یک این کارشناس مسائل حقوق بین الملل با بیان اینکه قرار صادره از سوی دیوان بین المللی دادگستری حکم نیست و قرار موقت است، گفت: با این حساب هیچ تضمینی برای اینکه این قرار به قوت خود باقی بماند وجود ندارد
کد خبر: ۹۰۶۷۵۹۸
|
۲۱ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۰
به گزارش خبرگزاری بسیج،  مسعود اخوانفر، کارشناس مسائل حقوق بین الملل در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو، در خصوص پرونده شکایت ایران از آمریکا و صدور قرار موقت دیوان به نفع ایران گفت: اختلافات حقوقی ایران و آمریکا نکات عدیده‌ای دارد آمریکایی‌ها علی رغم ادعای آزادی بیان و حقوق بشر و ... به هیچ یک از این عناوین پایبند نبوده و نیستند.


وی ادامه داد: مثلا اموال وقفی و خیریه مربوط به بنیاد علوی در آمریکا مورد غصب و تصرف غیرقانونی آمریکایی‌ها واقع شده است.  

اخوانفر افزود: در این روند ما نیازمند دیپلماسی حقوقی و بین المللی فعال و پویا هستیم به این معنی که به محض آنکه طرف مقابل از موازین حقوق بین المللی و یا قوانین کشور خود تخطی کرد باید علیه آن اعلام موضع کنند این در حالی است که ما در این عرصه سال‌ها دچار رکود بودیم و اخیرا اقداماتی صورت گرفته است.  

این کارشناس مسائل حقوق بین الملل با بیان اینکه قرار صادره از سوی دیوان بین المللی دادگستری حکم نیست و قرار موقت است، گفت: با این حساب هیچ تضمینی برای اینکه این قرار به قوت خود باقی بماند وجود ندارد ضمن اینکه درخواست ایران در این شکایت پنج مورد بود که این دادگاه به دو مورد آن به نفع ایران رای داد.  

وی با بیان اینکه موضوع ما در خصوص این شکایات مسئله برجام بوده است، گفت: سوال من این است که در این خصوص چرا به مکانیزم تعبیه شده در خود برجام استناد نشد و صرف اینکه آمریکایی‌ها معاهده‌ای را برهم زدند دلیل بر این نیست که جمهوری اسلامی نیز به آن استناد نکند، چون ادعای ایران براساس برجام استناد به یک معاهده بین المللی بین ایران و ۱+۵ بود.  

اخوانفر ادامه داد: گذشته از این در زمانی که هنوز آمریکایی‌ها از برجام خارج نشده بودند تعداد زیادی از نقض عهد از سوی آمریکایی‌ها وجود داشت چرا دولت تا قبل از خروج آمریکایی از برجام به این معاهده استناد نکرد و به جای آن به معاهده ۶۳ سال قبل استناد کرد.

این کارشناس مسائل حقوق بین الملل تصریح کرد: حتی جمهوری اسلامی می‌توانست به بیانیه الجزایر که در سال ۱۹۸۰ منعقد شد استناد کند که از معاهده فعلی جدیدتر بود.  

وی سخن خود را با این سوال ادامه داد که حال اگر قرار موقت صادر شده توسط آمریکایی‌ها اجرا نشود چه تضمینی برای آن وجود دارد و پاسخ این است که ایران باید به شورای امنیت مراجعه کند مگر شورای امنیت کسی غیر از آمریکا و غرب است گذشته از این جمهوری اسلامی در پرونده سکو‌های نفتی نیز حکم ICJ را علیه آمریکایی‌ها داشت با این حکم آیا یک ریال هزینه توسط وزارت نفت از وزارت خزانه داری آمریکا دریافت شد؟
ارسال نظرات