خبرهای داغ:
جانشین قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه انصارالرضا علیه السلام خراسان جنوبی گفت: تفاهم نامه ای با آستان قدس رضوی با مبلغ 4میلیارد تومان داریم که در دهستانهای بندان، لانو و گزیک در احیا و مرمت قنوات و استخر ذخیره آب کار می شود.
کد خبر: ۹۰۶۶۳۷۲
|
۱۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۰

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از خراسان جنوبی، 15مهرماه را روز روستا نامیدند اما آیا تنها نام گذاشتن یک روز به نام روستاییان برای رفع مشکلات آنها و قدردانی از زحمات این مردم صبور و مقاوم که سالهاست در خراسان جنوبی با خشکسالی دست و پنجه نرم می کنند کافی است؟

طبق اعلام سازمان آب و فاضلاب روستایی استان، 48 روستا در سطح 4 شهرستان مرزی با تانکر آبرسانی می شود و سرانه آبرسانی به ازای هر خانوار 50 لیتر در شبانه روز وبه ازای هر نفر12 لیتراست. آب رسانی سیار به روستاها برای آب آشامیدنی است نه برای مصارف کشاورزی و ایجاد اشتغال.

اگر پای درد و دل اهالی روستاها بنشینیم از خالی شدن روستاها و مهاجرت به ویژه جوانان از روستاها به شهرها و وضعیت معیشت و اشتغال خود گلایه دارند. آب، اشتغال، بازاریابی، راه و مسکن را می توان از مهمترین مشکلات روستاها برشمرد.

بر کسی پوشیده نیست که توسعه روستاها باعث توسعه پایدار کشور می شود. خدمت به کسانی که در عرصه تولید و امنیت در جامعه نقش مهمی ایفا می کنند.

برای افزایش روحیه امید بین مردم برای ماندن در روستاها و زدودن غبار محرومیت از چهره روستاها متولیان چه وظیفه ای دارند؟

حضور جهادگران و  نیز ارائه خدمات عمرانی، فرهنگی ، بهداشتی و غیره با مشارکت اهالی روستا از اقدامات بسیج سازندگی است و  قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه استان نیز دهستانهای مورد هدف با برنامه ریزی مدون و کارشناسی شده در مسیر رسیدن به نقاطی در تراز انقلاب اسلامی با شدت و قوت در حرکت است.

 دیگر خدمات بسیج سازندگی به روستاییان را  در ادامه می خوانید...

سرگرد مهدی هنری مسئول بسیج سازندگی خراسان جنوبی اظهار داشت: در بحث اقتصادمقاومتی و اشتغال یکی از برنامه ها پرداخت تسهیلات و کمک به ایجاد کارگاه های کمک اشتغال روستایی است که امسال بیش از 700میلیون تومان اعتبار برای این بخش در برنامه قرار داده شده است.

وی عنوان داشت: به زودی تفاهمی با صندوق کارآفرینی امید برای کمک به ایجاد اشتغال روستایی و مشاغل خرد انجام می دهیم که از تسهیلات سامانه کارا در این زمینه استفاده شود.

وی با بیان اینکه در نگاهی که به تکمیل زنجیره ارزشی در مشاغل خرد وجود دارد موضوع بازار بسیار مهم است افزود: نگاه اشتغالزایی در کشور برپایه اعطای تسهیلات است اما به فرآیند اعطای تسهیلات تا رسیدن به بازار کمتر توجه می شود.

هنری ادامه داد: ما با حضور میدانی در مناطق روستایی برای کمک به تامین بازار با ایجاد نمایشگاه فروش مستقیم تولیدات روستایی اقدام می کنیم که این فروشگاه هفته بسیج  در ساختمان بسیج سازندگی به بهره برداری می رسد.

 وی با بیان اینکه مشکل بازار مهمترین مشکل بیشتر روستاییان است خاطرنشان کرد: هماهنگی با بسیج سازندگی سایر استانها انجام شده که فروش صنایع دستی و تولیدات استان را به صورت متقابل خواهیم داشت و تولیدات روستاییان استان ما در استانهای دیگر به فروش میرسد.

مسئول بسیج سازندگی استان عنوان داشت: برای اینکه در موضوع بازار کار کنیم ابتدا بانک اطلاعات جامع مشاغل و کارگاه های روستایی را ایجاد کردیم که تاکنون بیش از 230 کارگاه اطلاعاتشان ثبت شده است تا شبکه مردمی تشکیل و به بازار وصل شوند.

وی با اشاره به اجرای طرح پایلوت پرورش دام سنگین در استان افزود: در استفاده از تسهیلات بنیاد تعاون سپاه به عنوان نهاد واسط، طرح مردمی پرواربندی دام سنگین در بهمن سال 96 اجرا شد که 15واحد با 800میلیون تومان تسهیلات در این زمینه فعال شدند و با دریافت مبلغ 800هزار تومان ماهیانه متقاضیان از این طرح راضی هستند.

هنری با بیان اینکه بنیاد تعاون سپاه دنبال این است که در زمینه گیاهان دارویی و دام سبک سرمایه گذاری کند که باید از ظرفیت استان در این بخش بهره ببریم یادآور شد: بنیاد تعاون سپاه اولین پالایشگاه گیاهان دارویی در گلپایگان احداث می کند و روی 20گیاه دارویی سرمایه گذاری صورت گرفته و آلمان خرید تضمینی 50درصد تولیدات را دارد.

وی خاطرنشان کرد: در طرح های اشتغال معیشت محور ورود پیدا کردیم که نیازهای اساسی مردم در روستا توسط خود مردم تامین شود و با پرورش مرغ بومی کار را شروع کردیم.

 مسئول بسیج سازندگی استان ادامه داد: با همکاری دانشجویان دامپزشکی دانشگاه بیرجند تیم دانش بنیان تشکیل دادیم و اقدام به جوجه ریزی مرغ بومی اصلاح نژاد شده کردیم.

وی اظهار داشت: 20هزار جوجه در فاز اول بین خانواده های روستایی توزیع می کنیم و به هر خانواده حداکثر 20قطعه می دهیم و کلیه مراقبت ها و واکسیناسیون انجام می شود.

وی ادامه داد: همزمان در این روستاها شبکه مردمی شکل می گیرد و مسئول شبکه افراد متقاضی را ثبت نام و به تعداد جوجه ها هزینه را از روستاییان دریافت می کند چون دنبال مردمی کردن اقتصاد هستیم.

جانشین قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه استان افزود: این طرح را یک ماه قبل در قرارگاه پیشرفت و آبادانی انجام دادیم و تعداد بیش از 8هزار و 500قطعه جوجه را در دهستانها توزیع کردیم و مردم استقبال بسیار خوبی داشتند.

وی خاطرنشان کرد: به دنبال این هستیم که با همکاری دانشگاه بیرجند و قرارگاه پیشرفت و آبادانی مرکز پشران نوآوری در صنعت و کشاورزی را در دانشگاه ایجاد کنیم چون در قرارگاه زمینه حضور دانشجویان در چند عرصه اشتغال و بازار را فراهم کردیم.

هنری با بیان اینکه در بحث دام نیز تیم دانشگاهی با ما همکاری دارند گفت: با ایجاد ارتباط بین دانشگاه و محیط اشتغال واقعی و حضور دانشجویان در روستاها می توان طرح های الگویی در دانشگاه اجرا کرد و با کشت گیاهان دارویی و پرورش دام الگویی در دانشگاه می توانیم از ظرفیت دانشجویان استفاده کنیم.

وی یادآور شد: در دانشگاه امام حسین علیه السلام موفق به ساخت دستگاه تصفیه آب شدند. برای شش استان کشور که مشکل آب داشتند با حضور سردار جعفری فرمانده کل سپاه جلسه داشتیم و در فاز اول قرار است که 10 روستا از خراسان جنوبی که مشکل آب آشامیدنی دارند معرفی شوند که دستگاهی برای تصفیه آب های آلوده در اختیار آنها قرار گیرد تا این روستاها از آب آشامیدنی سالم برخوردار شوند.

مسئول بسیج سازندگی استان عنوان داشت: با توجه به سفر سردار حزنی فرمانده قرارگاه محرومیت زدایی سپاه به استان و افتتاح پروژه های عمرانی و محرومیت زدایی که در یک سال گذشته انجام شد؛ توافق هایی برای 6ماه دوم سال انجام شد و قرارداد 3میلیارد تومانی پروژه ها که به صورت مشارکتی است که نیمی از آن توسط قرارگاه تأمین می شود و مابقی سهم استان است.

وی بیان داشت: برای سال آینده پیش بینی شده که با حجم گسترده ای از برنامه های عمرانی محرومیت زدایی به ویژه در منابع آب و آبخیزداری بتوانیم گام های خوبی برداریم.

هنری خاطرنشان کرد: پروژه های امسال نیز بخش اعظم آن منابع آب و تعدادی کارگاه اشتغال روستایی است که به صورت تجمیعی امسال شروع می شود.

وی با بیان اینکه بیش از 81پروژه نیز از اعتبارات آستان قدس پیگیری می کنیم گفت: دو تفاهم نامه با آستان قدس رضوی داریم که یکی با مبلغ 4میلیارد تومان و مشارکتی است و 50درصد هزینه ها را آستان قدس تامین می کند که در دهستانهای بندان ، لانو و گزیک در احیا و مرمت قنوات و استخر ذخیره آب کار می شود.

 مسئول بسیج سازندگی استان افزود: یک پروژه مشارکتی یک میلیارد و 500میلیون تومانی نیز برای پروژه های منابع آب کل استان است که نیمی از هزینه ها سهم آستان قدس رضوی است.

وی اظهار داشت: با توجه به افتتاح بخشی از پروژه ها تا کنون در مجموع اعتباراتی که از سوی آستان قدس پرداخت شده به بیش از یک میلیارد تومان رسیده است و 35درصد اعتبار سهم جهاد کشاورزی است که در این زمینه عقب هستیم و هنوز اعتبار لازم تأمین نشده است.

گفتنی است،  از خبرنگارانی که در زمان ارائه خدمات جهادی و عمرانی در روستاها حاضر شدند و پوشش خبری دادند تقدیر شد.

اگر بخواهیم روستاییان در محل زندگی خود ماندگار شوند و حاشیه نشین شهرها نشوند، باید به دنبال  حل مشکلات آنها باشیم که تأمین آب موردنیاز روستاها یکی از عوامل بازدارنده مهاجرت آن‌ها به شهرها است.

انتهای پیام/

 

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها