کد خبر: ۹۰۶۸۵۹۷
|
۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۵

 

 

مهدی سعیدی

حال و هواي سفر اربعين، شور و شوق عجيبي در ميان عاشقان اباعبدالله(ع) ايجاد کرده است. خيلي‌ها در حال آماده شدن براي عزيمت به سفر عشق هستند و تلاش مي‌کنند مقدمات را مهيا کنند. فرق نمي‌کند اولين بار است که توفيق حضور یافته باشند، يا پيش از اين تجربه سفر داشته باشند. هر يک به نحوي دلداده سفر هستند... و امان از حسرتي که در چشم و دل مشتاقان جامانده زيارت نهفته است! شوق و شور قدم زدن در جاده عاشقي، فضاي مجازي و شبکه‌هاي اجتماعي را نيز تسخير کرده و پست‌هاي گوناگون رنگ و لعاب ديگري به آن داده است و اين همه با «جاذبه حسين(ع)» ممکن شده است!

اما اربعين امسال با مسائل و مناقشاتي روبه‌رو است و حوادث گوناگون بر حساسيت آن افزوده است. از يک سو نابساماني در بازار ارز و افزايش چند برابري قيمت دلار و دينار موجب شده است هزينه‌هاي سفر بيش از دو برابر شود و اين افزايش هزينه بخش زيادي از زائران حسيني را که بیشتر آنها از توده‌هاي مردم و از طبقات محروم جامعه هستند، در تأمين هزينه سفر دچار سختي می‌کند! اما حضور پرشور مردم در اربعين امسال حاوي اين پيام خواهد بود که «زائران حسيني با وجود همه دشواري‌ها دست از اباعبدالله(ع) بر نخواهند داشت!»

از ديگر سو، دشمنان جهان اسلام و امت شيعه در ماه‌هاي اخير سناريوهاي گوناگوني را براي ايجاد اختلاف بين ملت ايران و عراق آغاز کرده‌اند! همان‌هايي که از خلق اين حماسه ميليوني و شکل‌گيري بزرگ‌ترين تجمع جهاني هراسانند و «شيعه متحد» خواب راحت از چشمان‌شان ربوده است، پشت پرده حوادث بصره و شايعه‌پراکني عليه زائران عراقي در مشهد بوده‌اند. حضور باشکوه ايرانيان که بدون شک با مهمان‌نوازي ملت عراق همراه خواهد بود، همه نقشه‌هاي دشمن را نقش بر آب خواهد کرد و پرچم وحدت دو ملت را برافراشته خواهد کرد!

جنگ تمام‌عيار اقتصادي جديدي که استکبار جهاني عليه ملت ايران کليد زده نيز وضعیت متمایزي را براي پياده‌روي اربعين امسال ايجاد کرده است. حضور باشکوه ميليون‌ها ايراني، پيام مهمي را براي دشمن خواهد داشت و آن، ‌اینکه : «ملتي که با حسين(ع) بيعت کرده است، تسليم يزيديان زمان نخواهد شد.»

نکته قابل ملاحظه در اين ميان، آن است که براي رونق بخشيدن به اربعين امسال و غلبه بر موانع و مشکلات، شاهد تولد خيزشي مردمي براي مقابله با دشمنان اربعين هستيم. شکل‌گيري پويش‌هاي مردمي براي کاهش هزينه‌هاي اربعين بخشي از اين اقدامات است که به طور خودجوش در شهرهاي گوناگون و با همت مجموعه‌ها و گروه‌هاي مردمي دنبال مي‌شود. انتشار کليپي ارزشمند از يکي از مداحان عراقي که خود را ميزبان فرزندان ايراني حضرت علي‌بن‌موسي الرضا(ع) معرفي مي‌کند، از جمله اقدامات ارزشمندي است که در شکست سناريوي دشمن نقش مؤثري خواهد داشت.

در اين ميان، انتظار ويژه از دولت جمهوري اسلامي این است که وارد ميدان شده و با همه توان از اين حرکت جهاني حمایت کند. واقعيت آن است که حمايت از اربعين نيازمند وجود نگاهي راهبردي و مبتني بر منافع ملي به آن است. حرکت عظیمی که دستاوردهاي کلاني براي نظام اسلامي و جهان اسلام به همراه خواهد داشت و جبهه مقاومت در برابر استکبار جهاني را به طور ملموس و کم‌نظيري تقويت خواهد کرد.

اقدام ارزشمند رئيس‌جمهور در موافقت با کاهش ۳۵ درصدي هزينه صدور رواديد زائران حسيني، اقدام بموقع و ارزشمندي بود که بايد تقدير شود. درباره تسهيل سفر اربعين هنوز هم اقدامات ديگري امکان‌پذير است که انتظار مي‌رود دولت در زمان محدود باقي مانده پیگیری کند. فراهم کردن شهرهاي مرزي براي ميزباني از ميليون‌ها زائر، تأمين امنيت راه‌هاي واصله به مرزهاي غربي، کنترل و کاهش قيمت وسايل نقليه‌اي که وظيفه انتقال زائران را به مرزها بر عهده دارند و...، از جمله اين اقدامات است.

سخن آخر آنکه کربلا قلب تپنده‌اي است که روح آزادگي و عدالت‌خواهي و شرافت و انسانيت را در طول تاريخ حيات بخشيده است و بازگشت ميليون‌ها زائر حسيني به کشور آثار و برکات ارزشمندي براي جامعه ايراني به همراه خواهد داشت که با ميلياردها هزينه مالي قابل کسب نبوده و انقلاب و اسلام را بیمه خواهد کرد. ان‌شاء‌الله!

 

ارسال نظرات