مهمترین برنامه های توسعه ای استاندار منطبق با اقتصاد مقاومتی نیست/ گزارشی از نوید های آغازین روز های مسئولیت در جایگاه اول استان منتشر نشد

مهم‌ترین موارد ذکر شده مربوط به منطبق نبودن برخی از فعالیت‌های ستادی شما با اصول اقتصاد مقاومتی بوده که معتقدم تیم شکل گرفته در کارگروه‌های تخصصی ستادی شما بعضا عملیاتی به معنای منطبق بودن با اوضاع فعلی اقتصادی استان نیست، و تذکر دادم حتی ستاد اقتصاد مقاومتی شما یک سخنگوی قادری که بتواند گزارش عملکردی شما را به اطلاع مردم برساند دیده نمی‌شود.
کد خبر: ۹۰۶۶۳۱۸
|
۱۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۰

به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، محسن زارعی فرماندار اسبق مرکز مازندران طی نامه‌ای گشاده عملکرد استاندار مازندران را بررسی کرد و خطاب به وی آورده است؛

                                                                                              بسمه تعالی

                                                 جناب آقای مهندس اسلامی استاندار محترم استان مازندران
سلام علیکم
با احترام،در ماه‌های گذشته در خصوص برخی از مسائل استان در حوز‌های توسعه‌ای و عملکردی مطالبی به سمع و نظرتان رسانده‌ام. مهم‌ترین موارد ذکر شده مربوط به منطبق نبودن برخی از فعالیت‌های ستادی شما با اصول اقتصاد مقاومتی بوده که معتقدم تیم شکل گرفته در کارگروه‌های تخصصی ستادی شما بعضا عملیاتی به معنای منطبق بودن با اوضاع فعلی اقتصادی استان نیست، و تذکر دادم حتی ستاد اقتصاد مقاومتی شما یک سخنگوی قادری که بتواند گزارش عملکردی شما را به اطلاع مردم برساند دیده نمی‌شود.

مردم عزیز استان مازندران فعالیت‌های توسعه‌ای و عملیاتی شما را لمس نمی‌کنند؛ به همین دلیل بیش از 6 ماه از طرح 12 ماده‌ای توسعه‌ای شما در استان می‌گذرد دریغ از یک گزارش دقیق به مردم؛ البته حضرتعالی در آن طرح 12 ماده ای افق بسیار روشنی را در استان در حوزه‌های مختلف نوید داده بودید.
منظورم از طرح این مقدمه که هنوز معتقدم که وقت شما به علت نداشتن یک تیم عملیاتی اندک است نظرات توسعه‌ای شما مغفول مانده و روند خوبی را شاهد نمی‌باشیم.
اما موضوع اصلی...
همانطوری که مستحضرید یکی از مهم‌ترین بخش توسعه‌ای استان و ایجاد اشتغال پایدار با هزینه کمتر نسبت به بخش‌های دیگر کشاورزی است.در برخی از محصولات استراتژیک مانند برنج استان مازندران رتبه اول را دارد و هشدار اینکه آب از مهم‌ترین نیازهای بخش کشاورزی است که این روزها نیاز به یک مدیریت تخصصی،عملیاتی و جهادی دارد که اگر برنامه‌ریزی درست در ستاد اقتصاد مقاومتی استان تدوین نشود چه بسا استان مازندران هم که از استان‌های پر بارش است دچار بحران خواهیم بود کما اینکه در سال زراعی گذشته هزاران هکتار از ارضی مستعد این استان به علت کمبود آب زیر کشت نرفت.
                                      جناب آقای استاندار...
در استان مازندران نصب تابلو کشت برنج به علت کم آبی ممنوع است سخن بیهوده‌ای بیش نیست. و آسان‌ترین پاسخ مدیران به مهم ترین نیاز کشاورزان است (پاک کردن صورت مسئله)،شما به عنوان نماینده عالی دولت بدون شک باید پاسخگو باشید.


به همین منظور به عنوان یک شهروند مازندرانی برآن شدم این روزها که آغاز سال آبی است به عنوان یک مطالبه‌گر جدی از شما بخواهم تدابیر لازم در این زمینه صورت پذیرد.

بدون تردید در صورت عدم ارائه گزارش مستند به مردم عزیز دوباره مطالبه خواهم کرد.
در استان مازندران سالانه حدود 15 درصد آب‌های سطحی(روان آ‌ها) با توجه به سدها و آببندان‌های موجود ذخیره‌سازی می‌شود و بیش از حدود 80 درصد به حوزه آبریز دریای خزر می‌ریزد. با در نظر گرفتن مسائل زیست محیطی اگر بتوان 10 درصد از روان آب‌ها را به ذخیره‌های آبی در استان اضافه کرد هیچ مشکلی در کمبود آب کشاورزی نخواهیم داشت.


 ـ تشکیل ستاد ویژه جمع‌آوری روان آب‌ها در استان در بالاترین رده ستاد اجرایی در استانداری تا پایین‌ترین رده اجرایی حوزه وزارت کشور در سطح بخشداری‌ها و دهیاری‌ها


 ـ تمرکز اعتبارات در بخش کشاورزی به این موضوع مهم و ارتباط منظم با دولت محترم،وزارت کشاورزی،کمیسیون کشاورزی مجلس
ـ  ستاد عالی در استان با ریاست جنابعالی و خصوصا نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی در برخی از جلسات به منظور تصمیم گیری درست و به موقع کارشناسانه
 ـ نیاز سنجی و بدون از دست دادن وقت امکان سنجی و بلافاصله عملیاتی کردن پروژه های مصوب از خرد و کلان
ـ با توجه به اینکه بر اساس سیاست‌های دولت محترم مقرر شد کشت برنج فقط در استان مازندران و گیلان انجام شود لازم است جلسات هماهنگی با حضور وزیر محترم یا معاونان مرتبط در وزارت کشاورزی و سایر دستگاه‌ها برگزار شود
ـ  یکی از مسائل مهم در مواقع بحرانی تصمیمات به موقع و کارشناسی درست است که نقش استاندار و فرمانداران و...در مواقع کمبود آب کشاورزی همانند نقش محوری میراب در سهمیه‌بندی آب یک محل است البته در مقیاس وسیع‌تر به طور مثال برخی از کارشناسان معتقدند در زمان کمبود آب در فصل زراعی گذشته اگر تدبیر دقیق تر و به موقع در ستاد اتخاذ می‌شود یقینا میزان خسارت به کشاورزان کاهش می‌یافت.

براساس نظر کارشناسان اگر یک خط انتقالی آب از حوزه سد البرز با توجه به آب موجود در آن سد به حوزه اراضی برنج مناطق جویبار که از سد شهید رجایی تامین و ایجاد می‌شد باعث می‌شد که آب مورد نیاز شهرستان میاندرود و بخش‌های رودپی شمالی و جنوبی شهرستان ساری تا حد زیادی تامین گردد و میزان خسارت کاهش پیدا می‌کرد.



  تعیین یک فرصت زمانی مشخص برای همه فرمانداران به خصوص فرمانداران مناطق آسیب‌پذیر جهت نیازسنجی(احتمالا در آرشیو ادارات آب شهرستان‌ها و کمیته‌های حفاظت از آب بخشی از اسناد مربوط به نیازهای منطقه‌ای موجود است)مردم منطقه به خصوص اعضای محترم شوراها و دهیاران روستاها قوی‌ترین کارشناسان در این موضوع هستند.


به طور خلاصه امکان‌سنجی یعنی تهیه برآورد دقیق عملیاتی که بتواند نیازهای هر منطقه به آب را که مورد بررسی قرار گرفت، با نظر کارشناسی اعلام یا باصطلاح روش ستاد اقتصاد مقاومتی دستور عملیاتی صادر شود.


ستاد عالی در استان و فرمانداری‌ها بعد از ابلاغ عملیاتی که امکان‌سنجی آن انجام شد با تدبیر فرمانده ستاد اقتصاد مقاومتی و پشتیبانی به موقع و بکارگیری همه توان‌ها و امکانات و حضور در صحنه نسبت به شروع عملیات اقدام کند.
لازم است به طور متوالی گزارش جزبه جز از شروع کار درحوزه نیازسنجی(شناسایی)،امکان‌سنجی و اجرای عملیات به ستاد مقاومتی استان گزارش و توسط عوامل ستاد مورد ارزیابی قرار گیرد.


در استان مازندران حدود 350 میلیون مترمکعب آب در آببندان‌ها جمع‌آوری می‌شود  پس لازم است هم در ستاد عالی(استانداری) و هم در ستادهای پایین دستی با ملاحضات زیر به این موضوع توجه ویژه شود.
 ـ اعتبار لازم برای لایروبی آببندان‌ها براساس اولویت‌بندی و میزان اهمیت با کمک مردم منطقه
ـ لایروبی انهار و کانال‌هایی که آب آببندان‌ها را تامین می‌کنند.
-ایجاد نهرها و کانال های مناسب جدید برای تامین آب بعضی از آبندانها که بعلت موارد ذکر شده با ظرفیت کامل آبگیری نمی شوند
-آبندانها چه در مقیاس مساحت کم یا زیاد نقش اساسی در تامین آب بخش کشاورزی(برنج)دارند.درمناطق جلگه ای از استان هزاران هکتار از منابع طبیعی که بعضا تبدیل به مراتع مخروبه گردید و استفاده بهینه ای از آن نمی شود مهمترین مکانها برای ایجاد آبندانها می باشند.

مهم‌ترین منطقه خسارت دیده در سال زراعی گذشته در استان بخش گهرباران از شهرستان میاندرود است که حدود 5 هزار هکتار از اراضی منطقه زیر کشت نرفت و یا بعضا حدود 50 درصد کاهش برداشت داشتیم که خسارت وارده حدود 600 میلیارد ریال برآورد می‌شود که حداقل در این منطقه حدود 300 هکتار زمین‌های ساحلی کم بهره و مراتع مخروبه در اختیار منابع طبیعی یا برخی از مراکز دولتی است که بدون شک مستعدترین مکان‌ها برای ایجاد که با تدبیر درست و استفاده از روان آب‌ها بیش از 5 هزار هکتار از اراضی این منطقه از بحران کم آبی نجات خواهند یافت.ضمنا این منطقه همان مکانی است که قرار بود با اجرای یک طرح ملی،میلیون ها متر مکعب آب شور دریا شیرین و با فاصله صدها کیلومتر به استان سمنان انتقال یابد!!
چگونه نمی‌شود با استفاده از همه توان‌های موجود حداقل 3 درصد از روان آب‌هایی که از طریق رودخانه های این منطقه به دریا می‌ریزد جلوگیری و ذخیره‌سازی و در اختیار کشاورزان زحمت‌کش قرار گیرد !!


البته این در صورتی است که حدود 70 درصد مشترکانی که سال‌های قبل جهت تامین آب اراضی خود با اداره آب منطقه‌ای استان قرارداد بستند از کشاورزان زحمت‌کش شهرستان میاندرود هستند.
-در حوزه روستاهای بالادست و کوهپایه‌ای هم بدون شک زمینه احداث آببندان‌ها با مقیاس مساحت کم و محلی وجود دارد که به راحتی میزان قابل توجه ای از مشکلات کم آبی را حل خواهد کرد و این عملیاتی نمی‌شود مگر با حضور جهادی دستگاه‌های مرتبط با این موضوع در میدان کار.


جناب آقای استاندار از شما تقاضا می‌کنم حتما از پروژه‌ای که یکی از خیران از روستای کنتا بخش چهاردانگه شهرستان ساری به نام حاج تقی سلطانی در حال احداث یک بند آبی در آن منطقه است بازدید فرمایید که ایشان راسا برای حل مشکل کم آبی مردم منطقه وارد کار شد و نمونه خوبی است برای الگوگیری کارگزاران که متاسفانه با وجود اینکه این کار مهم می‌تواند به عنوان یک الگو در استان طرح شود از طرف مسؤولان مرتبط چندان اهمیتی به آن داده نشده است و مستحضر باشد که صدها و بلکه بیش از آن این گونه مکان ها در استان وجود دارد که از دید مسؤولان مرتبط مغفول مانده است و تاکید می‌کنم اقدام موثری انجان نخواهد شد مگر با روحیه جهادی مدیران و تدبیر در ستاد اقتصاد مقاومتی استان.البته با ایجاد این آببندان‌ها می‌توان با کمک به مردم منطقه آبزی پروری را نیز افزایش داد.

این موضوع که روش معمول در بعضی از کشورها است به این صورت که تدابیری اتخاذ می‌شود که سطح آب زیرزمین تقویت شود.که نمونه خاص آن همین ایجاد آببندان‌ها است.
ـ ایجاد کانال ها و نهرهایی برای هدایت روان آبها به زمین‌های جلگه‌ای در زمان‌های مناسب
ـ پمپاژ روان آبها از منتهی الیه روخانه‌ها به دشت‌ها با رعایت مسائل زیست محیطی که هم از پیش روی شوری زمین‌های ساحلی جلوگیری می‌کند و هم میزان ذخیره زیرزمین آب را تقویت می‌کند(بازچرخوانی روان آب‌ها)
ـ آبخیزداری در مناطق بالادست نیز اقدام موثری است در حوزه‌های مناطق کوهستانی که این سال‌ها کمتر به آن توجه شده است.
موارد ذکر شده بخشی از مسائل در حوزه ستاد و اجرا بوده که مطمئنا موارد دیگری وجود دارد که می‌شود به آن پرداخت.

                                                      جناب اقای استاندار..‌..
با توجه به ارائه بخشی از مطالب و مشورت‌هایی که با برخی از کارشناسان محترم در این زمینه انجام دادم و همانطوری که در ابتدای نامه مطرح کردم نصب تابلو کشت برنج به علت کم آبی ممنوع) باید از دستور کار ستاد عالی استانداری حذف و به جای آن با توجه به سیاست‌های دولت محترم با اتخاذ تدابیر مناسب و حل مشکلات کشاورزان عزیز و همگام با آنها در زمین‌های کشاورزی‌شان زمینه‌های افزایش تولید این محصول استراتژیک فراهم شود.
ـ پیشنهاد می‌کنم برخی از جلسات مربوط به این موضوع مهم به صورت زنده توسط صدا و سیما استان مازندران پخش شود و از طریق روابط عمومی‌های محترم به طور شفاف به خصوص در زمینه تامین اعتبارات مالی به مردم عزیز اطلاع‌رسانی شود.


ـ اقدامات ستاد عالی استانداری، ادارات کل مرتبط،ستادهای فرمانداری‌ها،بخشداری‌ها توسط دستگاه‌های نظارتی به خصوص اداره محترم بازرسی و ارزیابی عملکرد استانداری مورد ارزیابی قرار گیرد.

ضمنا مزید اطلاع جنابعالی بعد از برداشت محصول برنج توسط کشاورزان تابه حال جلسات موثری در این خصوص برگزار نشد واگر جلساتی در استانداری و یا فرمانداری‌ها تشکیل شد ریاست جلسه برعهده معاونین محترم و اغلب جلسات صرفا ارائه گزارشات آماری و توصیفی بوده است.بدون تردید برای رسیدن به یک نتیجه قابل قبول تدبیر اتخاذ تا همه رده‌ها به صورت جزبه جز به ستاد عالی گزارش کنند.
در پایان همه موارد ذکر شده نتیجه موثری نخواهد داد مگر با کار جهادی که از اصول بنیادین اقتصاد مقاومتی است که کارآمدی خود را در عرصه‌های سخت دوران انقلاب تابه حال ثابت کرد
اینجانب به اتفاق برخی از کارشناسان دلسوز و زحمت‌کش در این حوزه در صورت صلاحدید درخدمت جنابعالی هستیم.
                                                                                     با تشکر


                                                 محسن زارعی فرماندار اسبق شهرستان ساری

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار