماد (شهادت در سال 2015) بود و  «ام‌الشهدا و ام‌المقاومه» نامیده می‌شود. ام عماد مادری اسطوره‌ای بود که از اسلام، لبنان و مقاومت دفاع کرد و رعب و وحشت را به دل رژیم صهیونیستی انداخت. این مادر منبع فیض و رحمت بود و شایسته است که «مادر حزب‌الله» نام بگیرد.

رسانه‌های لبنانی در رثای این مادر شهید با بهره گیری از جملاتی در وصف او پوسترهایی طراحی کرده‌اند که در ادامه قابل مشاهده است:

ا

ارسال نظرات