خبرهای داغ:
سرویس خبری بسیج علمی گزارش می‌دهد

شیوع بیماری سرطان مثانه در خوزستان شایعه یا واقعیت؟

با اجرای یک برنامه کشوری و منسجم بیماری شیشتوزومیازیس به صورت رسمی از جمهوری اسلامی ایران برچیده شده است.
کد خبر: ۹۰۶۵۵۷۱
|
۱۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۴
شیوع بیماری سرطان مثانه در خوزستان شایعه یا واقعیت؟ 

به گزارش سرویس خبری بسیج علمی از استان خوزستان، در روزهای گذشته خبری از زبان رئیس انجمن رادیوتراپی آنکولوژی ایران در رسانه های گوناگون منتشر شد که به بیان علت شیوع بالای سرطان مثانه در خوزستان پرداخت.

این سخنان به سرعت در رسانه های مختلف و کانال های خبری در استان خوزستان و کشور انتشار یافت و بازخوردهای گوناگونی داشت.

شیوع بالای سرطان مثانه در خوزستان

رئیس انجمن رادیوتراپی آنکولوژی ایران درباره علت شیوع بالای سرطان مثانه در خوزستان گفت: آب کارون که مردم منطقه در آن شنا می کنند دارای انگل «شیستوزومیا» است. این انگل در رود نیل مصر نیز وجود دارد که باعث افزایش موارد ابتلا به سرطان مثانه شده است.

محمدرضا قوام نصیری که در همایش بین المللی رادیوتراپی پیشرفته در کشورهای در حال توسعه در مرکز همایش های صنعتی سخن می گفت اظهار کرد: سالانه 100 هزار بیمار جدید مبتلا به سرطان در کشور تشخیص داده می شود و در حال حاضر 6 برابر این تعداد بیمار مبتلا به سرطان در کشور داریم.

وی افزود: در خراسان شمالی، منطقه ترکمن صحرا شاهد شیوع بالای سرطان مری و معده هستیم و در خوزستان شاهد افزایش سرطان دستگاه ادراری و مثانه هستیم که احتمالا دلایل آنها نیز شناخته شده است.

رئیس انجمن رادیوتراپی آنکولوژی ایران از سرطان معده به عنوان کشنده ترین نوع سرطان ها نام برد و افزود: متاسفانه علائم سرطان معده مشابه سوءهاضمه است و به همین علت دیر تشخیص داده می شود.

تکذیب وجود «انگل سرطان مثانه» در آب های کارون از سوی وزارت بهداشت

این مسئله که آب کارون که مردم منطقه در آن شنا می کنند دارای انگل «شیستوزومیا» است بازخوردهای زیادی در رسانه ها داشت و مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز به آن واکنش نشان دادند.

در همین ارتباط سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اخباری مبنی بر وجود انگل سرطان مثانه در آب کارون را رد کرد و گفت: ۱۶ سال است که در خوزستان بیماری شیشتوزومیازیس نداریم

دکتر ایرج حریرچی در گفت و گو با ایسنا، در واکنش به اخباری مبنی بر وجود انگل سرطان مثانه در آب‌های کارون در خوزستان گفت: ابتدا از اساتیدی  که در موضوعات سلامت صحبت می ‌کنند، می‌ خواهم که مطالب را منطبق با منابع و مراجع علمی بیان کنند و به شرایط فعلی بهداشت و درمان کشور و تغییرات مثبت چند دهه اخیر توجه داشته باشند. همچنین رسانه ‌ها هنگام انتقال مطالب، نسبت به صحت آنها دقت کافی را داشته باشند.

وی افزود: در مورد وجود انگل سرطان مثانه در آب های کارون نیز باید بگویم که به دنبال اقدامات انجام شده، ۱۶ سال است که بیماری شیشتوزومیازیس در خوزستان نداریم. از طرفی هم این انگل در گذشته مربوط به آب‌ های شیرین شمال خوزستان بوده است که با اقدامات وزارت بهداشت طی ۲_۳ دهه گذشته، چندین سال است که موردی از این بیماری مشاهده نشده است.

آمار ابتلا در خوزستان از متوسط کشوری پایین تر است

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: از طرفی هم هر فرد مبتلا به ادرار خونی در مناطق آلوده، فورا آزمایش و بررسی می ‌شود و قطعا اقدامات درمانی مناسب برای وی صورت می گیرد. ضمن اینکه مجددا تاکید می‌ کنم ۱۶ سال است که این بیماری را نداریم. این بیماری نیز بیشتر به کشاورزانی که پایشان زخمی می ‌شد مربوط بود و انتقال این بیماری از این طریق است.

معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره آمار شیوع سرطان مثانه در کشور گفت: سالانه در هر ۱۰۰ هزار نفر ۸.۵ مورد جدید این بیماری را در کشور شاهدیم که این آمار در خوزستان ۷.۹۳ است که از متوسط کشوری نیز پایین تر است. در مجموع سرطان مثانه جزء بیماری ‌های شایع کشور نیست.

به منظور روشن شدن موضوع خبرنگار سرویس خبری بسیج علمی استان خوزستان به سراغ دکتر شکرالله سلمان زاده معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز و رئیس مرکز بهداشت استان خوزستان رفت تا توضیحاتی در این ارتباط ارائه دهد.

وی در گفت و گو با خبرنگار سرویس خبری بسیج علمی در استان خوزستان خبر شیوع بیماری سرطان مثانه به دلیل وجود انگل "شیستوزومیا" در آب کارون را تکذیب کرد.

چگونگی ابتلا به سرطان مثانه

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز به خصوصیات بیماری سرطان مثانه اشاره کرد و گفت: عامل این بیماری، انگلی به نام شیستوزوما است که در ایران و استان خوزستان تنها یک نوع آن ناقل بیماری بوده که شیستوزومای نوع ادراری یا هماتوبیوم نامیده می شود.

وی با بیان اینکه تخم این انگل در جدار مثانه انسان آلوده شده زندگی می‌کند، عنوان کرد: وقتی افراد آلوده ادرار خود را در کنار آب دفع می‌کنند، تخم وارد آب می‌شود.

 سلمان ‌زاده اضافه کرد: برای ادامه رشد و رسیدن به مرحله آلوده ‌کنندگی انگل به حلزون‌ های آب شیرین نیاز دارد که در نهایت افرادی که وارد آب می ‌شوند را آلوده می‌کنند.

وی در ادامه سخنان خود به اقدامات انجام شده برای ریشه کنی این انگل اشاره کرد و ادامه داد: از سال 1959 میلادی پس از مدتی مطالعه و تحقیق، برنامه مبارزه با بیماری در استان خوزستان توسط سازمان ‌های ملی شامل انستیتو تحقیقات بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تهران و وزارت بهداری و سازمان برنامه و بودجه، سازمان جهانی بهداشت(WHO) و بنیاد خاورمیانه نزدیک در سطح وسیعی آغاز و اقدامات بسیار گسترده ‌ای انجام شد.

برچیده شدن بیماری شیشتوزومیازیس از کشور

رئیس مرکز بهداشت استان خوزستان با اشاره به این مطلب که برای ریشه ‌کن کردن این بیماری در کشور به ویژه در استان خوزستان فعالیت ‌های گسترده ‌ای از سال 1345 انجام شده خاطرنشان کرد: در سنوات اخیر نیز در ادامه آن فعالیت ‌ها، کوشش های مشترک و هماهنگ دانشگاه علوم پزشکی اهواز و ایستگاه تحقیقات بهداشتی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران بیماری را در سطح استان به مرحله حذف "Elimination " نزدیک کرده است.

وی با تکذیب ابتلای خوزستانی ها به بیماری شیشتوزومیازیس تصریح کرد: با اجرای یک برنامه کشوری و منسجم این بیماری به صورت رسمی از جمهوری اسلامی ایران برچیده شده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز در ادامه برخی اقدامات انجام شده برای برچیده شدن بیماری شیشتوزومیازیس را برشمرد و گفت: با اقدامات انجام شده در خصوص بیماریابی و درمان افراد مبتلا و همچنین بهسازی محلی و توسعه اقتصادی، اجتماعی و سیاسی کشور و افزایش مراقبت‌های بهداشتی به خصوص در روستاها و ارائه آموزش‌های لازم، از سال 1380 تاکنون موردی از بیماری شیستوزومیازیس در استان خوزستان و کشور وجود نداشته است.

آلودگی آب کارون صحت ندارد

وی از انجام مراقبت های ویژه برای جلوگیری از شیوع بیماری شیشتوزومیازیس خبر داد و بیان کرد: در حال حاضر نیز با وجود حذف بیماری، مراقبت فعال در سطح استان از طریق کارشناسان مراکز بهداشت شهرستان‌ ها و بهورزان شاغل در خانه ‌های بهداشت انجام می‌شود.

سلمان زاده با اشاره به وظایف کارشناسان مراکز بهداشت خاطرنشان کرد: یکی از وظایف کارشناسان شناسایی موارد مشکوک، نمونه‌گیری و ارسال سریع نمونه‌ ها به آزمایشگاه بهداشتی است که تمام نمونه ‌ها از سال 1380 منفی بوده ‌اند و موردی در این زمینه مشاهده نشده است.

وی با رد ادعای رئیس انجمن رادیوتراپی آنکولوژی ایران تاکید کرد: موضوع آلودگی آب کارون به هیچ وجه صحت ندارد و نباید چنین موضوعاتی مطرح شود.

رئیس مرکز بهداشت استان خوزستان عنوان کرد: متاسفانه بعضی از متخصصین بدون آگاهی از اپیدمیولوژی بیماری ‌ها در استان و روند مبارزه، کنترل و حذف این بیماری صحبت ‌هایی کرده اند که به طور کامل غیرواقعی است و صحت ندارد.

ارسال نظرات