خبرهای داغ:
نجار در نشست كاهش ریسک سوانح اعلام کرد
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: روزانه 65 تا 70 زلزله در کشور داریم که حدود 175 زلزله بالای 5 ریشتر است .
کد خبر: ۹۰۶۸۳۲۵
|
۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۱

به گزارش خبرگزاری بسیج، اسماعیل نجار در نشست علمی و تخصصی مدیریت خطرپذیری و کاهش خسارات ناشی از سوانح طبیعی در محل پژوهشکده سوانح طبیعی و با مشارکت کرسی یونسکو در مدیریت بلایای طبیعی گفت: برای توفیق در مدیریت بحران باید از درس آموخته های حوادث گذشته استفاده کنیم چراکه روزانه 65 تا 70 زلزله در کشور داریم که حدود 175 زلزله بالای 5 ریشتر است علاوه بر این بارش برف سنگین، خشکسالی و سیل را که ناشی از بازگشت بارش های هزارساله را هم داریم  که برخی بارش های  اخیر در کشور از این دست هستند. 

معاون وزیر کشور به پدیده ریزگردها در غرب و جنوب شرق کشور اشاره کرد و افزود: آتش سوزی جنگل ها و مراتع و سرما زدگی بیش از 750 هزار هکتار باغات کشور از دیگر مخاطرات طبیعی در کشور است. 

رئیس شورای هماهنگی مدیریت بحران کشور با بیان اینکه شبکه های مجازی گاهی خود بحران ساز هستند تاکید کرد: همه دیدیم که در حوادث اخیر چگونه شایعات بدون اسناد علمی و تخصصی، مردم و جامعه را نگران کرد و رسانه ها نقش مهمی در اعتماد سازی و انعکاس اخبار و مطالب صحیح و مورد نیاز جامعه در شرایط بحرانی را دارند بنابراین به نظر می رسد پرداختن به موضوعی که کذب بودن آن توسط مراجع قضایی مشخص شده و بارها توسط سازمان مدیریت بحران کشور به رسانه های مختلف اعلام شده، در شرایطی که جامعه به خاطر ترس از وقوع زلزله در تهران ملتهب بوده، کمکی به مدیریت بحران کشور نکرده و به دور از مسئولیت های حرفه ای و اجتماعی یک رسانه است.

۱۴هزار مسکن تحویل زلزله‌زدگان کرمانشاهی شد

نجار با اشاره به اینکه روز گذشته چهارده هزارومین مسکن بازسازی شده در کرمانشاه تحویل مردم شد گفت: کمک های مردمی باید بصورت نقدی باشد و باید در مسیر صحیح و درست خودش قرار گیرد. لازمه تحقق این امر اعتماد است نه اینکه مردم نسبت به دولت اعتماد ندارند اما باید با برنامه ریزی دقیق و اطلاع رسانی شفاف گزارش هزینه‌کرد این مبالغ در مناطق حادثه دیده ارائه شود.

وی با اشاره به اینکه رفتار مردم تهران در زلزله اخیر صحیح نبود تصریح کرد: شما دقت کنید در حادثه زمین لرزه تهران که در ملارد اتفاق افتاد رفتار مردم قابل قبول نبود برای زمان زلزله ما معتقدیم طبقه همکف بیرون بیاد. از طبقات یک الی آخر پناه گیری درست انجام شود. مردم ما تا زلزله را احساس کردند بجای پناه گیری رفتند در پارگینگ منهای طبقه چند زیر زمین ماشین برداشتند آمدند داخل شهر در حالیکه در زمان زلزله اگر خودرو در حال حرکت است  باید در سمت خط سبقت برود وسط خیابان بایستد یا بیاید بیرون در پارکی که قبلا شناسایی کرده مستقر شود و منتظر اطلاعات و اخبار از طریق مبادی قانونی باشد. اما شما ملاحظه کنید آمدند توی خیابان ها اگر حادثه ای پیش می آمد امداد چگونه در این ترافیک میسر بود؟ لذا آموزش در همه سطوح همواره اولویت جدی است. 
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در ادامه به اهمیت مقوله آموزش در مدیریت بحران پرداخت و گفت: ما معتقدیم اولین امدادگر و دلسوز ترین امدادگر کسی است که عضو خانواده است و با شعار هرخانواده یک امدادگر به دنبال تحقق آن هستیم.

نجار با بیان اینکه دنیا با علم و خرد و اندیشه خود را ایمن کرده است  تصریح کرد: حوادث، خیلی قابل پیش بینی نیست ولی قابل پیشگیری است مثال ملموس همان زلزله است که ما برای ساختمان سازی در کشور آیین نامه 2800 داریم اگر این آیین نامه کامل رعایت بشود زیر آن سقف فردی نخواهد مرد. که اجرای این آیین نامه دارای مراحل مختلفی است.

معطلی قانون مدیریت بحران در مجلس
وی در ادامه به معطلی قانون سازمان در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت:  هم اکنون  حدودا چهل و سه ماه است که قانون ما در مجلس در دست بررسی است. اگر مدیریت بحران اولویت مجلس باشد این موضوع باید در راس قرار بگیرد، ماده 10 و 12 ما که باید در اختیار ما قرار بگیرد اما در اختیار ما نیست.

نجار گفت: من می گویم باید مستمر آموزش داده بشود، به دنبال درج درس مدیریت بحران در کتب درسی هستیم و ما توانستیم 2 واحد اختیاری را در دانشگاهها بگنجانیم. 

معاون وزیر کشور با تاکید بر اینکه در مدیریت بحران  زلزله کرمانشاه رکورد زدیم گفت: در زلزله کرمانشاه نسبت به حوادث گذشته بهتر عمل شد. زلزله در ساعت 21 و 48 دقیقه و 17 ثانیه اتفاق افتاد یعنی تاریکی مطلق تا ساعت 7 صبح در تاریکی کار کردیم. حدود 20هزار کیلومتر مربع  وسعت تحت تاثیر 7 شهرستان 8 شهر حدود 1930 روستا وسعت منطقه بسیار زیاد بود. در کمتر از 17 ساعت یعنی ساعت 15 پایان نجات اعلام کردیم.

وی افزود: طبق برآورد انجام شده هر مجروح از هوا و زمین 250 کیلومتر میانگین منتقل شده که این کار، کار بسیار بزرگی است که در این مدت اتفاق افتاد. 

ارسال نظرات
پر بیننده ها