گزارش بانکی؛

پاسخگویی و شفافیت، دو اصل کارآمدی بانک سرمایه

کسب رتبه ی نخست بانک سرمایه به عنوان پاسخگو ترین بانک کشور می تواند از نظر شاخص های نظام بانکی این بانک را در زمره ی سرمایه دارترین بانک کشور قرار دهد.
کد خبر: ۹۰۶۶۰۳۱
|
۰۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۱

گروه اقتصادی_ خبرگزاری بسیج؛ مقدمه: نظام و سیستم بانکداری در سراسر جهان یکی از موثرترین و نقش آفرترین نیروی محرکه چرخه اقتصادی یک کشور مطرح است که کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نیست.

گزارش بسیج حاکی از آن است که شفافیت ،  اطلاع رسانی و پاسخگویی بانك ها در نظام جمهوری اسلامی ، ابزاری پایه ای  در سیاست های پولی مالی بوده و این موضوع حاکی از آن است که سیاست های  پنهان کارانه و عدم اطلاع رسانی به مردم در رابطه با تصمیمات پولی بانكی  به عدم کارایی سیاست های پولی منجر میگردد.امروزه  شفافیت در درست کاری مالی به صورت گسترده ، به عنوان یك پیش شرط اساسی در ثبات مالی اقتصادی امری بدیهی به نظر می رسد.

خطر انتشار ...غیرقابل انتشار//پاسخگویی و شفافیت، دو اصل کارآمدی بانک سرمایه

مسئله شفاف سازی و پاسخگویی به نیازمندی‌های مشتریان در نظام بانکداری کشوربه عنوان یکی از اصلی‌ترین ارکان این سازمان به کار می رود و همواره مورد تایید نهادهای نظارت کننده بین المللی از جمله صندوق بین‌المللی پول می باشد.گفتنی است دسترسی عموم مردم به اطلاعات سیاست‌های پولی بانکی و پاسخگویی و اطمینان از جامع بودن تصمیمات این نهاد پولی و مالی از جمله اقداماتی است که صندوق بین المللی پول برای پیاده شدن شفافیت در بازار سرمایه مفید می داند.

کسب رتبه ی نخست بانک سرمایه به عنوان پاسخگو ترین بانک کشور می تواند از نظر شاخص های نظام بانکی این بانک را در زمره ی سرمایه دارترین بانک های کشور قرار دهد.چون شفافیت و پاسخگویی این بانک موجب جلب اعتماد عمومی شده و همین امر تصمیمات پولی و بانکی این مجموعه را کاراتر خواهد کرد.

گفتنی است خبری که حاکی از آن بود که بانک سرمایه رتبه نخست را در پاسخ گویی به سامانه انتشار و دسترسی آزاد اطلاعات در میان بانک‌های کشور کسب کرده، می تواند علاوه بر جنبه های اقتصادی، از جنبه های اجتماعی و فرهنگی نیز برخوردار شود و در آینده رتبه اجتماعی و فرهنگی این بانک را در کنار رتبه اقتصادی آن در جامعه ارتقا بخشد. 

بدیهی است که کسب رتبه نخست در این زمینه در حالی که سایر بانک ها و موسسات مالی قوی نیز در این رابطه فعالیت می کنند ، خود حکایت از سلامت مالی و امیدآفرینی نسبت به آینده در نزد سپرده گذارارن و سرمایه گذاران بانک سرمایه دارد.

ارسال نظرات