خبرهای داغ:
در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان قم مطرح شد

امکان اسکان اضطراری ۶۲ درصد از مردم قم در هنگام وقوع بحران/ لزوم ممنوعیت ساخت مدارس و برج‌ها در حریم گسل‌های اصلی

در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان قم گزارشی از وضعیت امکان اسکان اضطراری مردم این استان در هنگام وقوع یک بحران ارائه شد.
کد خبر: ۹۰۶۸۴۱۹
|
۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۳
امکان اسکان اضطراری ۶۲ درصد از مردم قم در هنگام وقوع بحران/ لزوم ممنوعیت ساخت مدارس و برج‌ها در حریم گسل‌های اصلی
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان قم شنبه شب در سالن جلسات امام جواد (ع) استانداری قم برگزار شد.

سید امیر سامع در ابتدای این جلسه با اشاره به لزوم تدوین نقشه راه برای اسکان اضطراری مردم در شهر قم اظهار کرد: باید نقشه راهی در این خصوص تدوین شود و تعدادی از بوستان‌های شهر قم با رویکرد مدیریت بحران و پدافند غیرعامل احداث شدند، در این بوستان‌ها سکو‌ها و زیرساخت‌هایی همچون سرویس بهداشتی وجود دارد، البته به برق اضطراری در بوستان‌های قم نیاز داریم.

وی ادامه داد: هم اکنون امکان اسکان اضطراری ۱۷ درصد از مردم شهر در بوستان‌ها و پارک‌ها وجود دارد که در افق ۱۴۰۴ هدفمان رسیدن به اسکان ۳۰ درصد از جمعیت خانوار‌های قم در هنگام بحران در این اماکن است، در این راستا باید بوستان‌ها و پارک‌ها را در مناطق مختلف شهر قم به خصوص منطقه یک توسعه بدهیم.

معاون خدمات شهری و امور اجتماعی شهرداری قم افزود: هم اکنون دو هزار و ۲۴ سکو برای اسکان اضطراری در بوستان‌های شهر قم وجود دارد که در افق ۱۴۰۴ به ۳۵۷۳ سکو می‌رسد، البته امکان اسکان اضطراری در زمین‌های خالی و ورزشگاه‌ها نیز وجود دارد، در خوشبیانه‌ترین حالت امکان اسکان اضطراری ۶۲ درصد از مردم شهر قم در بحران‌ها وجود دارد.

سامع ایجاد سامانه هشدار سریع زلزله در شهر قم را ضروری دانست و خاطرنشان کرد: مطالعه برای ایجاد این سامانه شروع شده است، براساس مطالعات امکان اجرای سامانه در قم وجود دارد، حدود ۱۴ ایستگاه برای فعالیت شتاب نگار زلزله در قم نیاز است که دو ایستگاه هم اکنون وجود دارد.



ضرورت ممنوعیت ساخت مدارس و برج‌ها در حریم گسل‌های اصلی

علی بیت اللهی در ادامه این جلسه با اشاره به وضعیت گسل‌های زلزله در ایران اظهار کرد: عمده شهر‌های کشور که خشک و نیمه خشک هستند، در جوار گسل‌های بزرگ ساخته شده اند و هر جا که تراکم گسلی است، تراکم جمعیتی نیز در آنجا دیده می‌شود.

وی ادامه داد: براساس آیین نامه حقوقی ۲۸۰۰ باید مواردی در ساخت و ساز در کنار گسل‌های اصلی مدنظر قرار بگیرد، رعایت این مساله بعد از زلزله در استان کرمانشاه به صورت جدی‌تر دنبال شد، گسل‌های اصلی، گسل‌هایی هستند که طول آن‌ها بیشتر از ۱۰ کیلومتر باشد.

مدیر بخش زلزله شناسی، مهندسی و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی افزود: ساختمان‌های مهمی همچون بیمارستان‌ها، استانداری و صدا و سیما نباید بر روی حریم گسل‌ها ساخته شود و مطالعاتی در این خصوص در شهر‌های مختلف همچون تهران انجام شده است، در پایتخت کشورمان ۱۶ بیمارستان بر روی حریم گسل‌ها ساخته شده است که به دلیل نبود آیین نامه ۲۸۰۰ در گذشته بود.

بیت اللهی با اشاره به نقشه گسل‌های اصلی قم اظهار کرد: محدوده‌ای که برای شهر قم در این خصوص در نظر گرفته شده، در ۱۰ کیلومتری شهر است و براساس آن ساخت مدارس و برج‌ها در حریم گسل‌های اصلی ممنوع می‌شود و همچنین طرح تفصیلی شهر قم نیز براین اساس مورد بازنگری قرار می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: امکان نصب پنج دستگاه شتاب نگار دیگر زلزله در صورت تامین اعتبارات در شهر قم وجود دارد، این دستگاه‌ها کوچک‌ترین حرکت زمین را به ثبت می‌کنند.



لزوم تامین دستگاه‌های شتاب نگار زلزله برای شهر قم

سید مهدی صادقی در بخش پایانی جلسه با اشاره به لزوم بیمه شدن امکانات دولتی در استان قم اظهار کرد: همه امکانات دولتی در استان باید بیمه شوند تا صورت بروز حادثه مشکلی پیش نیاید.

وی ادامه داد: اداره کل راه و شهرسازی استان قم باید اراضی دولتی را اختیار شهرداری برای احداث فضای سبز در قرار بدهد، همچنین اراضی موجود در ورودی‌های شهر قم نیز در صورت امکان باید تبدیل به پارک جنگلی شوند تا امکان استفاده از این فضا‌ها در هنگام بحران به عنوان اماکن اسکان اضطراری باشد.

استاندار قم افزود: همه امکانات لازم باید در اختیار مدیریت بحران قرار بگیرد، همچنین در این زمینه آموزش بسیار مهم و اساسی است و باید این مساله حتما در برنامه‌ها مدنظر قرار بگیرد.

صادقی تامین دستگاه‌های شتاب نگار زلزله برای شهر قم را ضروری دانست و تصریح کرد: باید سناریو‌های پیش بینی شده را با مدیریت در هنگام وقوع یک بحران در صحنه عمل پیاده کنیم، هماهنگی در این خصوص برای جلوگیری از خسارت بیشتر است.
ارسال نظرات