در یک پروسه تحقیقاتی بر روی ۱۴ هزار دانش آموز، اعلام شده است:عدم مصرف صبحانه در دانش آموزان باعث بروز رفتارهای خشونت آمیز و مشکلات روحی روانی می‌شود.
کد خبر: ۹۰۶۴۹۲۸
|
۱۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۸
 
به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از  خبرگزاری علم و فناوری، در مطالعه‌ای که بر روی بیش از 14 هزار دانش آموز 6 تا 18 سال کشور از 30 استان کشور انجام شده است، نشان داده شد که میزان مشکلات روحی و رفتارهای خشونت آمیز به طور معنی داری در میان دانش آموزان که صبحانه مصرف نمی‌کردند بیشتر از دانش آموزانی بود که به صورت مرتب صبحانه مصرف می‌کردند.

آسیب‌های عدم مصرف صبحانه

محققان از ارتباط مستقیم مشکلات روحی و فتارهای خشونت آمیز  عدم مصرف صبحانه در بین دانش آموزان خبر دادند.

در همین ارتباط گفت و گوی کوتاهی داشتیم با دکتر سید قاسم موسوی پزشک خانواده شهری که اظهار کرد: بر اساس علم تغذیه صبحانه مهمترین وعده غذایی است و در همه رده‌های سنی باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با اعلام اینکه صرف صبحانه باعث می‌شود انرژی مورد نیاز فعالیت‌های ذهنی فرد تامین شود، گفت: یکی از آسیب‌های عدم مصرف صبحانه کاهش تمرکز، سردرد، افت قند خون در طول روز است.

موسوی با اعلام اینکه افرادی که صبحانه در وعده‌های غذائی آنها جایگاهی ندارد، در طول روز خسته و بی حوصله هستند، افزود: تاری دید و حتی ضعف عمومی بدن از دیگر عوارض عدم مصرف صبحانه است.

دیدگاه‌های متفاوتی درباره مصرف صبحانه کودکان وجود دارد، مصرف پنیر به همراه گردو یکی از توصیه‌های جدی متخصصان تغذیه هست.

خانواده‌ها و مشکل عدم مصرف صبحانه

البته بسیاری از کودکان علاقه‌ای به مصرف صبحانه ندارند در همین ارتباط ربیعی مشاور تغذیه بالینی و رژیم درمانی در گفت و گو با خبرنگار علم و فناوری اظهار کرد: مصرف صبحانه به کودکان کمک می‌کند تا فراگیری بهتری داشته باشند، انرژی و مواد مغذی مصرف شده می‌تواند باعث افزایش تحرک و فعالیت بدنی و در نهایت نشاط در کودکان شود.

وی با اعلام اینکه داشتن صبحانه کامل و خوب مستلزم رعایت ضوابطی در منزل است، افزود: به طور مثال خانواده‌ها لازم است زمان خواب و شبانه و خوردن شام را طوری تنظیم کنند که بچه‌ها صبح به موقع و با کمال میل صبحانه بخورند.

مشاور تغذیه بالینی و رژیم درمانی خاطر نشان کرد: نان پنیر و خیار،نان پنیر و گردو، انجیز خشک، نخودچی، انواع مغزها مانند گردو، بادام فندوق، میوه‌ها به ویژه سیب، نان شیرمال، کیک و کلوچه مواد مناسبی برای میان وعده در زنگ تفریح مدرسه و مهد کودک هستند.

کم خونی ناشی از کمبود آهن

وی با اعلام اینکه آهن کودکان علت رشد سریع همراه با افزایش هموگلوبین و میزان کل آهن بدن در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به کم خونی ناشی از کمبود آهن قرار دارد، گفت: پیشگیری از کم خونی ناشی از کمبود آهن در کودکان باید در مصرف کافی مواد غرائی آهن دار متمرکز شود، مصرف مقداری گوشت قرمز بدون چربی راحت ترین راه رساندن مقدار بیشتر آهن به یک کودک است، ممکن است که بچه‌ها تمایلی به خوردن تکه‌های گوشت نداشته باشند که در این موارد بهتر است از گوشت چرخ کرده استفاده کرد.

ربیعی با اعلام اینکه ویتامین سی جذب آهن را افزایش می‌دهد، گفت: خوردن لیمو ترش، پرتغال یا گوجه فرنگی به همراه غذا به علت غنی بودن از نظر ویتامین سی به جذب آهن موجود در غذا کمک می‌کند، کلسیم برای تشکیل مواد معدنی، میترالیزسیون و رشد بافت استخوانی در کودکانی که لازم است و باید به مقار کافی در برنامه‌ی غذایی وجود داشته باشد،جذب کلسیم به عواملی مثل میزان پروتئین، ویتامین دی و فسفات بستگی دارد، کودکان به ازای هر کیلوگرم وزن بدن حدود دو تا چهار بار بیشتر از بزرگسالان به کلسیم نیاز دارند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: ویتامین دی برای جذب کلسیم و رسوب آن در استخوان‌ها مورد نیاز است، چون این ماده از تاثیر آفتاب بر بافت‌های زیر پوستی به دست می‌آید، میزان مورد احتیاج رژیم غذایی بسته به موقعیت جغرافیایی فرد و مدت زمانی که در معرض آفتاب قرار می‌گیرد متفاوت است.

ارسال نظرات