خبرهای داغ:
شهید «مهندس مصطفی حق‌شناس» از شهدای شاخص ترور است که برای ماندگاری روند زندگی و فعالیت‌های وی اقدامی صورت نگرفته است؛ از این‌رو به سراغ این سوژه رفتم و در نهایت «مصطفای خوبی‌ها» منتشر شد.
کد خبر: ۹۰۶۷۱۹۱
|
۱۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۵

به گزارش خبرگزاری بسیج، محسن نجفی، نویسنده کتاب «مصطفای خوبی‌ها» با اشاره به فعالیت خود در نگارش دو کتاب «معلم شهر» و «خیابان تبریز» اظهار کرد: پیش‌ از این در مورد شهید «قدرت‌الله چگینی» در قالب کتاب «معلم شهر» کتابی نگاشته شد که از شکل کار چندان رضایت نداشتم از این‌رو به همراه دوستم «میثم رشیدی مهرآبادی» که دبیر سرویس جهاد مقاومت سایت مشرق نیوز است کتاب «خیابان تبریز» را منتشر کردیم که به عنوان کاری کامل‌تر از «معلم شهر» محسوب می‌شود و خاطراتی به آن افزوده و بازنویسی شده است.

نجفی یادآور شد: بعد از کتابی که با محوریت شهید «قدرت‌الله چگینی» انجام دادم انگیزه جدی‌تری برای فعالیت در حوزه ادبیات پایداری در من به وجود آمد از این رو حس کردم شهید «مصطفی حق‌شناس» جزء شهدایی است که در رابطه با روند زندگی و فعالیت‌های وی کاری صورت نگرفته است ازاین‌رو به سراغ این سوژه رفته و در نهایت «مصطفای خوبی‌ها» منتشر شد.

نویسنده کتاب «مصطفای خوبی‌ها» با اعلام اینکه این کتاب با محوریت زندگی شهید مهندس «مصطفی حق‌شناس» یکی از شهدای شاخص ترور استان است، عنوان کرد: «شهید حق‌شناس» سوژه‌ای بکر از شهدای شاخص ترور است، این شهید بزرگوار سوم شهریور ۱۳۶۱ در اراک ترور شدند و پیکرشان در مزار شهدای قزوین آرام گرفته است.

وی علل انتخاب شهید حق‌شناس برای نگارش زندگی وی در قالب کتاب را چنین دانست: به نظرم شهدای ترور در میان شهدای عزیزمان سوژه‌ای بسیار ناب و متفاوتی هستند چرا که سازمان مجاهدین براساس رویه‌ای که در دهه ۶۰ داشت، ۱۷ هزار نفر را به شهادت رساند. درست است که بسیاری از این شهدا بر اثر ترورهای کور به شهادت رسیدند اما در میان آن‌ها کسانی که در روند انقلاب و در جامعه تأثیرگذار بودند سوژه ترور می‌شدند و منافقین تصمیم به حذف آن‌ها می‌گرفتند.

شهید حق‌شناس کیست؟
وی افزود: شهید حق‌شناس در سال ۱۳۲۴ به دنیا آمد و هم‌زمان با گذراندن تحصیلات خود در رشت در شرکت خانه‌سازی مشغول به کار بود که به پیشنهاد یکی از دوستان خود به اراک رفت. وی قبل از رفتن به رشت در سال ۱۳۴۹ ازدواج کرد و به همراه همسر خود به اراک رفت و مدتی در شرکت «خانه‌سازی سکایی» مشغول به کار شد و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز همزمان با مدیرعاملی این شرکت به فرماندهی کمیته انقلاب اسلامی اراک منصوب شدند.
نجفی با اشاره به شخصیت این شهید والامقام تصریح کرد: شهید حق‌شناس از نوجوانی تحت تعلیم عمویش قرار داشته و ایشان در تربیتشان بسیار تأثیرگذار بوده‌اند به همین علت از نوجوانی و جوانی نسبت به قرائت و آموزش قرائت قرآن اهتمام جدی داشت.

وی ادامه داد: این شهید بزرگوار نسبت به آموزش قرآن حساس بود حتی زمانی که سرباز معلم بود در مناطق دوردست به بچه‌ها بیشتر از درس روزانه، قرآن را آموزش می‌داد، همچنین ایشان نسبت به ساحت امام زمان(عج) نیز محبت و ارادت بسیار بالایی داشت.

این نویسنده با بیان اینکه در اوایل انقلاب در اراک هر جا که شهید حق‌شناس وارد مجلس می‌شد و وعاظ متوجه ورود ایشان می‌شدند با صدای بلند به همه اعلام می‌کردند «سرباز امام زمان(عج) وارد جلسه شدند»، عنوان کرد: بعدازاینکه منافقین به ایشان حمله کردند تا زمانی که به بیمارستان برسد و پیش از شهادت ذکر امام زمان(عج) از لبانش ترک نشد.

وی در بیان ویژگی‌های شهید حق‌شناس گفت: بعد از انقلاب اسلامی ایشان مدیرعامل شرکت «خانه سکایی» در اراک می‌شوند که قبل از انقلاب در همان شرکت فعالیت داشتند از سوی دیگر به دلیل تأثیرگذاری در جریان سازی فعالیت‌های ضد رژیم طاغوتی و روحیات و اخلاقیات خوبی که داشتند به‌عنوان فرمانده کمیته انقلاب اسلامی اراک انتخاب شدند.

نویسنده کتاب «مصطفای خوبی‌ها» دلیل انتخاب این عنوان برای کتاب و تقدیم آن به ساحت پیامبر اکرم(ص) را چنین عنوان کرد: این شهید که اسمش مصطفی است وجه‌تسمیه بسیار با پیامبر گرامی اسلام داشتند و اخلاق و روحیات وی بر روی دیگران بسیار تأثیرگذار بود.

وی بیان کرد: یکی از صفات اخلاقی شهید حق‌شناس این بود که اصلاً اجازه نمی‌داد اقلیت‌های مذهبی مانند ارامنه و یهودی‌ها تحت‌الشعاع قرار بگیرند و اجازه توهین به این افراد را نمی‌داد، از سوی دیگر نوع برخوردشان باعث شده بود تعدادی از خانم‌ها که در زمان طاغوت با وضع پوشش حجابی نامناسب در شرکت حضور پیدا می‌کردند به احترام ایشان محجبه وارد شرکت شوند.

«مصطفای خوبی‌ها» چگونه نوشته شد؟
وی اضافه کرد: در خصوص موضوع جهاد، ایثار و شهادت کارهای زیادی انجام شده و کتاب‌های مختلفی نیز منتشر شده است اما بسته به قلم نویسنده، موضوع و بکر بودن سوژه و منطقه جغرافیایی آن هر اثر مخاطبان خود را به دست می‌آورد.

این نویسنده قزوینی با بیان اینکه تلاشم بر این بود که در تمامی مراحل اجرایی شدن این پروژه همیشه با وضو و رو به قبله باشم، تأکید کرد: بر این موضوع معتقد هستم که خود شهید یاری کرد تا بعد از ۳۵ سال از شهادتش کاری در راستای معرفی او انجام گردد و بر این امر یقین دارم. ازاین‌رو از روز اولی که پروژه آغاز شد به مزار شهید رفته و با وی پیمان بستم که «ای شهید بزرگوار من می‌خواهم عَلَم شما بالا رود، قدم خود را برداشته و بسم‌الله را گفته‌ام اگر شما می‌خواهید کمکم کنید».

نجفی یادآور شد: به دلیل گذر زمان خاطرات قابل‌توجهی از این شهید به دست نیامد بااین‌حال برای اینکه بتوانم زوایای مختلف زندگی شهید حق‌شناس را معرفی کنم با ۱۴ نفر مصاحبه صورت گرفت.

وی با اشاره به اینکه یک سال زمان بعد از نگارش این کتاب تا طی کردن مراحل چاپ آن طول کشید، عنوان کرد: در نگارش این کتاب تلاش داشتم تصویری از شهید ارائه دهم که ماندگار شود و نسل‌های آینده و افرادی که در جامعه زندگی می‌کنند از سیره این شهید استفاده کنند.

نویسنده کتاب «مصطفای خوبی‌ها» گفت: در چاپ کتاب نیروی انتظامی مشارکت داشت؛ قرار بود چون این شهید از شهدای ترور بود تیرماه در ایام شهادت شهید بهشتی کتاب رونمایی شود که این امر میسر نشد و در نهایت در صبحگاه مشترک هفته ناجا کتاب رونمایی گردید.

نجفی در پایان خاطرنشان کرد: در به ثمر رسیدن این کتاب آرزو یارکه‌سلخوری در پیاده‌سازی مصاحبه‌ها و حمید سلیمانی در زمینه ویراستاری ادبی کمک شایانی کردند که از آن‌ها سپاسگزارم.

منبع: مشرق
ارسال نظرات
پر بیننده ها