خبرهای داغ:
سرویس خبری بسیج علمی از تفکرات اشتباه والدین در انتخاب رشته فرزندان؛
باید با نقدی منصفانه، گرایش به انتخاب رشته تجربی را در مشکلات اقتصادی جستجو نکرد، بلکه در تفکر اشتباه رواج یافته در جامعه دانست که مهم ترین بخش آن در عدم توجه به علاقه فرزندان و چشم هم چشمی ها که موجب خالی شدن صندلی رشته های مهندسی در دانشگاه ها می شود.
کد خبر: ۹۰۶۵۵۵۱
|
۱۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۹
گرایشات زیاد به رشته تجربی، حاصل تفکر اشتباه است 
 

به گزارش خبرگزاری سرویس خبری بسیج علمی از استان آذربایجان شرقی، سال اول از دوره دوم متوسطه، بسیار برای دانش آموزان سرنوشت ساز و مهم تلقی می شود که می توان گفت چگونگی آینده دانشگاهی، شغلی و اجتماعی هر فرد به آن وابسته است.

نا امیدی تقریبی داوطلبان تجربی از بازار کار سایر رشته ها

 البته بالا بودن سطح درآمد جامعه پزشکی، پرستاری و ... باعث سوق دهی اجباری خانواده ها به رشته تجربی  شده است که به حائلی در برابر رو آوری جوانان مستعد به  رشته های مهندسی، فنی حرفه ای و حتی انسانی  و اتلاف استعدادهای آنان شده است و باتوجه به آمار 63 درصدی داوطلبان کنکور تجربی، می توان این مهم را فهمید که داوطلبان از بازار کار سایر رشته های تحصیلی به طور تقریبی نا امید هستند

تفکر اولویت داشتن رشته های تجربی نسبت به سایر رشته های تحصیلی باعث ایجاد هزینه های گزاف برای کلاس های تقویتی و تست زنی، همراه با جو رقابتی شدید شده است که در اکثر موارد عدم نتیجه گیری داوطلب، باعث کناره گیری کلی او از تحصیل می شود که در این میان فشارهایی نیز بر خانواده و خود داوطلب متحمل است.

ماشین  اقتصادی کشور، وابسته به رشته های مهندسی

ولی باید توجه داشت که رشد کشور در برخی از جوانب فناوری، نوید بیشتر شدن تقاضای کار در رشته های فنی مهندسی را می دهد  و روآوری به رشته تجربی، و توجه نکردن به سایر رشته های تحصیلی که می توانند ماشین  اقتصادی کشور را به حرکت درآورند، نتیجه توجه نکردن به عدالت در درآمد جامعه نیز می باشد.

انتخاب رشته تجربی، اجبار والدینم بوده
حسن از دانش آموزان رشته تجربی می باشد که درباره انتخاب رشته خود می گوید: انتخاب رشته تجربی را پدر و مادرم پیشنهاد دادند اما چون نمراتم در رشته ریاضی خوب بود می دانستم که در رشته ریاضی، میتوانستم بهتر از تجربی پیشرفت داشته باشم

علیرضا نیز دانش آموز تجربی است و می گوید: رشته تجربی را بر اساس علاقه خود انتخاب نکرده ام و اجبار والدینم به خاطر دستیابی به موقعیت شغلی بهتر  بوده است.

قصور در تفکر اشتباه است، نه مشکلات اقتصادی

باید با نقدی منصفانه، گرایش به انتخاب رشته تجربی را در مشکلات اقتصادی جستجو نکرد، بلکه در تفکر اشتباه رواج یافته در جامعه دانست که مهم ترین بخش آن در عدم توجه به علاقه فرزندان و چشم هم چشمی ها جستجو کرد که موجب خالی شدن صندلی رشته های مهندسی در دانشگاه ها و مراکز آموزشی صنعتی می شود.

 

 

ارسال نظرات