دکتر جلیل دارا عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در خصوص نامه اخیر ۲۹۲ استاد اصلاح‌طلب گفت: هر بحران و هر مشکلی باید با راه‌حل متناسب با آن حل شود و راهکارهای مطرح شده در این نامه ارتباطی با مشکلات ذکر شده در آن ندارد.
کد خبر: ۹۰۶۷۹۴۴
|
۲۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۸

مشکلات اقتصادی با توان داخلی حل می‌شود /برای مشکلات موجود بن‌بستی نداریم

به گزارش سرویس اساتید خبرگزاری بسیج، دکتر جلیل دارا دکترای علوم سیاسی و عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت‌مدرس در گفتگوی ویژه با خبرگزاری فارس در خصوص نامه اخیر ۲۹۲ استاد اصلاح طلب که از آن به «هشدارنامه» نام برده‌اند  و در آن به مشکلاتی همچون چالش کم آبی، خشکسالی، ریزگردها، فقر، رکود ‌تورمی، ناامنی‌های اقتصادی و اجتماعی اشاره کرده و برای حل آن راهکارهایی همچون  رفع حصر، آزادی زندانیان سیاسی و حق دسترسی وکیل در پرونده‌های زندانیان سیاسی ارائه کرده‌اند، گفت :  این نامه با نگاهی سیاسی نوشته شده و امضا‌کنندگان آن بیشتر به دنبال منافع شخصی خود هستند تا حل مشکلات.

 

وی همچنین اعتقاد دارد برای حل مشکلات کشور می‌توان از نامه‌ای که اخیرا ۹۰۰ نفر از اساتید انقلابی نوشته‌اند، استفاده کرد.

 

متن گفت وگوی خبرنگار خبرگزاری فارس، با جلیل دارا در ادامه آمده است:

* هر بحران و هر مشکلی باید با راه‌حل متناسب با آن حل شود

 

فارس: اخیرا ۲۹۲ استاد اصلاح‌طلب دانشگاه در نامه‌ای برای حل مشکلات کشور راهکارهایی را ارائه کرده‌اند که به اعتقاد بسیاری از دانشگاهیان این راهکارها نمی‌تواند به ما کمکی کند، با توجه به اینکه شما این نامه را کاملا مطالعه کردید، می‌خواستیم بدانیم که نظر شما در این رابطه چیست؟

دارا: بله. به اعتقاد بنده هر بحران و هر مشکلی باید با راه‌حل متناسب با آن حل شود. راهکارهایی که در این نامه به عنوان راه‌های برون‌رفت از بحران مطرح شده راهکارهایی است که ارتباطی با مشکلات ذکر شده در آن نامه ندارد. عمده مشکلاتی که در این نامه مطرح شده، مشکلات اقتصادی است و راهکارها بسیار سیاسی هستند.

 

*  دغدغه امضاءکنندکان نامه رفع معضلات اقتصادی نیست

این نامه در ارائه راهکار دچار یک سیاست‌زدگی شده در حالی که برای عبور از مشکلات اقتصادی راه‌حل سیاسی چاره‌ساز نیست البته مسائل سیاسی و سیاست هم تأثیرگذار هست اما اینکه ما یک بسته صرفاً سیاسی برای حل مشکلات اقتصادی بدهیم، به معنای تخصصی ندیدن موضوع است.

فارس: پس شما معتقدید این نامه به رفع مشکلات موجود کمکی نمی‌کند؟

 

دارا: واقعیت این است که با راهکارهایی که در این نامه به آن اشاره شده  به نظر می‌رسد دغدغه امضاءکنندکان این نامه رفع معضلات اقتصادی نبوده و بیشتر به دنبال تحقق یکسری اهداف سیاسی هستند.

این‌ها پیشرفت و توسعه را فقط با نگاه به بیرون می‌بینند در حالی که تمام کشورهایی که ما می‌بینیم حتی کشورهای شرقی و کشورهایی که الان در حال توسعه هستند برای پیشرفت نگاه به داخل را مدنظر قرار داده‌اند و به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های داخل و داشته‌هایی که یک کشور می‌تواند داشته باشد و دارد، توجه کرده‌اند.

 

* تزریق ناامیدی به جامعه و جوانان  

فارس: با مباحثی که شما مطرح کردید این نامه بیشتر بدنبال تزریق ناامیدی به جامعه و جوانان است تا حل مشکلات؟

دارا: به نظر من این دوستان می‌خواهند اینگونه القاء کنند که با نگاه به داخل نمی‌توانیم به پیشرفت و یک جایگاه توسعه‌یافته برسیم و این دیدگاه، دیدگاهی است که کمک از غرب را برای پیشرفت می‌طلبد.

 

مقام معظم رهبری که فرمودند « کسانى‏ که در داخل کشور این فکر را که مطلوب و محبوب دشمنان است ترویج مى‏ کنند، این‏ها خیانت مى‏ کنند؛ این خیانت به کشور است»، به این مسئله باید واقعا توجه کرد. غربی‌ها به دنبال منافع خودشان هستند و ما هم اگر بخواهیم حل مشکلات اقتصادی‌مان را به دیگران بسپاریم مطمئناً هیچ اتفاقی نخواهد افتاد و هیچگاه دیگران مشکلات اقتصادی ما را حل نخواهند کرد.

 

* مشکلات اقتصادی با اتکا به نیروها و توان داخلی حل می‌شود نه راهکارهای سیاسی

 

فارس: شما برای حل مشکلات اقتصادی چه پیشنهادی دارید؟

دارا: مشکلات اقتصادی از مباحثی است که باید با اتکا به نیروها و توان داخلی، نیروهای دانشگاهی و متخصص و نیروی جوان کاری که در کشور وجود دارد و با همت دولت و نیروهای دست‌اندرکار حل شود.

 

ما منابع مادی کم نداریم و اینگونه نیست که کشور ضعیف و تهی از منابعی باشیم، کشور ما منابع عظیمی دارد و در همه حوزه‌ها توانمند هستیم.

 

*  برای مشکلات موجود بن‌بستی نداریم

فارس: در روزهای گذشته ۹۰۰ استاد دانشگاه دیگر هم برای رفع مشکلات موجود نامه‌ای نوشته و راهکارهایی ارائه کردند، نظر شما که از امضا‌کنندگان این نامه هستید، چیست؟

دارا: بله در روزهای گذشته برای حل مشکلات اقتصادی منتشر شد که در این نامه تأکید شده برای مشکلات موجود بن‌بستی نداریم. اینکه ما بن‌بستی را جلوی مشکلات موجود بگذاریم برای اینکه مسیرمان را به سمت توسل به غرب ببریم و غرب بخواهد مشکلات ما را حل کند، اشتباه بزرگی است.

 

ما مشکلات را خودمان می‌توانیم حل کنیم به شرط اینکه توجه به داخل داشته باشیم، نیروی دانشگاهی نخبه، نیروی جوان با نشاط، توجه به همسایگان و کشورهای منطقه از مسائلی است که می‌تواند به ما کمک کند.

ما در منطقه‌ای قرار داریم که می‌توانیم با یک همگرایی خوب با کشورهای منطقه مشکلات اقتصادی‌مان را حل کنیم.

 

* غربی‌ها فقط دنبال منافع خودشان هستند

راه‌حل مشکلات این است که دولت از نیروها و قشر فرهیخته دانشگاهی و متخصصین استفاده کند، نگاه توسعه درون‌زا داشته باشد، نگاه به داخل داشته باشد نه به خارج.

البته ارتباط با خارج کار بدی نیست ولی به این معنی نیست که تمام تلاش و ذهن خود را معطوف به غرب کنیم و همه امیدمان برای حل مشکلات به غرب باشد. غربی‌ها فقط دنبال منافع خودشان هستند و هر جا ببینند به منافع خود می‌رسند جلو می‌آیند و هر جا ببینند ضرر می‌کنند کنار می‌کشند

ارسال نظرات