خبرهای داغ:
مدیرکل انتقال خون استان همدان از مذاکره نماینده مردم نهاوند در مجلس و رئیس بیمارستان آیت الله قدوسی برای راه‌اندازی مرکز انتقال خون نهاوند خبر داد و گفت: مکاتبات آن هم انجام گرفته و رایزنی‌هایی هم برای اینکه نیروهای بومی و مازاد برای آموزش داشته باشد صورت گرفته شده است.
کد خبر: ۹۰۶۶۷۰۳
|
۱۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۹

انجام رایزنی‌ها برای ایجاد مرکز انتقال خون ثابت با نیروی بومی در نهاوندافشین محمدی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج در نهاوند با اشاره به مراکز انتقال خون اظهار داشت: سازمان انتقال خون ایران اصولاً مخالف ایجاد مراکز جدید و افزایش این مراکز است و هدف این سازمان نیز این است که هرچه مراکز انتقال خون متمرکزتر باشد، نیروی انسانی، تجهیزات و رسیدگی‌ها در این مراکز بیشتر و خطاها و مشکلات کمتر می‌شود.

وی گفت: استان همدان علاوه بر اینکه نیاز خون استان را تأمین می‌کند سالیانه حدود 5 هزار واحد خون به تهران نیز صادر می‌کند.

مدیرکل انتقال خون استان همدان با اشاره به بعد مسافت اهداکنندگان خون شهرستانی افزود: ایجاد یک مرکز جدید در شهرستان نهاوند می‌توانست این بعد مسافت را از میان بردارد، اما بازهم مشکلاتی سد راه این مراکز است و آن هم کمبود نیروی انسانی ماهر است و با این وجود در شهرستان‌های ملایر، نهاوند و تویسرکان و اسدآباد مراکزی را احداث کردیم و برای این مراکز در هر ماه دو روز را مقرر کردیم که تیم سیار انتقال خون از استان به این شهرستان‌ها بیایند و از اهداکنندگان خون، خونگیری انجام شود.

وی تصریح کرد: در شهرستان نهاوند ساختمانی برای مرکز انتقال خون در نظر گرفته نشده بود اما با هماهنگی‌هایی که با استاندار همدان و اداره تعاون شهرستان داشتیم یک ملک قدیمی اداره تعاون در اختیار ما گذاشته شد، که آن را مرمت کردیم و تجهیزات مناسب را برای این مرکز خریداری کردیم و هیچ‌گونه کمبودی در این مرکز وجود ندارد.

محمدی بیان کرد: در حال حاضر دو روز در هر ماه (شانزدهم و سی‌ام هرماه) در این مرکز تیم سیار انتقال خون از استان حضور پیدا می‌کنند و از اهدا کنندگان خونگیری انجام می‌شود.

وی درباره آزمایش‌های تخصصی که بر روی نمونه خون‌ها انجام می‌شود، گفت: این نمونه‌ها بسیار سنگین و دستگاه‌هایی که برای این کار استفاده می‌شود بسیار گرانقیمت هستند و به همین دلیل آزمایشگاه متمرکز این مراکز در مرکز استان هستند و تنها مرکزی که کار فرآورده‌گیری از خون را در مرکز خود انجام می‌دهد شهرستان ملایر است و البته بقیه کارهای آزمایشگاهی این مرکز نیز به استان منتقل می‌شود.

مدیرکل انتقال خون استان همدان در ادامه افزود: در حال حاضر سازمان انتقال خون به دنبال متمرکز کردن مراکز انتقال خون شهرستان‌ها است، حتی کشوری مثل آمریکا با آن وسعت و جمعیت، چهار مرکز آزمایشگاهی برای انتقال خون دارد، چراکه هرچه این مراکز متمرکزتر باشند استانداردتر و خطا در کار آنها نیز کمتر می‌شود.

وی از مذاکره نماینده مردم نهاوند در مجلس برای راه‌اندازی این واحد در شهرستان خبر داد و بیان کرد: به پیشنهاد دکتر بهرام‌نیا مبنی بر به کارگیری نیروهای بومی در این مرکز این افراد باید آموزش‌های لازم را بگذرانند و حتماً در اختیار انتقال خون نهاوند باشند.

محمدی گفت: حمیدرضا سیف رئیس بیمارستان آیت الله قدوسی نیز مذاکراتی با این سازمان برای منتقل کردن مرکز انتقال خون نهاوند به این بیمارستان انجام دادند و مکاتبات آن هم انجام گرفته و رایزنی‌هایی هم برای اینکه نیروهای بومی و مازاد برای آموزش داشته باشد صورت گرفته شده که اگر این کار انجام بگیرد انتقال خون نهاوند به صورت ثابت در بیمارستان شهید آیت الله قدوسی آغاز به فعالیت خواهد کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه هدف ما افزایش خونگیری نیست و باید براساس نیاز خونگیری شود، تصریح کرد: طبق بررسی‌های صورت گرفته ضریب سلامت خون اهداکنندگان مستمر بیشتر است و تمام موارد آلودگی در چند سال گذشته مربوط به افرادی است که برای نوبت اول خون اهدا کردند و بنابراین مراکز انتقال خون از کسانی که به صورت مستمر اقدام به اهدای خون می‌کنند، خونگیری را انجام می‌دهد و کسانی که برای بار اول قصد چنین کاری را دارند ابتدا خونگیری انجام می‌شود و آزمایش‌های مربوطه روی نمونه انجام می‌شود که در صورت سالم بودن نمونه، شخص می‌تواند بعد از سه ماه خون اهدا کند.

مدیرکل انتقال خون استان همدان اظهار داشت: با وجود تحریم‌هایی که علیه ایران وجود دارد خوشبختانه در بحث وسایل مورد نیاز برای مراکز انتقال خون هیچگونه کمبودی نداریم، اما باید به صورت هوشمندانه این وسایل مورد استفاده قرار بگیرند و یکی از روش‌های ما این است که ضایعات را به حداقل برسانیم.

وی با اشاره به اینکه اهدای خون یک امر خداپسندانه است که باعث جلوگیری از سکته‌های قلبی و مغزی و همچنین کاهش غلظت خون می‌شود و بدن را سالم‌تر می‌کند، گفت: هماهنگی‌هایی که با شبکه‌های بهداشت انجام گرفته است از اول مهر ماه یک مرکز بهداشت در هر شهرستان برای دریافت رایگان واکسن «هپاتیت ب» پذیرای اهداکنندگان مستمر خون که متولدین سال 69 به بالا باشند و مراکز انتقال خون آنها را معرفی کنند، است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات