خبرهای داغ:

روایت‌های کوتاه از زندگی زنان افغانستان

«نخ قرمز به جای لب‌هایش» تلاش دارد تا از زاویه نزدیک‌تری به زندگی زنان افغانستانی در قالب داستان بپردازد.
کد خبر: ۹۰۶۷۱۷۲
|
۱۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۲

به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج،در سال‌های گذشته با عمیق‌تر شدن روابط فرهنگی و ادبی اهالی قلم ایران و افغانستان، آثار متعددی درباره افغانستان، فرهنگ و زندگی مردم این کشور در ایران منتشر شد که مورد استقبال مخاطبان هم قرار گرفته است. چند دهه زندگی مهاجران در ایران، کافی نبود تا ادعا کنیم شناخت عمیقی از مردم افغانستان داریم، انتشار هریک از این آثار، نگاه تازه‌تری به مردم ایران در شناخت همسایه شرقی داد.

«نخ قرمز به جای لب‌هایش»، نوشته زهرا نوری، از جمله آثاری است که اخیراً از سوی انتشارات پیدایش روانه بازار کتاب شده است. این اثر که شامل 11 داستان کوتاه است، روایتگر زندگی، آرزوها و دغدغه‌های زنان افغانستانی است. شخصیت‌های اصلی این داستان عمدتاً زنان افغانستانی هستند. نویسنده با استفاده از فضاسازی، توصیف و واژگان بومی مخاطب را در فضایی جدید قرار می‌دهد.

در بخش‌هایی از این کتاب می‌خوانیم: به حویلی نگاه کردم. چیزی ندیدم، اما صداهایی را می‌شنیدم. نزدیک در رفتم و از شیشه، اطراف را ورانداز کردم. اولین چیزی که دیدم خودم بودم. با دهانی باز، بینی و لبی کوچک. چشم از خودم کندم و به حویلی چشم دوختم. تنها چیزی که دیدم بوته اسپند بود. شمال تکانش می‌داد. صدای خش خشش روی دیوار نگاهم را به آن میخکوب کرده بود. همان‌جایی که بوته آویزان بود، ظهرها آفتاب می‌تابید. هم خانه را آفتابی می‌کرد هم بوته را.

انتشارات پیدایش «نخ قرمز به جای لب‌هایش» در 500 نسخه و به قیمت 11 هزار تومان روانه بازار کتاب کرده است./باشگاه خبرنگاران پویا، 

ارسال نظرات