خبرهای داغ:
وارثی گفت: طرح غربالگری ژنتيک با هدف شناسايی اختلالات ژنتيكی و مداخله به هنگام به صورت دو طرح مجزا با گروه های هدف متفاوت با تعداد مشخص شده از ستاد بهزيستی كشور انجام می شود.
کد خبر: ۹۰۶۷۷۵۳
|
۲۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۰

علیرضا وارثی مدیرکل بهزیستی استان قزوین در گفتگو با خبرنگار خبرگزار بسیج قزوین، ضمن اشاره به طرح غربالگری ژنتیک در سال 96 و برنامه ریزی در سال 97 بیان کرد: طرح غربالگری ژنتيک با هدف شناسايی اختلالات ژنتيكی و مداخله به هنگام به صورت دو طرح مجزا با گروه های هدف متفاوت با تعداد مشخص شده از ستاد بهزيستی كشور انجام می شود.

وی گفت: ابتدا پرسشگران آموزش ديده پرسشنامه های استاندارد را برای گروه هدف كه طرح اول دختران دبيرستانی و دانشجويان و در طرح دوم زوجهای در شرف ازدواج تكميل می نمايند و بر اساس ريسک تعيين شده افراد در معرض خطر به مراكز مشاوره ژنتيک ارجاع داده شده و طی آزمايشهای انجام شده ضريب خطر تولد نوزاد معلول برای آنها مشخص شده و آگاهسازی های لازم در زمينه خطرات به اين افراد توسط مشاور، كلاسهای آگاهسازی، بروشور وكتاب و غیره انجام می گيرد.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین با اشاره به اجرلی این طرح در سال 96 عنوان کرد: در سال 96 در نیمه دوم سال طرح غربالگری اختلالات ژنتیک 15-25 سال برای ۲ هزار و ۳۰۰ نفر در 4 شهرستان انجام شده مه به تفکیک در قزوین و البرز1800 نفر، آبیک 250 نفر و بویین زهرا 250 نفر بوده است.

وارثی افزود: غربالگری ژنتیک پیش از ازدواج نیز برای ۲ هزار و ۵۰۰ زوج اجرا گردیده که به تفکیک در قزوین و البرز هزار و ۶۰۰ زوج، ابیک 300 زوج و بویین زهرا 300 زوج و تاکستان 300 زوج بوده است ودر کل6 موسسه در کل استان اجرای طرحهای فوق را به عده داشتند.
1010/ت30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها