رئیس دانشگاه بین‌المللی امام رضا (ع) بر لزوم ایجاد پشتوانه و ظرفیت علمی در حوزه اربعین حسینی توسط اندیشمندان و متفکران تأکید کرد.
کد خبر: ۹۰۶۵۸۰۷
|
۱۵ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۵

به گزارش خبرگزاری بسیج،رشد و گسترش رویکرد افکار عمومی جهان به دین اسلام انکارناپذیر است همچنان که برخی از اندیشکده‌های آمریکایی ـ غربی اذعان دارند که دین اسلام در دهه‌های آینده دین اول مردم جهان خواهد بود. حضور گسترده مردم سراسر دنیا از هر دین و آیینی در ایام پیاده‌روی اربعین حسینی مصداقی بر این واقعیت است. این همایش عظیم مردمی ظرفیت بسیار عظیمی را برای ترویج فرهنگ معرفتی اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) فراروی جهان اسلام قرار می‌دهد. بنابراین همایش بزرگ پیاده‌روی اربعین حسینی فرصتی را فرا روی مسئولان و متولیان امور فرهنگی و علمی قرار داده تا در پرتو آن بتوانند از فرصت‌های نهفته در آن در راستای تحقق آرمان‌های تشیع استفاده کنند.

در همین راستا، «محمدعلی خلیل‌زاده» رئیس دانشگاه بین‌المللی امام رضا (ع) و دبیر کمیته برنامه‌ریزی علم و فناوری آستان قدس رضوی در حاشیه سومین همایش ملّی «از غدیر تا اربعین» در گفت‌وگویی با خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، گفت: از جمله مسائل مهم و اساسی که در این نشست علمی مورد بحث و گفتمان قرار گرفت، موضوع تشکیل نظام مسائل و مفاهیم اربعینی، آینده پژوهشی اربعین، نقش اربعین در ایجاد تمدن نوین اسلامی و ... بوده است.

* بیشتر بخوانید: نقش علما و هنرمندان در تصویرسازی مفاهیم دینی انکارناپذیر است

وی با بیان اینکه بخش زیادی از فعالیت‌هایی که در راهپیمایی اربعین صورت می‌گیرد نیازمند پشتوانه و ظرفیت علمی از سوی اندیشمندان و متفکران است، اظهار کرد: دانشگاه‌های اسلامی به طور ویژه دانشگاه‌های ایران و عراق در برگزاری برنامه‌های متنوع اربعینی دارای ظرفیت بالایی هستند که از این طریق می‌توانند تأثیرگذاری متقابلی میان فضای اربعین و جامعه دانشگاه و برعکس داشته باشد.

دبیر کمیته برنامه‌ریزی علم و فناوری آستان قدس رضوی یادآور شد: ما در مراسم اربعین شاهد حضور اندیشمندان و صاحب نظران بسیاری از کشورهای جهان هستیم، بخش قابل توجهی از صاحبان علم و اندیشه که در راهپیمایی اربعین حضور دارند می‌توانند با ساماندهی بیشتر و بهتر، در خدمت این جریان بزرگ قرار بگیرند. در همین راستا قرار است برنامه‌ای جهت جلوگیری از موازی‌کاری و تقویت و همکاری میان این ظرفیت‌ها در حوزه اربعین داشته باشیم.

خلیل‌زاده از استفاده  خادم یاران علمی حرم رضوی در عرصه اربعین حسینی خبر داد و گفت: خادم یاران علمی حرم رضوی طرحی است که به تازگی در آستان قدس رضوی جهت ارتقای کمّی و کیفی مراسم اربعین راه‌اندازی شده است.

وی افزود: اکنون ظرفیت منسجم و سازمان دهی شده نداریم لذا باید ظرفیت‌های مختلف سازمان‌دهی شود تا بتواند با هدف‌گذاری مشخص در راستای اهداف علمی بکار گرفته شود.

ارسال نظرات