افشای پشت پرده تلاش دولت برای افزایش قیمت حامل های انرژی در گفتوگو با عضو کمیسیون اقتصادی مجلس؛
خیز نامحسوس دولت برای افزایش قیمت بنزین/ زمینه سازی دولت برای برگرداندن کارت سوخت/ مردم قربانی سیاست هویج و چماق
شایعات گران شدن بنزین از بودجه سال 97 که از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی داده شد آغاز و در این مدت گذشته از سال 97 هنوز هم صداهایی برای افزایش قیمت بنزین این سوخت اول کشور به گوش می رسد، گرانی ای که روی قیمت هر چیز دگیر موثر است و با وجود اطمینان خاطر دادن مجلس شورای اسلامی از اینکه این فراورده سوختی گران نمی شود اما همچنان سودای گران کردن بنزین در هیات دولت دنبال می شود.
به گزارش سرویس بسیج مهندسین صنعت خبرگزاری بسیج، هیچ کس یادش نرفته زمانی که کارت سوخت مطرح شد و قیمت بنزین از ۸۰ تومان به یک هزار تومان افزایش یافت و مسوولان دولتی اطمینان خاطر دادند که این افزایش تاثیری بر سایر کالاها نخواهد داشت، اما با این وجود تورم حاصل از افزایش یکباره قیمت بنزین باعث شد تا در اواخر دهه ۸۰ قیمتها خیز زیادی داشته باشد. یکی از دلایلی که باعث شد تا دولت با هیاهوی بسیار دست روی این نیاز استراتژیک مردم بگذارد مصرف بی رویه و البته قاچاق بود.
در هر دو بهانهای که دولت مطرح کرده است ابهامات زیادی وجود دارد ابهاماتی که تابه امروز نه برای برطرف کردن آن قدم از قدم برداشته شده است و نه بودجهای برای آن اختصاص یافته است، خودروهای غیراستاندارد که دو شرکت بزرگ خودروسازی دولتی ایرانخودرو و سایپا میسازند همیشه یکی از نقاط انتقاد کارشناسان در این زمینه بوده و هست، اما دولت در دو دهه اخیر هیچ کاری برای بهبود کیفیت خودروها و رسیدن به استاندارهای جهانی نکرده است تا این بخش از مصرف کشور بتواند نقش بهتری در مصرف بنزین داشته باشد.
از طرفی مشکل توسعه حمل ونقل عمومی است که دولت به روشهای مختلف از اختصاص بودجههایی که در قانون پیش بینی شده تفره میرود و حاضر نیست سهم خود را در این زمینه اختصاص دهد، با این وجود و سایر مشکلات مطرح شدن دوباره برگشت کارت سوخت به بهانه کیفی سازی مصرف بنزین بهانهای بیش نیست تا دوباره بتوانند مانند دورانی که کارت سوخت مطرح شد و در نهایت تقسیم بندی بنزین به دو نرخ و نهایتا یک نرخ رسید، اینبار هم چنین اتفاقی بیفتد.
علیرضا صادق آبادی، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرواردههای نفتی صراحتا اعلام کرد دولت هیچ برنامهای برای تغییر قیمت بنزین یا سهمیهبندی آن ندارد و تولید و ذخایر به میزان لازم است. به گفته وی، برنامهای برای افزایش قیمت بنزین نه از سوی دولت نه از سوی مجلس وجود ندارد. از اظهارات صادقآبادی در آن زمان شاید میتوانستیم بفهمیم که حداقل تا پایان سال نباید منتظر تغییری در سرنوشت بنزین باشیم، اما این واقعیت که دولت به دنبال افزایش قیمت است تغییری نکرده است.
قاچاق در کنترل کارت سوخت نیست
آقای ناصرموسوی لارگانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره اینکه آیا کارت سوخت در کاهش قاچاق تاثیرگذار است، میگوید: «اگر بگوییم کارت سوخت هیچ تاثیری در کاهش میزان قاچاق سوخت ندارد، قطعا نظر درستی نیست، اما اگر بگوییم که میتواند به طور کلی جلوی قاچاق سوخت را بگیرد قطعا اینطور نیست.»
او اضافه میکند: «دلیلش هم این است که تعدادی خودروهایی که خیلی در بازار کار نیستند مثل نیسانها و وانتهایی که سهمیه بالاتری نسبت به خودروی سواری دارند، بعضی از افراد که چند تا از این خودروها را خریداری بکنند میتوانند ظرف چند ماه آن پولی که برای خرید این خودروها دادند و با تفاوت قیمتی که قیمت بنزین دارد بدست بیاورند و احتمال اینکه باز هم ما مقداری قاچاق سوخت داشته باشیم، هست و بعضی مواقع یک سری ارتباطاتی هم هست که به نظرم خود این ارتباطات هم باعث قاچاق سوخت میشود.»
اختصاص سهمیه براساس حرکت خودروها
لارگانی میافزاید: «یعنی اگر کارت سوخت احیا بشود و نظارت بر تخصیص سوخت براساس میزان تحرک خودروها صورت بگیرد شاید راهی مناسب برای جلوگیری از قاچاق باشد، به عنوان مثال در بحث وانتها اگر براساس حرکتی که دارد سوخت دریافت کند بهتر میتوان جلوی قاچاق سوخت را گرفت، یعنی اگر وانت نیسانی داشته باشیم که هیچ حرکتی ندارد و سهیمه اش هم همیشه مصرف میشود نشان میدهد یا نوعی قاچاق صورت میگیرد یا بنزین سهمیه در بازار آزاد مثلا به مصرف کنندگان فروخته میشود.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تاکید میکند: «اگر قرار است کارت سوخت دوباره احیا شود، به نظرم باید با دقت بیشتری سهمیه سوخت اختصاص یابد و این کار انجام شود تا کمتر شاهد مشکلات قاچاق سوخت در کشور باشیم.»
پشت پرده کارت سوخت
او در واکنش به این سوال که آیا میتوان گفت: در پشت بحث کارت سوخت گرانی بنزین مطرح است، تاکید میکند: «قطعا همنطور است و دولت این کار را انجام خواهد داد، خیلی از خودروهای سواری هستند که با ۶۰ لیتر بنزین یک هفته هم نمیتوانند حرکت کنند، به عنوان مثال من با خودروی شخصی ام هفتهای یکبار به اصفهان میروم و این سهمیه ۶۰ لیتر مصرف میشود و در برگشت اگر کارت سوخت نداشته باشم نمیتوانم بیایم باید خودرو را رها کنم.»
موسوی لارگانی اضافه میکند: «وقتی که میخواهند ۶۰ لیتر بنزین به من بدهند مسلما راه و روزنهای هم قرار خواهند داد که تا ۶۰ لیتر مثلا یک نرخ باشد و از آن به بعد قیمتش فرق کند، قطعا دولت به دنبال گران کردن بنزین است، دولت قصد دارد مدتی را با بحث احیای کارت سوخت سپری کرده و با آماده کردن جامعه به منزل اول برگردندند و قیمت بنزین را آزاد کنند، دولت قبلا هم چنین برنامهای بوده را اجرا کرده است.»
او با اشاره به جلسهای غیرعلنی با محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور میگوید: «در جلسه غیرعلنیای که با نوبخت داشتیم وی صحبتی از سهمیه بندی سوخت و بنزین داشت، اما این که چه زمانی عملی شود را نگفت، با این اقدام قطعا فشار به مردم افزوده میشود و مردم در تنگنای معیشتی قرار میگیرند، وی همچنین اشاره به هم به افزایش قیمت سوخت و تاثیر آن بر روی همه اقلام و کالاها مانند قبل داشت.»
دولت با مردم بازی نکند
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی معتقد است: «اگر هدف این باشد که قطعا همین خواهد بود، دولت نباید به بهانه احیا کارت سوخت و مبارزه به قاچاق سوخت مردم را بازی بدهد تا دوباره به منزل اول برگردیم و باز هم با همان مشکلات قبلی که با آن دست به گریبان بودیم ادامه یابد. اگر دولت واقعا میخواهد جلوی قاچاق بنزین را که با تانکر و کامیونهایی که به خارج کشور قاچاق میشود، بگیرند باید دست به اقدامات اساسی تری بزند. قاچاق بنزین به صورت دبهای و اندازه چند لیتر خطرناک و غیرممکن است و به نظرم اگر دولت بخواهند جلوی قاچاق بنزین را بگیرند راههای بهتری هم هست.»
او با بیان اینکه دولت باید جلوی خروج کالاهای اساسی مردم از کشور را بگیرد، اضافه میکند: «همه مسوولان یا خود نمایندگان میگویند که مواد خوراکی مردم قاچاق میشود، واقعا اگر میدانیم که این کالاها چطور خارج میشود باید جلوی آن را بگیریم، وقتی که نظام ما اینقدر قدرتمند است که جانیای مثل «عبدالمالک ریگی» را در هواپیما و آسمان دستگیر میکند آیا این توان را ندارد که جلوی قاچاق کالا و بنزین را بگیرد؟ اگر ارادهای در دولت وجود داشته باشد میتوان جلوی این کار را گرفت.»
ما روی نفت هستیم چرا به مردم سختی بدهیم!
او با اشاره به منابع سرشار نفت در کشور، تاکید میکند: «دولت باید برنامه ریزیای داشته باشد که به مردم سخت نگذرد، کشوری مثل ترکیه وارد کننده بنزین است، اما این بنزینی که الان در کشور ماست از ذخایر خدادادی است که جزء بیت المال است و حال رفاهی مردم ما باید با کشوری که بنزین ندارد و محتاج به واردات است تفاوت داشته باشند، اما نه تنها از نظر رفاهی بلکه از نظر درآمد هم مردم کشور ما در رتبه پایینترین از مردم ترکیه قرار دارند و با هم متفاوت هستند.»
نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که گرانیهایی که چند برابر شده با افزایش قیمت سوخت بالاتر هم خواهد رفت، آیا مجلس یا دولت برنامهای برای مقابله با تبعات این اتفاق دارد؟، توضیح میدهد: «اولا دولت چیزی درباره افزایش قیمت سوخت به صورت رسمی به مجلس اعلام نکرده تا مجلس اظهارنظر کند، اما به هر حال ما شاهد این هستیم که بعضی از کارهایی که نیاز به اجازه مجلس دارد دولت خودش انجام میدهد، ما در مجلس حواسمان به این موضوع هست که دولت در بحث بنزین چنین حرکتی صورت ندهد، اگر هم قرار است چنین اقدامی صورت گیرد دولت باید با رعایت همه ملاحظات و با برنامه ریزی و تصویب مجلس شورای اسلامی این کار انجام شود.»
قرار بود دولت جیب فقرا پر کند، اما ...
موسوی لارگانی میگوید: «بحث ارز و با بنزین متفاوت است، در زمان نوسانات ارز و وقتی که قیمت ارز ساعتی ۱۰۰۰ تومان افزایش قیمت پیدا میکرد، اولین سوال مردم این بود که چه حادثهای اتفاق افتاده و حالا سوال این است ارزی که سیر نزولی پیدا کرد و در یک شب قیمت آن کاهش پیدا کرد چه چیزی باعث آن شده است؟ باز هم حرف قبلی ام را تکرار میکنم؛ اگر ما میگوییم بنزین قاچاق میشود و باید افزایش قیمت داشته باشد تا قاچاق کاهش یابد، نباید مردم تحت فشار قرار بگیرند.»
او در توضیح اینکه عدالت حلقه گمشده اقدامات دولت است، اضافه میکند: «در بحث هدفمندی یارانهها زمانی که بنزین، برق و گاز و ... افزایش قیمت داشتند، صحبتی که دولت وقت داشت این بود که عدهای پر مصرف اند یا بیشتر از ۶ خودرو دارند باید هزینههای بیشتری بپردازند و این درآمدها در میان افراد متوسط و کم توان قرار گیرد، اما عملا آنهایی که ثروتمندتر بودند یارانه بیشتری گرفتند، همان فردی که ۶ خودرو داشت ۶ سهمیه بنزین میگرفت، ولی یارانه فرد کم درآمد فرقی نکرد و امروز ارزش ۴۵ هزار تومان ۴۵۰۰ تومان هم نیست.»
او با اشاره به اینکه امروز مردم نسبت به زمانی که هدفمندی یارانهها اجرا شد فقیرتر شده اند، اضافه میکند: «دولت پول یارانه از جیب مردم بیرون میکشد و به خودشان پرداخت میکند، آن فردی که فقیر است نباید برق را به همان قیمتی مصرف کند که فرد ثروتمند مصرف میکند و باید زیان هایش جبران شود. نباید یارانه فرد ثروتمند با یک فرد کم درآمد یکی باشد.»
موسوی لارگانی سهمیه بندی بنزین را به نفع اغنیا میداند و اظهار میدارد: «سهمیه بندی بنزین باز هم به نفع ثروتمندان است نه فقرا، دولت از هدفمندی یارانهها درآمد کسب کرد، اما زمانیکه وزیر دولت درباره پرداخت یارانهها میگوید که «برای پرداخت یارانه مصیبت داریم» و منت هم سر مردم میگذارد، باید بداند که همین درآمد را از جیب مردم در میآورد.»
در هر دو بهانهای که دولت مطرح کرده است ابهامات زیادی وجود دارد ابهاماتی که تابه امروز نه برای برطرف کردن آن قدم از قدم برداشته شده است و نه بودجهای برای آن اختصاص یافته است، خودروهای غیراستاندارد که دو شرکت بزرگ خودروسازی دولتی ایرانخودرو و سایپا میسازند همیشه یکی از نقاط انتقاد کارشناسان در این زمینه بوده و هست، اما دولت در دو دهه اخیر هیچ کاری برای بهبود کیفیت خودروها و رسیدن به استاندارهای جهانی نکرده است تا این بخش از مصرف کشور بتواند نقش بهتری در مصرف بنزین داشته باشد.
از طرفی مشکل توسعه حمل ونقل عمومی است که دولت به روشهای مختلف از اختصاص بودجههایی که در قانون پیش بینی شده تفره میرود و حاضر نیست سهم خود را در این زمینه اختصاص دهد، با این وجود و سایر مشکلات مطرح شدن دوباره برگشت کارت سوخت به بهانه کیفی سازی مصرف بنزین بهانهای بیش نیست تا دوباره بتوانند مانند دورانی که کارت سوخت مطرح شد و در نهایت تقسیم بندی بنزین به دو نرخ و نهایتا یک نرخ رسید، اینبار هم چنین اتفاقی بیفتد.
علیرضا صادق آبادی، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرواردههای نفتی صراحتا اعلام کرد دولت هیچ برنامهای برای تغییر قیمت بنزین یا سهمیهبندی آن ندارد و تولید و ذخایر به میزان لازم است. به گفته وی، برنامهای برای افزایش قیمت بنزین نه از سوی دولت نه از سوی مجلس وجود ندارد. از اظهارات صادقآبادی در آن زمان شاید میتوانستیم بفهمیم که حداقل تا پایان سال نباید منتظر تغییری در سرنوشت بنزین باشیم، اما این واقعیت که دولت به دنبال افزایش قیمت است تغییری نکرده است.
قاچاق در کنترل کارت سوخت نیست
آقای ناصرموسوی لارگانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره اینکه آیا کارت سوخت در کاهش قاچاق تاثیرگذار است، میگوید: «اگر بگوییم کارت سوخت هیچ تاثیری در کاهش میزان قاچاق سوخت ندارد، قطعا نظر درستی نیست، اما اگر بگوییم که میتواند به طور کلی جلوی قاچاق سوخت را بگیرد قطعا اینطور نیست.»
او اضافه میکند: «دلیلش هم این است که تعدادی خودروهایی که خیلی در بازار کار نیستند مثل نیسانها و وانتهایی که سهمیه بالاتری نسبت به خودروی سواری دارند، بعضی از افراد که چند تا از این خودروها را خریداری بکنند میتوانند ظرف چند ماه آن پولی که برای خرید این خودروها دادند و با تفاوت قیمتی که قیمت بنزین دارد بدست بیاورند و احتمال اینکه باز هم ما مقداری قاچاق سوخت داشته باشیم، هست و بعضی مواقع یک سری ارتباطاتی هم هست که به نظرم خود این ارتباطات هم باعث قاچاق سوخت میشود.»
اختصاص سهمیه براساس حرکت خودروها
لارگانی میافزاید: «یعنی اگر کارت سوخت احیا بشود و نظارت بر تخصیص سوخت براساس میزان تحرک خودروها صورت بگیرد شاید راهی مناسب برای جلوگیری از قاچاق باشد، به عنوان مثال در بحث وانتها اگر براساس حرکتی که دارد سوخت دریافت کند بهتر میتوان جلوی قاچاق سوخت را گرفت، یعنی اگر وانت نیسانی داشته باشیم که هیچ حرکتی ندارد و سهیمه اش هم همیشه مصرف میشود نشان میدهد یا نوعی قاچاق صورت میگیرد یا بنزین سهمیه در بازار آزاد مثلا به مصرف کنندگان فروخته میشود.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تاکید میکند: «اگر قرار است کارت سوخت دوباره احیا شود، به نظرم باید با دقت بیشتری سهمیه سوخت اختصاص یابد و این کار انجام شود تا کمتر شاهد مشکلات قاچاق سوخت در کشور باشیم.»
پشت پرده کارت سوخت
او در واکنش به این سوال که آیا میتوان گفت: در پشت بحث کارت سوخت گرانی بنزین مطرح است، تاکید میکند: «قطعا همنطور است و دولت این کار را انجام خواهد داد، خیلی از خودروهای سواری هستند که با ۶۰ لیتر بنزین یک هفته هم نمیتوانند حرکت کنند، به عنوان مثال من با خودروی شخصی ام هفتهای یکبار به اصفهان میروم و این سهمیه ۶۰ لیتر مصرف میشود و در برگشت اگر کارت سوخت نداشته باشم نمیتوانم بیایم باید خودرو را رها کنم.»
موسوی لارگانی اضافه میکند: «وقتی که میخواهند ۶۰ لیتر بنزین به من بدهند مسلما راه و روزنهای هم قرار خواهند داد که تا ۶۰ لیتر مثلا یک نرخ باشد و از آن به بعد قیمتش فرق کند، قطعا دولت به دنبال گران کردن بنزین است، دولت قصد دارد مدتی را با بحث احیای کارت سوخت سپری کرده و با آماده کردن جامعه به منزل اول برگردندند و قیمت بنزین را آزاد کنند، دولت قبلا هم چنین برنامهای بوده را اجرا کرده است.»
او با اشاره به جلسهای غیرعلنی با محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور میگوید: «در جلسه غیرعلنیای که با نوبخت داشتیم وی صحبتی از سهمیه بندی سوخت و بنزین داشت، اما این که چه زمانی عملی شود را نگفت، با این اقدام قطعا فشار به مردم افزوده میشود و مردم در تنگنای معیشتی قرار میگیرند، وی همچنین اشاره به هم به افزایش قیمت سوخت و تاثیر آن بر روی همه اقلام و کالاها مانند قبل داشت.»
دولت با مردم بازی نکند
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی معتقد است: «اگر هدف این باشد که قطعا همین خواهد بود، دولت نباید به بهانه احیا کارت سوخت و مبارزه به قاچاق سوخت مردم را بازی بدهد تا دوباره به منزل اول برگردیم و باز هم با همان مشکلات قبلی که با آن دست به گریبان بودیم ادامه یابد. اگر دولت واقعا میخواهد جلوی قاچاق بنزین را که با تانکر و کامیونهایی که به خارج کشور قاچاق میشود، بگیرند باید دست به اقدامات اساسی تری بزند. قاچاق بنزین به صورت دبهای و اندازه چند لیتر خطرناک و غیرممکن است و به نظرم اگر دولت بخواهند جلوی قاچاق بنزین را بگیرند راههای بهتری هم هست.»
او با بیان اینکه دولت باید جلوی خروج کالاهای اساسی مردم از کشور را بگیرد، اضافه میکند: «همه مسوولان یا خود نمایندگان میگویند که مواد خوراکی مردم قاچاق میشود، واقعا اگر میدانیم که این کالاها چطور خارج میشود باید جلوی آن را بگیریم، وقتی که نظام ما اینقدر قدرتمند است که جانیای مثل «عبدالمالک ریگی» را در هواپیما و آسمان دستگیر میکند آیا این توان را ندارد که جلوی قاچاق کالا و بنزین را بگیرد؟ اگر ارادهای در دولت وجود داشته باشد میتوان جلوی این کار را گرفت.»
ما روی نفت هستیم چرا به مردم سختی بدهیم!
او با اشاره به منابع سرشار نفت در کشور، تاکید میکند: «دولت باید برنامه ریزیای داشته باشد که به مردم سخت نگذرد، کشوری مثل ترکیه وارد کننده بنزین است، اما این بنزینی که الان در کشور ماست از ذخایر خدادادی است که جزء بیت المال است و حال رفاهی مردم ما باید با کشوری که بنزین ندارد و محتاج به واردات است تفاوت داشته باشند، اما نه تنها از نظر رفاهی بلکه از نظر درآمد هم مردم کشور ما در رتبه پایینترین از مردم ترکیه قرار دارند و با هم متفاوت هستند.»
نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که گرانیهایی که چند برابر شده با افزایش قیمت سوخت بالاتر هم خواهد رفت، آیا مجلس یا دولت برنامهای برای مقابله با تبعات این اتفاق دارد؟، توضیح میدهد: «اولا دولت چیزی درباره افزایش قیمت سوخت به صورت رسمی به مجلس اعلام نکرده تا مجلس اظهارنظر کند، اما به هر حال ما شاهد این هستیم که بعضی از کارهایی که نیاز به اجازه مجلس دارد دولت خودش انجام میدهد، ما در مجلس حواسمان به این موضوع هست که دولت در بحث بنزین چنین حرکتی صورت ندهد، اگر هم قرار است چنین اقدامی صورت گیرد دولت باید با رعایت همه ملاحظات و با برنامه ریزی و تصویب مجلس شورای اسلامی این کار انجام شود.»
قرار بود دولت جیب فقرا پر کند، اما ...
موسوی لارگانی میگوید: «بحث ارز و با بنزین متفاوت است، در زمان نوسانات ارز و وقتی که قیمت ارز ساعتی ۱۰۰۰ تومان افزایش قیمت پیدا میکرد، اولین سوال مردم این بود که چه حادثهای اتفاق افتاده و حالا سوال این است ارزی که سیر نزولی پیدا کرد و در یک شب قیمت آن کاهش پیدا کرد چه چیزی باعث آن شده است؟ باز هم حرف قبلی ام را تکرار میکنم؛ اگر ما میگوییم بنزین قاچاق میشود و باید افزایش قیمت داشته باشد تا قاچاق کاهش یابد، نباید مردم تحت فشار قرار بگیرند.»
او در توضیح اینکه عدالت حلقه گمشده اقدامات دولت است، اضافه میکند: «در بحث هدفمندی یارانهها زمانی که بنزین، برق و گاز و ... افزایش قیمت داشتند، صحبتی که دولت وقت داشت این بود که عدهای پر مصرف اند یا بیشتر از ۶ خودرو دارند باید هزینههای بیشتری بپردازند و این درآمدها در میان افراد متوسط و کم توان قرار گیرد، اما عملا آنهایی که ثروتمندتر بودند یارانه بیشتری گرفتند، همان فردی که ۶ خودرو داشت ۶ سهمیه بنزین میگرفت، ولی یارانه فرد کم درآمد فرقی نکرد و امروز ارزش ۴۵ هزار تومان ۴۵۰۰ تومان هم نیست.»
او با اشاره به اینکه امروز مردم نسبت به زمانی که هدفمندی یارانهها اجرا شد فقیرتر شده اند، اضافه میکند: «دولت پول یارانه از جیب مردم بیرون میکشد و به خودشان پرداخت میکند، آن فردی که فقیر است نباید برق را به همان قیمتی مصرف کند که فرد ثروتمند مصرف میکند و باید زیان هایش جبران شود. نباید یارانه فرد ثروتمند با یک فرد کم درآمد یکی باشد.»
موسوی لارگانی سهمیه بندی بنزین را به نفع اغنیا میداند و اظهار میدارد: «سهمیه بندی بنزین باز هم به نفع ثروتمندان است نه فقرا، دولت از هدفمندی یارانهها درآمد کسب کرد، اما زمانیکه وزیر دولت درباره پرداخت یارانهها میگوید که «برای پرداخت یارانه مصیبت داریم» و منت هم سر مردم میگذارد، باید بداند که همین درآمد را از جیب مردم در میآورد.»
منبع: الف
انتهای پیام/
ارسال نظرات
غیرقابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
آخرین اخبار