وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه انگیزه معلمان در کنار شایستگی آنها شرط اول موفقیت خواهد بود، گفت: دانش‌آموزان دوره اول متوسطه در ۱۰ درصد مدارس تحت پوشش طرح آموزش مهارت قرار گرفتند.
کد خبر: ۹۰۶۵۴۱۴
|
۱۴ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، سیدمحمد بطحایی در سخنرانی پیش از خطبه‌های نمازجمعه تهران، اظهار کرد: سال تحصیلی جدید در 105 هزار مدرسه و 600 هزار کلاس درس فصل جدیدی را برای ساختن آینده‌ای روشن آغاز شده است.

وی افزود: آموزش و پرورش به عنوان زیربنایی‌ترین دستگاه کشور و مولد سرمایه انسانی نقش مهمی را برای رسیدن جامعه به پیشرفت ایفا می‌کند و این هدف صرفا از طریق آموزش و پرورش و مدارس محقق می‌شود و باید به این نهاد به عنوان یک دستگاه سرمایه‌ای و نه هزینه‌ای نگاه کرد.

تحول در مدیریت با حرکت به سمت مدرسه محوری

وزیر آموزش و پرورش گفت: این وزارتخانه در سال تحصیلی گذشته برنامه‌های خود را برگرفته از سیاست‌ها و راهکارهای سند تحول بنیادین که نقشه راه پیشرفت آموزش و پرورش است، در دو زمینه طراحی کرد. نخست تحول در مدیریت و نحوه اداره آموزش و پرورش که مهمترین برنامه حرکت به سمت مدرسه محوری است. مدرسه مهمترین رکن تعلیم و تربیت است و باید با محیط بیرون و محله تعامل مستمری داشته باشد.

بطحایی ادامه داد: در برنامه‌هایی که طراحی کردیم تلاش می‌کنیم جایگاه مدرسه را براساس سند تحول بنیادین به جایگاه شایسته خود نزدیک‌تر کنیم.

مهارت آموزی در مدارس

وی تصریح کرد: برنامه دوم تحول در محتوا و متن برنامه‌های درسی آموزش و پرورش است که مهمترین برنامه گسترش مهارت آموزی در مدارس است. دانش‌آموزان باید مهارت‌هایی را که براساس الگوی اسلامی و ایرانی طراحی می‌شود را فرا بگیرند تا بتوانند در کنار هم زندگی‌کردن را بیشتر تمرین کنند، مواردی همچون کارآفرینی، احترام به بزرگتر، دشمن‌شناسی و دشمن‌ستیزی، همکاری برای تعالی جامعه.

وزیر آموزش و پرورش افزود: گسترش برنامه‌های پرورشی و سهم آن در مدرسه از اولویت‌های تحول در محتوای آموزشی است. آموزش مهارت‌های پایه برای دستیابی به تحول مدنظر است و براین اساس دانش‌آموزان در دوران تحصیل باید حداقل یک مهارت را که براساس آن بتوانند در آینده شغل مناسبی را پیدا کنند، فرا بگیرند.

آموزش مهارت در مدارس دوره متوسطه اول

بطحایی گفت: در سال تحصیلی جدید تمام دانش‌آموزان دوره اول متوسطه در 10 درصد مدارس تحت پوشش طرح آموزش مهارت قرار گرفتند تا یک مهارت اساسی و پایه را در مدرسه فرا بگیرند.

وی ادامه داد: مدرسه خانه دوم دانش‌آموزان و محلی برای تمرین زندگی است و دانش‌آموزان باید با شوق به خانه دوم خود بیایند و از بودن در مدرسه احساس نشاط داشته باشند. برهمین اساس موانع دستیابی به این هدف باید شناسایی و حذف شود.

اضطراب و فشار روانی به دانش‌آموزان باید کاهش یابد

وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد: هر عاملی که باعث اضطراب و فشار روانی به دانش‌آموزان می‌شود باید کاهش یافته و حذف شود. بخشی از این مشکلات به دلیل فضای فیزیکی، ساختمان و تجهیزات مدارس و بخشی نیز به دلیل برنامه‌های آموزشی و پرورشی است. البته برنامه‌های غیررسمی مانند آمادگی برای شرکت در آزمون‌های مختلف و تجویز کتاب‌های کمک آموزشی در دوره ابتدایی ممنوع شده است چرا که این موارد باعث تحمیل فشار روانی و برهم خوردن فضای آموزش در دبیرستان‌های می‌شود.

بیشتر بخوانید

بطحایی گفت: نیروی انسانی اصلی‌ترین عامل برای رسیدن آموزش و پرورش به تحول است بنابراین انگیزه معلمان در کنار شایستگی آنها شرط اول موفقیت خواهد بود. در برنامه ششم توسعه بحث رتبه‌بندی معلمان مطرح شده است که همسو با ارتقای شایستگی نیروی انسانی، نظام پرداخت‌ها و انگیزش آنها را ارتقا می‌دهد.

وی بیان کرد: لایحه رتبه‌بندی معلمان تنظیم و به دولت ارسال شده است و کلیات آن در یکی از کمیسیون‌های تخصصی دولت تصویب شده که امیدواریم در آینده‌ای نزدیک به مجلس ارسال شود.

افتتاح 8 هزار کلاس درس جدید

وزیر آموزش و پرورش گفت: بهسازی و نوسازی مدارس و استانداردسازی سیستم گرمایشی آنها باید انجام شود و هر سال کلاس‌های درس جدید به فضای آموزشی موجود اضافه می‌شود. مهر امسال 8 هزار کلاس درس جدید افتتاح شد که نسبت به سال گذشته با وجود محدودیت‌های اعتباری خزانه و فشارهای اقتصادی و سیاسی تحمیل شده از سوی دشمنان نسبت به سال گذشته 60 درصد رشد داشت.

بطحایی عنوان کرد: برای تقویت اختیارات مدارس سیاست کاهش تمرکز را دنبال می‌کنیم و تلاش داریم ادارات کمتر در کار مدارس دخالت داشته باشند تا مدیران و نیروهای شاغل در مدرسه بتوانند با ابتکار و خلاقیت خود آنجا را اداره کنند و امسال برای اولین بار هفته ای دو ساعت از برنامه درسی رسمی در اختیار مدارس قرار گرفت.

وی در پایان خاطرنشان کرد: از خانواده‌ها می‌خواهم بیش از گذشته به مدارس فرزندان خود یاری برسانند و برای ارتقای کیفیت تعلیم و تربیت همراه ما باشند. همچنین از نهادها و سازمان‌های دولتی تقاضا دارم مدارس را حمایت کنند تا بتوانیم به اهداف بلند تعیین شده در سند تحول بنیادین دست پیدا کنیم.

ارسال نظرات