محقق عرصه عرفان و تصوف گفت: فقر وجود و معرفتی انسان احساس نیاز به هدایت را در فرد افزایش می دهد، بر همین اساس ارادت می تواند نوعی از هدایت شدن را برای انسان مشخص کند.
به گزارش خبرگزاری بسیج، برنامه شعبده شوم با موضوع بررسی تصوف و فرق مختلف آن، با حضور حجت الاسلام حمید شاه بیگی (پژوهشگر حوزه ادیان و تصوف) و محمدرضا لایقی (محقق عرصه عرفان و تصوف) از شبکه رادیویی گفت و گو روی آنتن رفت.
در این برنامه حجت الاسلام حمید شاه بیگی با اشاره به اینکه، قرآن به خوبی ادیان گذشته را مورد بررسی قرار داده است، گفت: جریان رهبانیت از جمله پدیدههایی است که قبل از اسلام مورد توجه قرار میگیرد.
وی با اشاره به این که تصوف را میتوان در مقایسه جریان رهبانیت مورد تحلیل قرار داد، عنوان کرد: رهبانیت از جمله جریانهای معنویت گرایی است که در قرآن مورد اشاره قرار گرفته است.
این پژوهشگر حوزه ادیان و تصوف با اشاره به این که خداوند در چهار آیه قرآنی به صورت مستقیم از رهبانیت یاد میکند، اظهار داشت: در چهار آیه قرآنی که به صورت مستقیم در رابطه با رهبانیت آمده است، نقاط قوت و ضعف این جریان مطرح شده اند.
وی افزود: آیه ۸۲ سوره مائده، آیه ۳۱ و ۳۴ سوره توبه و کریمه ۲۷ سوره حدید محوری از مهمترین موضوعات جریان رهبانیت را مورد بررسی قرار داده اند.
حجت الاسلام حمید شاه بیگی با اشاره به آیه ۳۱ سوره توبه، توضیح داد: در این آیه قرآن پیروان راهبان را مورد نقد قرار میدهد، در حالی که آیه ۳۴ سوره توبه به خود راهبان میپردازد.
وی در ادامه اضافه کرد: راهبان شریعت را محور کارهای خود قرار نمیدادند و در بسیاری از مواقع حلال خدا را حرام اعلام میکردند.
این پژوهشگر حوزه ادیان و تصوف ادامه داد: نقدی که به طرفداران راهبان در قرآن آمده را میتوان معادل نقدی دانست که به اهالی تصوف وارد میشود.
در ادامه برنامه شعبده شوم از شبکه رادیویی گفت و گو محمدرضا لایقی با اشاره به موضوع ارادت در ادیان و جریانهای مختلف، گفت: فلسفه ارادت میتواند لباس هر فرهنگی را متناسب با شرایط خود به تن کرده و نمودی متفاوت داشته باشد.
وی با اشاره به این که ارادت همانند هر موضوع دینی در یک بافت مطرح میشود، عنوان کرد: اگر بافت پیرامون یک مفهوم مورد شناسایی قرار بگیرد، تحلیل آن مفهوم در مسیر واضح و ساده تری انجام خواهد شد.
این محقق حوزه عرفان با اشاره به این که ارادت همیشه با مفهوم حجیت و هدایت و عبودیت همراه است، عنوان کرد: در شکل منفی ارادت میتواند به عنوان یک آسیب نیز مطرح شود، چرا که ارادت میتواند سبب ایجاد غلو در پیروی شود.
وی با اشاره به این که هدف از ارادت هدایت کردن افراد است، عنوان کرد: فقر وجود و معرفتی انسان احساس نیاز به هدایت را در فرد افزایش میدهد، بر همین اساس ارادت میتواند نوعی از هدایت شدن را برای انسان مشخص کند.
در این برنامه حجت الاسلام حمید شاه بیگی با اشاره به اینکه، قرآن به خوبی ادیان گذشته را مورد بررسی قرار داده است، گفت: جریان رهبانیت از جمله پدیدههایی است که قبل از اسلام مورد توجه قرار میگیرد.
وی با اشاره به این که تصوف را میتوان در مقایسه جریان رهبانیت مورد تحلیل قرار داد، عنوان کرد: رهبانیت از جمله جریانهای معنویت گرایی است که در قرآن مورد اشاره قرار گرفته است.
این پژوهشگر حوزه ادیان و تصوف با اشاره به این که خداوند در چهار آیه قرآنی به صورت مستقیم از رهبانیت یاد میکند، اظهار داشت: در چهار آیه قرآنی که به صورت مستقیم در رابطه با رهبانیت آمده است، نقاط قوت و ضعف این جریان مطرح شده اند.
وی افزود: آیه ۸۲ سوره مائده، آیه ۳۱ و ۳۴ سوره توبه و کریمه ۲۷ سوره حدید محوری از مهمترین موضوعات جریان رهبانیت را مورد بررسی قرار داده اند.
حجت الاسلام حمید شاه بیگی با اشاره به آیه ۳۱ سوره توبه، توضیح داد: در این آیه قرآن پیروان راهبان را مورد نقد قرار میدهد، در حالی که آیه ۳۴ سوره توبه به خود راهبان میپردازد.
وی در ادامه اضافه کرد: راهبان شریعت را محور کارهای خود قرار نمیدادند و در بسیاری از مواقع حلال خدا را حرام اعلام میکردند.
این پژوهشگر حوزه ادیان و تصوف ادامه داد: نقدی که به طرفداران راهبان در قرآن آمده را میتوان معادل نقدی دانست که به اهالی تصوف وارد میشود.
در ادامه برنامه شعبده شوم از شبکه رادیویی گفت و گو محمدرضا لایقی با اشاره به موضوع ارادت در ادیان و جریانهای مختلف، گفت: فلسفه ارادت میتواند لباس هر فرهنگی را متناسب با شرایط خود به تن کرده و نمودی متفاوت داشته باشد.
وی با اشاره به این که ارادت همانند هر موضوع دینی در یک بافت مطرح میشود، عنوان کرد: اگر بافت پیرامون یک مفهوم مورد شناسایی قرار بگیرد، تحلیل آن مفهوم در مسیر واضح و ساده تری انجام خواهد شد.
این محقق حوزه عرفان با اشاره به این که ارادت همیشه با مفهوم حجیت و هدایت و عبودیت همراه است، عنوان کرد: در شکل منفی ارادت میتواند به عنوان یک آسیب نیز مطرح شود، چرا که ارادت میتواند سبب ایجاد غلو در پیروی شود.
وی با اشاره به این که هدف از ارادت هدایت کردن افراد است، عنوان کرد: فقر وجود و معرفتی انسان احساس نیاز به هدایت را در فرد افزایش میدهد، بر همین اساس ارادت میتواند نوعی از هدایت شدن را برای انسان مشخص کند.
ارسال نظرات
غیرقابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
پر بیننده ها
آخرین اخبار