کارشناس مسائل خاورمیانه معتقد است اکنون که استکبار جهانی در منطقه غرب آسیا به دنبال استحاله فرهنگی و اشاعه فرهنگ مبتذل غرب است، اربعین بهترین فرصت برای تدارک جبهه‌ای فکری و فرهنگی در مقابل توطئه‌های آنان است.
کد خبر: ۹۰۶۵۴۱۳
|
۱۴ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، رشد و گسترش رویکرد افکار عمومی جهان به دین اسلام انکارناپذیر است همچنان که برخی از اندیشکده‌های آمریکایی - غربی اذعان دارند که دین اسلام در دهه‌های آینده دین اول مردم جهان خواهد بود. حضور گسترده مردم سراسر دنیا از هر دین و آیینی در ایام منتهی به پیاده‌روی اربعین حسینی مصداقی بر این واقعیت است. از دیگر سو، این همایش عظیم مردمی ظرفیت بسیار عظیمی را برای ترویج فرهنگ معرفتی اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) فراروی جهان اسلام قرار می‌دهد. بنابراین همایش بزرگ پیاده‌روی اربعین حسینی فرصتی را فراروی مسئولان و متولیان امور فرهنگی و سیاسی قرار داده تا در پرتو آن بتوانند از فرصت‌های نهفته در آن در راستای تحقق آرمان‌های تشیع و اهداف انقلاب اسلامی استفاده کنند.

از دیگر سو اکنون که شاهدیم به‌دلیل توطئه‌های دشمنان اسلام خون هزاران هزار مسلمان به‌دلیل اختلافات فرقه‌ای روی زمین ریخته می‌شود، اربعین فرصتی برای ایجاد وحدت مسلمین جهان است؛ لذا باید به‌ قدری هزینه و بودجه برای تسهیل زیارت امام حسین(ع) تدارک دید که مردم با کم‌ترین هزینه به این زیارت معنوی سفر کنند تا از این طریق توطئه‌های دشمنان خنثی شود. 

در گفت‌وگو با «حسن خاکرند» مدیرکل سابق آفریقا عربی مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) و کارشناس مسائل غرب آسیا همچنین رایزن فرهنگی سابق ایران در کویت به ابعاد بین‌المللی زیارت اربعین حسینی پرداختیم. 

مشروح این‌ گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید

* اهمیت قیام امام حسین(ع) و ماجرای اربعین حسینی(ع) را با توجه به شرایط فعلی جهان اسلام چگونه ارزیابی می‌کنید؟

واقعه کربلا و شهادت امام حسین(ع) و یارانش در طول بیش از 14 قرن همانند شعله‌ای فروزان در پیش روی آزادمردان و حق‌طلبان می‌درخشد. این واقعه جانگذاز موجب شده مظلومین و محرومین و مستضعفین با الگوگیری از این حماسه بتوانند در برابر ظالمین ایستادگی و مقاومت کنند و بهترین داشته‌های خود را فدای مسیر حق کنند. در دوران رژیم دیکتاتوری صدام محدودیت‌های زیادی برای زائران اباعبدالله(ع) ایجاد شده بود و حتی بسیاری از دلدادگان از طریق باغ‌های اطراف و به صورت مخفیانه در اربعین به سمت کربلا پیاده‌روی می‌کردند و جان و مال خود را در مسیر انجام این اقدام پر برکت به خطر می‌انداختند.

نکته دیگر اینکه از آنجایی که دولت عراق را شیعیان اداره می‌کنند، دشمنان با بر انگیختن اختلافات فرقه‌ای و قومیتی تلاش کرده‌اند حکومت‌های مردمی را از بین ببرند تا به این وسیله از روی کار آمدن دولتی شیعی جلوگیری کنند.

بیشتر بخوانید:الهیاری: نور اربعین طلیعه‌ نابودی اسرائیل و برپایی آرمان‌شهر ظهور است

بیشتر بخوانید: ایام اربعین موسم اثرگذاری‌ نور خداوند در دل‌های مردم است

داعش از بین رفت اما خطر فکری‌اش وجود دارد

پس از فروپاشی رژیم صدام، جریان تکفیری‌ها و داعش و سایر گروه‌های تروریستی با همدستی عوامل رژیم بعث تلاش در بر هم زدن اوضاع عراق کردند. از این جهت تعدادی از استان‌های عراق تحت اشغال این نیروها در آمد. با همت و مقاومت رزمندگان اسلام در کشورهای منطقه و پیروزی خط مقاومت،‌ خطر داعش از جهت نظامی فروریخت هرچند هنوز خطر جریانات فکری آن‌ها پابرجا ماند. در واقع هرچند تروریست‌ها از جهت نظامی شکست خوردند،‌ اما فعالیت‌های فکری و فرهنگی خود را ادامه می‌دهند و با ایجاد اندیشه‌های التقاطی و جریانات انحرافی مثل جریان مدعیان دروغین مهدویت تلاش دارند جوانان این کشور را به انحراف بکشانند.

راهپیمایی اربعین فرصتی برای شکستن معادلات دشمن در منطقه است

از دیگر سو شاهد گسترش فرهنگ نادرستی در برخی نقاط کشور عراق هستیم. آن‌ها تلاش می‌کنند جوانان نسل جدید را از مبانی دینی جدا کنند. حتی جریانات الحادی در دانشگاه‌ها و برخی استان‌ها پدید آمده است. متأسفانه در رویارویی با این جریانات انحرافی تلاش کمی صورت گرفته است. بنابراین واقعه کربلا و راهپیمایی پر برکت اربعین، می‌تواند فرصت بسیار مناسبی برای برهم زدن معادلات دشمنان در منطقه است. بر اساس آمارهایی که داریم سال گذشته بیش از 23 میلیون نفر در راهپیمایی شرکت کردند که تقریباً بسیاری از آن‌ها از کشور عراق بودند. اغلب آنان نیز از جوانان بودند.

باید اقدامات فکری و معرفتی در ایام اربعین را گسترش دهیم

 مسأله پیاده‌روی اربعین این نوید را می‌دهد که از این فرصت طلایی در راستای فرهنگ‌سازی عمومی استفاده بگیریم. نهادهای داخلی عراق در ایام پیاده‌روی اربعین اکثراً به اطعام و پذیرایی می‌پردازند، اما کمتر توجهی به مسائل فرهنگی راهپیمایی اربعین می‌شود. اقدامات فرهنگی و معرفتی که در ایام اربعین صورت می‌گیرد، در حد و قواره این همایش بین‌المللی نیست.

اکنون استکبار جهانی و دشمنان اسلام و اهل‌بیت(ع) از جمله جریان ضاله وهابیت تلاش‌های زیادی هم در ایران و هم در عراق برای انحراف جوانان از مسیر آموزه‌های دین صورت می‌دهند. آن‌ها با چاپ کتاب و تقویت شخصیت‌های تکفیری هزینه‌های زیادی در مقابل جریان اهل‌بیت(ع) و در عین حال جریان مقاومت ایجاد می‌کنند. بنابراین اربعین فرصت مغتنمی است که نهادهای جمهوری اسلامی ایران به ویژه مؤسسات فرهنگی در این همایش بین‌المللی اقدامات مناسبی در جهت تولید محتوا و تولید اندیشه دینی و نیز صدور آموزه‌های انقلاب انجام دهند.

نیاز به ایجاد جبهه معرفتی در مقابل تهاجم فکری دشمن داریم

* در بین صحبت‌ها اشاره داشتید هرچند داعش و تکفیری‌ها در منطقه ضربه خوردند، اما خطر فکری آنان همواره وجود دارد. در این باره بیشتر توضیح می‌دهید.

طبق اطلاعات و نشانه‌های موجود، جریان تکفیری با ابعاد مختلفش مثل وهابیت و داعش فعالیت‌های فکری و فرهنگی مخرب علیه مسلمانان به ویژه شیعیان انجام می‌دهند. در این زمینه کتب آموزشی تدوین می‌کنند تا از این طریق مبانی فکری خود را به جوانان و نوجوانان القا کنند. شاهدیم عناوین مختلفی از کتب جدید آن‌ها در آمده است. متأسفانه در این عرصه به طرز شایسته اقداماتی انجام ندادیم و از جهت کمیّت نسبت به دشمنان میانگین ضعیفی داریم. ما باید در مقابل این جریان‌سازی فکری جبهه فرهنگی و معرفتی ایجاد کنیم؛ جریانی که موافق جریان اهل‌بیت(ع)‌ باشد. بنابراین فرهنگ‌سازی باید یکی از اقدامات ضروری تمام نهادهای فکری جمهوری اسلامی و حتی عراق و نیز سایر کشورهایی که نهادهای فرهنگی آنان منتسب به اهل‌بیت(ع) است، باشد. باید با نشر مقالات، چاپ کتاب، با برپایی همایش‌ها و نشست‌های مختلف با حضور نخبگان و نیز با حضور فعال در فضای مجازی بتوانیم وارد عرصه مبارزات فکری شویم.

 دشمن سالهاست به صورت گسترده شبهات فکری علیه مکتب اهل‌بیت(ع)‌ و مکتب تشیع ایجاد کرده و از دیگر سو موجی از اسلام‌هراسی و ایران‌هراسی را در جامعه جهانی به راه انداخته است. بنابراین از اولین اقدامات ما باید انتقال پیام انقلاب و پیام آموزه‌های اصیل اهل بیت(ع) به دنیا باشد. مراسم اربعین فرصتی است برای توجیه و تربیت جوانان و زائرانی که در همایش اربعینی شرکت می‌کنند.

مصون‌سازی مسلمانان از شبهات فکری مایه ثبات نظام اسلامی است

در واقع مصون‌سازی جامعه مسلمانان از شبهات فکری و انحرافات عقیدتی می‌تواند حاکمیت، تمامیت ارضی و موجودیت نظام را تضمین کند. یکی از دلایلی که دشمن سعی می‌کند جوانان را از انقلاب اسلامی و ارزش‌های دینی رویگردان کند، زمینه‌سازی برای فروپاشی نظام اسلامی است. بنابراین زمانی که جوانان را طوری تربیت کردیم که ایمانشان تقویت شد، در اصل کمک به تقویت نظام اسلامی کردیم. این الگو را ما در ماجرای مدافعان حرم مشاهده کردیم. ایمان مدافعان حرم آنان را به سرزمین سوریه کشاند؛‌ لذا می‌بینیم داعش تقریباً به طور کامل منحل شد و سوریه از لوث وجود آن‌ها پاک شد. هرچند اکنون نیز بقایای آنان به مدد حضور غیرقانونی آمریکا در منطقه وجود دارد، اما به زودی شاهد انحلال کامل آن‌ها خواهیم بود. حضور آمریکایی‌ها در سوریه غیر قانونی و بدون مجوز بین‌المللی است در حالی که حضور مستشاران ایرانی در این کشور با درخواست دولت قانونیِ سوریه انجام شده است. آمریکایی‌ها بر خلاف شعار خود مبنی بر مبارزه با تروریسم، اتفاقاً همواره به دنبال تقویت نیروهای ترویستی بوده‌اند و این مسأله بارها ثابت شده است. پس از ماجرای تروریستی رژه نیروهای مسلح در اهواز وقتی سپاه با موشک مقرّ داعشیان در «الهجین» را مورد هدف قرار دادند، متوجه شدیم نیروهای آمریکایی در فاصله کمی از مقرّ این تروریست‌ها پایگاه زده‌اند و نشان می‌داد حضور تکفیری‌ها با حمایت کامل آمریکای جنایتکار بوده است.

 
مصون‌سازی جامعه مسلمانان از شبهات فکری و انحرافات عقیدتی می‌تواند حاکمیت، تمامیت ارضی و موجودیت نظام را تضمین کند. یکی از دلایلی که دشمن سعی می‌کند جوانان را از انقلاب اسلامی و ارزش‌های دینی رویگردان کند، زمینه‌سازی برای فروپاشی نظام اسلامی است. تدارک یک جبهه فکری و فرهنگی در مقابل آن‌ها از ضروریات مسئولان و اندیشمندان جهان اسلام است و اربعین این فرصت را ایجاد کرده است.
 
 

اربعین فرصتی برای تقابل با جبهه فرهنگی دشمن

بنابراین در چنین شرایطی که جوامع اسلامی با کمک انگلیس و آمریکا دچار فتنه‌ فکریِ تکفیری‌ها شده است، تدارک یک جبهه فکری و فرهنگی در مقابل آن‌ها از ضروریات مسئولان و اندیشمندان جهان اسلام است و اربعین این فرصت را ایجاد کرده است. ما باید به اندازه‌ای که صرف هزینه‌های نظامی در نابودی تکفیری‌ها و ترویست‌ها می‌کنیم، هزینه فعالیت‌های فکری و فرهنگی کنیم و جبهه فکری خود را تقویت کنیم. این جبهه باید مبتنی بر مبانی پیامبر(ص) و اهل‌بیت(ع)‌ و اعتقادات راسخ باشد؛ زیرا فرهنگ ایثار،‌ مقاومت، شهادت در راه اعتلای دین، عمل همراه با ایمان راسخ و ... از تعالیم اولیه اهل‌بیت وحی است.

* با توجه به اهمیتی که از زیارت اربعین بیان فرمودید چرا به طور شایسته امر تسهیل از سوی مسئولان صورت نمی‌گیرد؟

شما به عنوان رسانه و ما به عنوان نهاد اهل‌بیتی باید اهمیت زیارت اربعین را که به بخشی از آن‌ها اشاره شد، به دولتمردان و مجلس و نیز نهادهایی که در سیاستگذاری فرهنگی نقش دارند یادآوری کنیم تا بودجه‌ها و یا یارانه‌هایی را برای تسهیل زیارت اربعین تخصیص دهند. هرچند در حال حاضر با چالش‌های اقتصادی مواجه هستیم، اما با توجه به اهمیت اربعین در بسترسازی فرهنگی و دینی می‌توان فکری برای آن کرد.

صهونیست‌ها در عراق به دنبال ترویج فساد اخلاقی هستند

* به تهاجمات فکری و فرهنگی دشمنان در عراق اشاره داشتید. چه اقداماتی انجام می‌دهند و به نظر شما هدف اصلی‌شان چیست؟

در عراق کتب‌ و جریانات انحرافی به شدت گسترش یافته است. حتی گزارشاتی از جریانات شیطان‌پرستی و مکاتب الحادی وجود دارد. همچنین جریانات انحرافی ضد جریان تشیع و مرجعیت شیعی در عراق گسترش می‌یابد.  افرادی هستند که به دروغ اتصال به امام زمان(عج) می‌کنند. از دیگر سو فرهنگ مبتذل غرب و فسادهای اخلاقی در برخی نواحی عراق رسوخ کرده است. این اقدامات از طریق اتاق‌های فکری که به کمک آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها شکل گرفته است، صورت می‌گیرد. یکی از این اتاق‌های فکر در کردستان عراق است. در این منطقه صهیونیست‌ها به صورت رسمی دفتر دارند و کارشناسان موساد در آنجا فعالیت می‌کنند. در بغداد سفارت آمریکا بیش از هزار کارمند دارد و یکی از بزرگ‌ترین سفارت‌خانه‌ها جهان است. این تعداد کارشناس و جاسوس در عراق به معنای چیست؟ به معنای این است که عامل اشاعه مکاتب انحرافی و فرهنگ‌های مبتذل غربی عوامل آمریکایی و صهیونیستی هستند؛ آن‌ها هستند که نه تنها در عراق بلکه در سایر کشورهای اسلامی سعی در گسترش فساد دارند؛ «وَ یَسْعَوْنَ فِیالْأَرْضِ فَسَادًا؛‌ سعی دارند در زمین فساد کنند».

 
فرهنگ مبتذل غرب و فسادهای اخلاقی در برخی نواحی عراق رسوخ کرده است. این اقدامات از طریق اتاق‌های فکری که به کمک آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها شکل گرفته است، صورت می‌گیرد. یکی از این اتاق‌های فکر در کردستان عراق است. در این منطقه صهیونیست‌ها به صورت رسمی دفتر دارند و کارشناسان موساد در آنجا فعالیت می‌کنند.
 
 

هدف دشمنان در عراق و ایران مرجعیت شیعه است

این اتاق‌های فکری همواره سعی داشته‌اند مردم را نسبت به باورهای اعتقادی‌شان سست کنند. در حال حاضر مهم‌ترین برنامه آن‌ها تضعیف مرجعیت است؛ چرا که از این جبهه بارها ضربه خورده‌اند. تشکیل جبهه مردمی و دستور جهاد آیت‌الله سیستانی در مقابل دواعش یکی از ضربه شصت‌های مرجعیت علیه سپاه کفر بوده است. نشان به اینکه همین تحرکات در داخل ایران وجود دارد. تضعیف جایگاه ولایت فقیه و نیز مرجعیت شیعه و سعی در گسترش فساد در بین جوانان ایرانی از طریق فضای مجازی و ... با کمک برخی عوامل داخلی از برنامه‌های دشمن است. این تشابه رفتاری دشمنان در جوامع مسلمان به خصوص جوامع شیعی باید برای ما نشانه‌ای آشکار از یک دشمنی مشترک باشد. دشمنی که هرگاه فرصتی یافته، دشمنی خود را در تمام زمینه‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی ابراز داشته است. تأکید ما بر این است که کار فرهنگی تنها ضمانتی است که توانایی تقابل با دشمنان در جهت صیانت مردم به خصوص جوانان را دارد.

ارسال نظرات