رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها تاکید کرده اند که هرآنچه در دستور کار کشورهای خارجی است و ما نمیدانیم دقیقا آخرش چه چیزی هست نباید تصویب شود.
کد خبر: ۹۰۶۷۰۳۲
|
۱۸ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۷
به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان، اف ای تی اف یکشنبه در مجلس تصویب شد و برای افکارعمومی با هدایت رسانه ها متعلق به جناح های مختلف توضیحاتی جهت بررسی داده شد که بعضی از این امورات منطقی و برخی غیرمنطقی بود.

آنچه از خروجی مجلس هم بیرون آمد این بود که مخالفان و موافقان هم بصورت ناقص این قضیه را توضیح دادند که به نظر می رسد در این تجزیه و تحلیل ها نماینده های مخالف و موافق ضعف های ساختاری شدیدی وجود داشت. اما افکار عمومی حق دارند بفهمند که تصویب این موضوع در زندگی آنان مفید است یا مضرر.

اف ای تی اف یک توافق بین المللی برای نظارت مالی است که برای کشورهای عضو مزایای گذاشته اند و درکنار آن خوب الزاماتی هم برای این کشورها هست که باید کشورهای عضو قبول نمایند. اما ما استناد میکنیم به دفاعیات از این موضوع و به سراغ سخنان موافقان می رویم. برخی موافقان این مسئله تضمین نمیدهند این قضیه مشکلات مردم را حل نماید، فقط این را می دانند جلوی بهانه جویی آمریکا را خواهد گرفت.

نماینده های موافق این قضیه نیز می گویند مگر ما به تروریست ها کمک می کنیم که از این توافق بین المللی ترسی داشته باشیم و این معاهده منع کمک به گروه های تروریستی شامل طالبان، النصره، داعش و... است که اساسا با مولفه های قدرت بازدارندگی ایران در منطقه مثل سپاه قدس و مقاومت های مردمی کاری ندارند. بعضی ها هم به این خاطر موافق بودند که با پیوستن به این توافق بین المللی تجارت ما با اروپا و کشورهای دیگر راحت تر خواهد بود و در داخل قیمت ها به ثبات خواهد رسید.

افکار عمومی با استناد به بازخوردهای مختلف به نوعی سردرگمی دچار شده اند و همانطور که برخی ها نمیدانند آیا مشکلات را حل می نماید یا نه، قطعا تبعات مثبت یا منفی این توافق برای افکار عمومی بسیار پیچیده است .

بطور شفاف قضیه شرح داده می شود و آنوقت افکار عمومی شاید بتوانند ترسیمی درستی خارج از هیاهوهای جناحی و سیاسی بدست آورند:

دفاعیه:ما نمیدانیم که مشکلات داخلی با این قضیه حل خواهد شد یا نه! فقط هدف ما اینست که بهانه جویی را از آمریکا بگیریم.

جواب: آمریکا همواره ثابت کرده است که اگر کشورها دنبال رفع بهانه جویی از آن باشند به سرنوشتی همانند صدام و قذافی دچار خواهند شد و استراتژی حمله آمریکا نیز بر همین پایه گذاری شده است که کشورهایی را مجبور به اقدام برای رفع بهانه جویی خود نماید و بعد بهانه جدیدی را طراحی نماید وبا ادامه همین فرایند کشورها را به پرتگاه اصلی سوق می دهد.

الزاما بهانه های آمریکا چون منطق دار نیستند تمامی نخواهد داشت و اگر کشوری به دنبال رفع این بهانه ها ظرفیت های خود را فعال کند جز ناکامی ارمغانی دیگر بدست نخواهد آورد. آیا کشورهای دیگر نمیدانند آمریکا کاملا زورگویانه و بی منطق در محیط بین الملل رفتار می کند و ما الزاما فقط بخاطر دور ماندن از بهانه جویی آمریکا موضوعی را در دستور کار قرار میدهیم که خاصیت آن فقط این است؟! مگر دادگاه لاهه بصورت رسمی آمریکا را در قضیه برجام محکوم نکرد، آیا عقب نشینی آمریکا را منجر می شود یا خسارات آن به ایران برگردانده می شود؟ آیا رفتار روسیه و چین و هند در برابر آمریکا به معنی شناخت سیاست های آمریکا نیست؟

دفاعیه:در این توافقنامه تروریست ها شامل چند گروه تروریستی هستند و شامل مولفه های قدرت ایران نیست و ما شروط خود را به این توافق اضافه می کنیم.

جواب: تغییر مفاد این توافق نامه به این سادگی نیست و تغییرات داخلی مورد دلخواه،هیچ فرایندی از اف ای تی اف را تغییر نمی دهدچون ایران در شرایطی نیست که شروطی با تضمین های مناسب را به محیط بین الملل تحمیل نماید. بنابراین اگر اف تی تی اف زیربار شروط ایران نرود، یعنی سپاه پاسداران و نیروهای قدس، وزارت دفاع، حزب الله لبنان، حزب الله عراق و کلا محور مقاومت اسلامی بعنوان تروریست و ایران و سایر کشورهای منطقه هم بعنوان حامی تروریست شناخته می شوند و این دست برتر امنیت ملی ایران به راحتی با ورود به این توافق نامه لطمات جبران ناپذیری خواهد دید. چرا که اساسا معنی تروریست به معنای تفسیر ایران از تروریست نیست بلکه به معنای تعریف آنان از تروریست و حامیان آنان است.

دفاعیه: مشکلات ارزی ما ربطی به این توافقنامه ندارد

جواب: با ایجاد جو روانی داخلی طوری به مردم القا شده است که با پذیرش این توافقنامه ارز کنترل خواهد شد که این خود جای بحث دارد و از حوصله این بحث خارج است. اما در واقعیت انضباط مالی و محدودیت های خاص که در این توافق نامه وجود دارد ورود ارز به داخل را بسیار محدود می نماید چرا که صادرات ما را در چارچوب های خاص و محدود قرار خواهد داد و این یعنی همان بحران ارزی و موضوع بعد اینکه حدود یکسال هست مفاد اف ای تی اف بدون آنکه به تصویب برسددارد اجرا می شود و آیا گشایشی ایجاد شده است؟

دفاعیه: اگر این معاهده بد است چرا برخی از کشورهای قدرتمند عضو این موضوع بین المللی هستند؟

جواب: کشورهای قدرتمند با قدرت خود این قوانین را در برخورد با منافع خود تفسیر و دور می زنند و تنها کشورهای همچون ایران و کشورهای جهان سومی قربانی این معاهده ها هستند. مگر توافقنامه و معاهده های بین المللی دیگر کشورهای قدرتمند در آن عضو نیستند پس چطور این قوانین قدرت بازدارندگی برای آنها ایجاد نمی کند و اگر هم محکومیتی هم باشد فقط در حد شعار باقی خواهد ماند؟ بنابراین این توافقنامه ها اگر با شرایط داخلی منطبق نباشد ورود به آنها بسیار خطرناک خواهد بود.

تحلیل و بررسی این موضوع و خروجی مجلس در مورد آنبه نظر می رسد که اف ای تی اف تضمینی برای رفع مشکلات داخلی ندارد و صرفا بخاطر رفع بهانه جویی آمریکایی است که آشکار نمودن چهره آمریکا برای کشورهای دیگر نوعی فرایند بی معنی است چرا که در نشست اخیر سازمان ملل، سخن ترامپ مورد تمسخر حاضرین قرار گرفت و این یعنی کشورها چهره آمریکا و تیم مدیریتی آنرا کاملا شناخته اند.

اف ای تی اف با نظارت مالی که دارد صادرات و واردات ما با بسیاری از کشورهای منطقه محدودو ارز آوری ما را بسیار محدود می نماید که در نهایت امر وضعیت کشور بسیار وخیم تر از وضع فعلی خواهد شد. مگر آنکه موافقان این توافق، نوعی بازدارندگی تضمینی در این توافق ایجاد نمایند که به نظر می رسد ایجاد این بازدارندگی ها به مراتب سخت تر از فعال نمودن ظرفیت های داخلی برای رفع مشکلات است.

اما اثر اصلی کمرشکن این توافق که متاسفانه از دید کارشناسان امر پنهان مانده است چیست؟ حتی اگر به نقل قول کارشناسان مخالف هم توجه نشود و بگوییم تغییرات ما در این توافق به آنان تحمیل می شود و تروریست و کشورهای حامی تروریست بنا به تعریف ما خواهد بود و حوزه مقاومت و مولفه های قدرت ایران در منطقه خارج از محدوده این توافق خواهند بود یک خسارات عظیم با ورود به این عرصه به چشم می خورد که میتواند ایران را فلج نماید و یکی از اهداف پایه ای و پنهانی دشمن هم همین است!

آیا تا به حال از خود پرسیدیم که پهبادهای دشمن چرا با میزان ریسک پذیری بالا به آسمان ایران جهت شناسایی ورود می نمایند و در مقابل سپر دفاعی ایران که توان آن برای دشمن قابل شناسایی نیست قرار می گیرند؟ آیا دشمن نمیداند با گرفتار شدن در دام سپر دفاعی ایران، نوعی مهندسی معکوس از تکنولوژی روزآنان توسط ایران انجام می شود و بعدا علیه خود آنها بکار می رود پس چرا این اقدامات ریسک آمیز را انجام میدهد؟"شناسایی" عامل اصلی این ریسک پذیری دشمن است. دشمن تا نتواند اطلاعات درست بدست آورد و توانمندی ها و ضعف ها را شناسایی نماید، قادر به انجام هیچ حمله ای نیست و این رمز اصلی یک تهاجم نظامی موفق است. حال آیا شناسایی را فقط باید در عرصه نظامی تعریف و یا تهاجم را فقط به تهاجم نظامی تفسیر می شود؟ جواب این موضوع همان اثرمخرب ورود به این توافقات است.

اف ای تی اف یعنی همان پهباد شناسایی دشمن اما این بار در بخش بی دفاع اقتصادی و مالی کشور. دشمن با این توافق نامه نظارت مالی کاملی برتمام جریانات مالی و اقتصادی کشور خواهد داشت و تمامی استراتژی های اقتصادی برای پیشرفت اقتصادی را شناسایی و برای مقابله با آن تهاجم اقتصادی خود را به شیوه های پیچیده عملیاتی خواهد کرد. بنابراین هیچ ضربه ای کوبنده تر از این نیست که اطلاعات اقتصادی و فرایندهای تعریفی یک کشور به راحتی در دست دشمن قرار بگیرد. حال چطور می شود تمامی توانمندی های اقتصادی ما برای دشمن آشکار باشد و دشمن تهاجم اقتصادی را برنامه ریزی ننماید؟ با ورود به این توافقنامه دشمن فرایندهای پیشرفت اقتصادی را به راحتی شناسایی و برای برخورد با آنان از طریق عوامل داخلی و بیرونی با تمام توان ورود خواهد کرد واین همان نابودی کامل توانمندیهای اقتصادیست که قلب تپنده هر حاکمیتی است.

لذا اگر این توافقنامه با همین خوش بینی بخواهد اجرا شود، مشکلات ارزی، محدودیت صادرات و واردات با کشورهای قربانی تروریست، از بین رفتن مولفه های قدرت بازدارندگی برون مرزی ایران و مهمتر از همه نابودی ظرفیت های داخلی اقتصادی به همراه خواهد داشت.

مگر اینکه طراحان ورود به این توافق ضوابط کنترلی بسیار قوی بر محیط بین الملل تحمیل نمایند که با مشاهده گذشته چنین تجربیاتی این توافقات و همچنین شرایط امروز کشور، ایران قدرت تحمیل شروط خود را عملا نخواهد داشت.

آمریکا به ظاهر از این توافقات خارج شده است و اروپا نقش منجی را ایفا می نماید، اما در پنهان آمریکا همچنان در این توافقات هست وآماده ضربات مهلک به ایران می باشد.

این توافق و توافقاتی از این دست زمانی برای کشور مثمر ثمر خواهند بود که ایران قدرت تحمیل شروط خود را داشته باشد و در عمل و نه فقط در شعار طرفین ایران متعهد و ملزم به اجرای الزامات ایران باشند. اما با درک شرایط ایران که امروزه از ضعف اقتصادی به سر می برد ورود به این حوزه نوعی انتحاری عمل کردن است. باید بدانیم محکوم کردن آمریکایی که ذاتا در امور بین الملل محکوم هستند آنچنان ضروری نیست که تمامی مولفه های قدرت نظامی و اقتصادی ایران را محدود سازیم.

رهبرمعظم انقلاب هم صراحتا گفتند هرآنچه در دستور کار کشورهای خارجی است و ما نمیدانیم دقیقا آخرش چه چیزی هست نباید تصویب شود.

نکته پایانی هم عرض شود که کسانی هم که موافق ورود به این توافق هستند برعکس برخی قضاوت ها، ما بنا میگذاریم ایران پیشرفته را میخواهند و اگر انتقادی به این موضوعات هست بر نحوه تعیین مسیر برای پیشرفت است نه ایجاد جبهه خصمانه در داخل که این خودتخریبی داخلی نتیجه ای جزو ضعیف شدن هرچه بیشتر کشور نخواهد داشت. به نظر می رسد بدون اتحاد ملی نمی شود کشوری مستقل و پیشرفته داشت و این اتحاد ملی باید با ایجاد فضای نقادانه و دوری از هرگونه برخورد گازانبری ایجاد گردد و این قضیه هم نباید فراموش کرد که اگر موضوعی تصویب و اجرا می شود تنها با ارائه دولت خاصیت اجرایی ندارد بلکه مجلس،شورای نگهبان وبعضا در موارد پیچیده مجمع تشخیص مصلحت نظام هم در این امر دخیل هستند، بنابراین اگر در اجرای این موضوعات خساراتی ایجاد شود نباید تنها ارگان خاصی مورد بازخواست قرار گیرد. دولت در برخورد با موضوعات مختلف رویکردهای خود را تعریف می نماید که برای اجرا به مجلس داده می شود و از آنجا به شورای نگهبان و بعد اگر اختلاف آنچنان اساسی بود که حل و فصل نمی شد به مجمع تشخیص مصلحت نظام واگذار می شود.

بنابراین فقط با شناخت ذات موضوعات و دسیسه های خارجی می شود از خسارات به ملت جلوگیری کرد و اگر خساراتی حادث شد تمام این نهادها مسئولیت دارند. لذا مطالبه جدی از مسئولین اینست که در شرایط کنونی که کشور دچار بحران اقتصادی است از قطب بندی و سیاسی بازی پرهیز نمایند و با یک انسجام ملی که همان مطالبه مردم از مسئولین است درصدد رفع مشکلات باشند.

آمریکا دشمن واحد همه جریانات هست پس نباید به دشمن با ایجاد اختلافات داخلی، فرصت سوءاستفاده داد چون بعد از پیروزی، قطعا کسی زیر پرچم استکبار در امان نخواهد بود همچنان که امروز مشاهده می شود آمریکا از متحد خود که همان عربستان هست به بهانه های مختلف اخاذی می نماید. همه جریانات بدانند برای مردم مهم نیست که شماها متعلق به کدام جناح هستید، مردم خدمتگزاری از مسئولین میخواهند و بنابراین چه اصولگرا چه اصلاح طلب باید به وظیفه ذاتی و قانونی خود عمل نمایند.

مطالبه مردم و رهبری، امروز خدمتگزاری مسئولین است پس فرصت ها را از دست ندهید و زمان و امکانات را به نفع مردم مدیریت کنید که نجابت مردم، مسئولیت کارگزاران را در قبال آنان صدچندان می نماید.ایجاد اختلافات داخلی و چند قطبی کردن جامعه تنها به ذبح شدن ملت خواهد انجامید. اگر قدرت تحمیل شروط ایران بر این توافق را دارید بسم الله و اگر این شروط توانایی عملیاتی شدن نخواهند داشت چرا آینده این ملت و محور مقاومت را به گرداب دهشتناک دشمن میخواهید بسپارید؟

انّ الله لا يُغيِّرُ ما بقوم حتّي يغيّرو ما بانفسهم

انتهای پیام/7727
ارسال نظرات