خبرهای داغ:
در نجف و کربلا بعضی سود جویان اماکنی برای جذب مردم درست کرده اند تا صندوق هایی را احیانا پر کنند، مبلغ باید مواظب این مسائل باشد و گرفتار در این مباحث نشود و به مردم نسبت به این مسائل هوشیاری دهد.
کد خبر: ۹۰۶۷۶۷۸
|
۲۱ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۹

به گزارش  سرویس  طلاب  و روحانیون خبرگزاری بسیج، حجت الاسلام والمسلمین عبدالفتاح نواب امروز در همایش آموزشی روحانیون و مبلغین اربعین که در سالن اجتماعات مدرسه عالی دارالشفاء درقم برگزار شد گفت: افراد زیادی درجهان هستند که دوست دارند زائر و مبلغ اربعین باشند؛ ولی این لیاقت به شما روحانیون داده شده است، قدر این موهبت را بدانید.

مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه  های علمیه بابیان اینکه عراق سرزمینی تاریخی است و انبیاء زیادی در آن بودند، گفت: اما بعد از اسلام شاهد دگرگونی خاص در عراق هستیم و همین مسئله اتفاقات زیادی را برای دنیای اسلام به همراه داشته است.

وی عنوان کرد: عراق در عین حال که سرزمین انبیاء الهی است، حکمای زیادی در آن حضور داشتند. چهره عراق قبل و بعد از اسلام متفاوت است و چشم اندازی که دشمن برای عراق ترسیم کرده، باعث افزایش این تفاوت ها شده است.

حجت الاسلام والمسلمین نواب گفت: در دوران خلفای مختلف شاهد شکل گیری بغداد و سامراء هستیم؛ اما در کنار همه این مسائل نقش انبیاء الهی و بعضی از امامان معصوم(ع) در عراق بی بدیل بوده است.

مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه  های علمیه بابیان اینکه در گذشته نجف، کاظمین و کربلا مطرح نبود و تنها کوفه و بغداد مطرح بود، افزود: اما با وجود امامان معصوم(ع) مانند حضرت علی(ع) و امام حسین(ع) و سایر ائمه(ع)، عراق به نام این امامان(ع) شناخته شد و مردم هم جذب این بزرگواران شدند.

وی بابیان اینکه در عراق هم گرایی زبانی و نژادی، ترکیب دینی و ادیان مختلف با ایران بسیاری متفاوت تر است، اظهار داشت: از دیگر مسائلی که می تواند باعث عدم هم گرایی اختلاف درعراق شود، حضور بیش از 2هزار طائفه، گروه ها،احزاب سیاسی و مرجعیت از کشورهای مختلف است.

حجت الاسلام والمسلمین نواب بابیان اینکه در عراق اماکن تاریخی، زیارتی مانند قبور شهدای کربلا، قبور انبیاء عالم، اماکن عبادتی وجود دارد، افزود: از نکاتی که مبلغین لازم است به آن توجه کنند، انتخاب بحث از نهج البلاغه و سخنان حضرت علی(ع)، همراهی با زائرین، ارائه بحث در مورد شهر نجف، فضائل نجف، مسجد کوفه، سهله و ساخت قبر حضرت علی(ع) است.

مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه  های علمیه بابیان اینکه بسیاری از نمادهای که در عراق و مکه و مدینه است به وسیله دولت بنی عباس ساخته شده، افزود: این فعالیتها برای قربه الله نبود؛ بلکه دنبال این بودند مردم به سمت این نمادها بیایند و به سمت خانه امامان معصوم(ع) نروند.

وی با بیان اینکه یکی از نکاتی که مبلغین می توانند به آن توجه و برای زائرین مطرح کنند، بیان فضائل علمای مدفون شده در حرم حضرت علی(ع) و ارائه روایت های که بر روی در و دیوار حرم حضرت نوشته شده است. ارائه این مباحث می تواند باعث جذب زائر وحضور دوباره مردم در کربلا و نجف شود.

مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه  های علمیه بابیان اینکه مبلغ نباید هر موضوعی را بیان کند، اظهار داشت: یکی از مسائل که مبلغ می تواند به آن توجه کند و برای مردم ارائه نماید، حوادث کوفه، عدم پیروی مردم از ولیّ خدا، حضور امام اول و سوم شیعیان(ع) در عراق ، حضور حشد الشعبی از شهر کوفه در مبارزه با تروریسم جهانی، پیروی مردم شهر کوفه از مرجعیت در مقابله با امریکا، بیان فضائل مسجد کوفه، ارائه اهمیت نماز در مقام، فضیلت مسجد سهله و حنانه اهمیت نماز در این مسجد است.

حجت الاسلام والمسلمین نواب گفت: اگر این سخن مطرح می شود که چرا لازم است مبلغ به این موضوعات توجه کند و برای مردم تبیین نماید، چون زائر تنها به دنبال این است خودش را به کربلا و قبر مطهر امام حسین(ع) برساند، اصلا توجه به این مراکز مهم در کربلا و نجف ندارد، بیان فضائل این مقامات، می تواند باعث دقت و هوشیاری زائر به این اماکن شود.

مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه  های علمیه بابیان اینکه در نجف و کربلا بعضی سود جویان اماکنی برای جذب مردم درست کرده اند تا صندوق هایی را احیانا پر کنند، مبلغ باید مواظب این مسائل باشد و گرفتار در این مباحث نشود و به مردم نسبت به این مسائل هوشیاری دهد.

وی افزود: از دیگر مباحثی که مبلغ می تواند درمورد آن بحث ارائه دهد، طریقه ورود به حرمین شرفین(علیهم السلام) درکربلا، قبور شهدای اطراف کربلا، قبور علما در حرم حضرت امام حسین(ع)، فضیلت کاظمین وزیارت قبور امامین کاظمین(علهیم السلام) و اهمیت شهر سامراء است.

حجت الاسلام والمسلمین نواب با بیان اینکه اماکنی درکربلا است که تنها علامت و نشانه است و حتی زیارت آن فیزیکی است، ابرازداشت: بهترین زیارت، سلام دادن به پیامبر(ص) و امام سوم شیعیان(ع) و درکنار این ذکر، ترسیم حادثه عاشورا و شهادت حضرت علی اکبر، علی اصغر (علیهما السلام ) در ذهن و گریه کردن است.

مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه  های علمیه بر اهمیت تبلیغ از سوی مبلغین در راهپیمایی اربعین تأکید کرد و گفت: اولین مبلغ خدای متعال، حضرت زینب(س) وامام سجاد(ع) بودند. این موضوع مهم است نباید از آن غفلت کرد.

 

حوزه نیوز

ارسال نظرات