از بادمجان فرانسوی تا فلفل بلغاری!

تولیدات کشاورزان زیر پای دلالان/جولان میوه های گران قیمت خارجی در بازار تهران

جالب آنجاست که نرخ بالای دلار طی ماه های اخیر نیز نتوانسته مانع از عرضه لجام گسیخته این گونه تولیدات خارجی شود و حتی با تغییر ذائقه جامعه و افزایش تقاضا، روز به روز شاهد رشد و تنوع افزونتر آنها در بازار هستیم.
کد خبر: ۹۰۶۷۲۰۲
|
۱۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۲

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از  خبرگزاری علم و فناوری، مساجد می توانند هدایت گر جامعه به سوی حمایت از تولید ملی و ارتقای وضعیت اقتصادی کشور تحت شرایط تحریم باشند.

پاییز فصل میوه های رنگارنگ دوباره از راه رسیده، اما باز هم به جای عرضه مناسب محصولات متنوع و باکیفیت داخلی، تنوعی چشمگیر از میوه های عجیب و غریب بیگانه نبض بازار را در بسیاری از نقاط کشورمان، علی الخصوص شهر تهران، به دست خود گرفته است.

قرارگیری بقعه امامزاده صالح در نزدیکی میدان تجریش این منطقه را به یکی از قطب های تاریخی، فرهنگی، مذهبی و اقتصادی تهران بزرگ مبدل ساخته، و جنب و جوش اجتماعی حاصل از وجود این مکان ارزشمند معنوی منجر به پیدایش یکی از گسترده ترین بازارهای داد و ستد میوه و تره بار در این کلان شهر شده است.

با نگاهی دقیق به بازار میوه و تره بار تجریش می توان به وضوح ردپای بسیار قدرتمند عرضه میوه‌ های خارجی را در آن مشاهده کرد. به طوری که گاه این میوه ‌ها در سطوحی فراتر از محصولات داخلی و با بسته بندی های شکیل و جذاب به مشتریان عرضه شده، در صورتیکه به لحاظ بالا بودن قیمت، غیر قابل مقایسه با آنهاست.

حال اینکه چگونه یکی از شاخص ترین بازارهای اماکن مذهبی کشورمان رفته رفته رنگ و بوی ایرانی اسلامی خود را تحت هجمه محصولات بیگانه از دست می دهد، جای بسی تأسف و تأمل دارد. جالب آنجاست که نرخ بالای دلار طی ماه های اخیر نیز نتوانسته مانع از عرضه لجام گسیخته این گونه تولیدات خارجی شود و حتی با تغییر ذائقه جامعه و افزایش تقاضا، روز به روز شاهد رشد کمی و تنوع افزونتر آنها در بازار هستیم.

توسعه خرید و فروش میوه های خارجی در بازار با توجه به تبلیغات هوشمند و بسته بندی های خلاق و نوآورانه توسط عرضه کنندگان که منجر به دشوار شدن قدرت رقابت پذیری محصولات داخلی با آنها می شود، قادر به وارد آوردن ضربه ای مهلک به تولید ملی است.

از طرفی سیاست های وزارت جهاد کشاورزی در خصوص تقویت زیرساخت های کشاورزی از جمله توسعه آبیاری تحت فشار در سطح باغات و مزارع، و نیز اصلاح اراضی زراعی بدون در نظر گرفتن اصل مهم مهیا سازی بازار فروش بی واسطه محصولات تولیدی، محتوم به شکست است.

امروزه تولید محصولات کشاورزی داخلی به علل مختلفی از جمله افزایش واسطه گری و نیز واردات بی رویه محصولات خارجی به ویژه همزمان با فصل برداشت، برای اکثر کشاورزان سودآوری پایینی به همراه داشته و در برخی موارد ضرر آفرین نیز بوده است.

لذا می توان گفت تنها راه پیش روی ادامه حیات موفقیت آمیز صنعت کشاورزی در کشورمان، حمایت از تولید کالای داخلی با کاهش هزینه های تولید، قطع دست واسطه ها و عرضه مستقیم از محل تولید به بازار مصرف، و نیز کاهش واردات غیرضروری خواهد بود.

در این بین نباید از جایگاه والا و نقش پر اهمیت مساجد و بقاع متبرکه در فرهنگ سازی مسائل اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و ...، از یک سو و ساماندهی زندگی و هنجارهای جامعه محدوده تحت پوشش خود از سوی دیگر، غافل بود. مساجد قادرند به عنوان طلایه داران جریان سازی حمایت از کالای ایرانی عمل کرده و با نیرو سازی و برنامه ریزی موثر در این مسیر، گام هایی فراتر از حد انتظار بردارند.

تشکیل اجتماعات و هسته های مسجد محور با رویکردهای مختلفی از جمله بازاریابی، بسته بندی و عرضه مستقیم محصولات تولید داخل به بازارهای هدف، می تواند نقشی پر رنگ در بهبود اقتصاد کشاورزان، افزایش رغبت تولید کنندگان به ادامه تولید، سهولت دسترسی همگان به محصولات غذایی سالم و باکیفیت، کنترل و ثبات قیمت ها، حفظ استقلال و خودکفایی کشور و ... ایفا کند.

امید است این حرکت بزرگ و متعالی به برکت حضور امامزاده صالح از بازار تجریش آغاز و روزی تمامی میهن عزیز اسلامی مان را فرا گیرد، تا حمایت از کالای ایرانی تنها به عنوان شعاری زیبا و گوشنواز به فراموشی سپرده نشود، بلکه با تحقق یکی از مهمترین منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در حوزه اقتصاد، روح نواز و آینده ساز شود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار