خبرهای داغ:
مخترع جوان دشتستانی:

مخترع جوانی که بدون کمک مسولین هم کارش را ادامه می دهد!

علی بازیار مدیر تیم نواندیشان به همراه سید عباس شفیعی و محمد شولی موفق به طراحی و ساخت " دستگاه اتوماتيك غذاده آبزیان پرورشی" شدند  و در حال حاضر مراحل پایانی ساخت دستگاه را طی می ‌کنند.
کد خبر: ۹۰۶۴۵۸۵
|
۱۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۱
مخترع جوانی که بدون کمک مسولین هم کارش را ادامه می دهد! 

علی بازیار مدیر تیم نواندیشان به همراه سید عباس شفیعی و محمد شولی موفق به طراحی و ساخت " دستگاه اتوماتيك غذاده آبزیان پرورشی" شد این تیم سه نفره از 2خردادماه سال 1396با حمایت معنوی مرکز رشد شهید ضنجرسیم شهرستان دشتستان استان بوشهر آغاز به کار کردند و در حال حاضر در حال ساخت مراحل پایانی دستگاه هستند.

علی بازیار مبتکر این دستگاه در گفتگو با خبرنگار ما گفت: پخش مواد غذایی ابزیان به دو صورت دستی و دستگاه غذادهی ثابت انجام می شود، در روش دستی یک فرد یا چندین نفر به صورت دستی با در دست داشتن سطل و با دست به پخش مواد غذایی می پردازند که به دلیل عدم دسترسی به نقاط مختلف بخصوص نقاط وسط حوضچه ها و هزینه بر بودن تامین نیروی انسانی این روش دارای محدودیت هایی است.

وی افزود: استفاده از دستگاه های غذادهی ثابت نیز که به صورت ثابت در گوشه های استخر قرار دارد نمی تواند تمامی زوایا و مناطق یک حوضچه پرورش میگو را پوشش دهد اما این اختراع قابلیت جابه جایی و متحرک بودن را داراست و محدودیت ها را از بین می برد.

هدف اختراع

مخترع جوان درباره هدف از این اختراع را ساخت دستگاه اتوماتیک غذاده برای آبزیان پرورشی به خصوص میگو عنوان کرد و گفت: با اضافه کردن این دستگاه به قایق، قابلیتی به وجود می آید که می توان با استفاده از قایق به آبزیان پرورشی غذادهی را انجام داد، به عبارت دیگر می توان این وسیله را این گونه معرفی کرد، ساختن دستگاه غذادهی که قابلیت حرکت در آب و متحرک بودن را دارا است علاوه بر متحرک بودن این وسیله و کنترل دستی از راه دور، میتوان به کنترل اتوماتیک آن اشاره کرد.

وی در ادامه افزود: منظور از اتوماتیک کردن دستگاه این است که کاربر (پرورش دهنده) می تواند از طریق ماژول جی اس ام (gsm) در هر جای ایران به کنترل و فرماندهی و همچنین مشاهده و آنالیز اطلاعات ارسالی که شامل سنجشpH  (اسیدی-بازی) آب، مقدار اکسیژن محلول در آب، سنجش شوری آب و سنجش مقدار دمای آب است بپردازد.

بازیار گفت: با استفاده از این وسیله می توان حجم و وسعت حوضچه های پرورش را گسترده تر کرد چرا که تاکنون به علت عدم توانایی پخش مواد غذایی و دسترسی به نقاط مختلف استخر وسعت حوضچه ها را کوچک می ساخته اند که این امر باعث پرتی زمین و استفاده زیاد از نیروی انسانی و دستگاه های غذادهی ثابت می شود. 

 دانش پیشین و سابقه پیشرفت های موجود

علی بازیار با اشاره به روش های پیشین غذا دهی آبزیان اذعان داشت:روش های غذا دهی آبزیان پرورشی به دو صورت انجام می شود که در بعضی مواقع از هردو به طور همزمان و در بعضی مواقع به صورت جدا استفاده می کنند.

روش اول:

پخش مواد غذایی ابزیان به صورت دستی: در این روش یک فرد یا چندین نفر به صورت دستی با در دست داشتن سطل و با دست به پخش مواد غذایی می پردازند.

که غذا دهی به این روش دارای معایب زیادی میباشد. از جمله:

  • عدم دسترسی به نقاط مختلف بخصوص نقاط وسط حوضچه ها
  • اشتباهات و کم کاری نیروی انسانی که برگرفته از خستگی یا مشکلات روحی یا... میباشد
  • وضعیت جوی باعث عدم توانایی فرد برای پخش غذا شود
  • هزینه دستمزد کارگر

که در موارد بالا علاوه بر پرداخت هزینه بالا برای دستمزد نیروی انسانی، باعث کاهش سطح کیفی پرورش میگو ها و عدم توانایی پرورش تعداد زیاد میگو در یک حوضچه و عدم توانایی گسترش حوضچه ها میشود.

روش دوم:

استفاده از دستگاه غذاده که به صورت ثابت در گوشه های استخر قرار میگیرند. کارکرد این دستگاه بدین صورت می باشد که درون مخزن را از مواد غذایی پر کرده و با استفاده از موتور و پروانه ای که در زیر آن قرار دارد به غذا دهی به صورت دایره ای در اطراف خود صورت میگیرد.

بازیار با اشاره به معایب این روش غذادهی تصریح کرد: از جمله معایب روش های گذشته می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عدم توانایی هدایت مواد غذایی به سمت دلخواه
  • عدم پوشش تمامی مناطق حوضچه
  • در صورت قطع برق کارایی دستگاه از بین میرود.
  • به دلیل بالا بودن رطوبت در مناطق پرورشی امکان خراب شدن غذا در مخازن

ارائه راه حل برای حل مشکل فنی موجود

علی بازیار درباره قطعات استفاده شده در این دستگاه گفت: استفاده از سلول خورشیدی با توجه به نیاز تامین انرژی موتورها  که یک پنل خورشیدی از نوع پلی کریستال است که توانی به اندازه 50 وات را دارد و همچنین استفاده از موتورهای الکتریکی گیربکس دار که تعداد دور آن rpm 300 با کشتاوری بالا و باطری های مورد استفاده برای این دستگاه به نحوی انتخاب شده که می تواند در شب بدون نیاز به اتصال دستگاه به برق اجرای ماموریت کند که مشخصات این باطری ah 28 و تعداد آن 2عدد است.

وی افزود: قسمت الکترونیک آن شامل ماژول هایی است که با اتصال به ماژول جی اس ام تبادل اطلاعات کرده و همچنین شامل درایورهای موتورها است و با برنامه نویسی مناسب میتوان دستورات وارده از سمت کاربر را اجرا نمود.

مبتکر جوان درباره مراحل ساخت این محصول گفت:

مرحله 1- در این مرحله طرح ریزی و تحقیقات درباره قسمت های مختلف دستگاه صورت می گیرد.

مرحله 2- در این مرحله به ساخت قسمت زیرین سازه که اصلی ترین قسمت آن است پرداخته می شود. به جهت اینکه این قسمت در آب قرار میگیرد باید به مواد و ترکیبات تشکیل دهنده و طراحی و ارگونمی آن توجه داشته باشیم، طراحی این قسمت به صورت دوتیکه است تا هم تعادل شناور به خوبی حفظ شود و هم برای پیشران و حرکت در آب راحت تر باشد.

مرحله3- در این مرحله روپوش و مخزن ساخته می شود که روپوش وظیفه نگهداری سلول خورشیدی و جلوگیری ورود گرد و خاک و آب به درون دستگاه را دارد و مخزن هم که وظیفه نگهداری مواد غذایی که باید درون آب ریخته شود را دارد.

مرحله 4- در این مرحله ساخت پروانه های پیشران صورت می گیرد، در این مرحله پروانه ها به نحوی طراحی شده اند که اولا آسیبی به آبزیان وارد نشود، دوما باعث هوادهی در آب نیز گردد که به لحاظ شکلی میتوان آسیاب آبی را برای آن مثال زد.

مرحله 5- نصب قطعات: در این مرحله تجهیزات و قطعات مورد نیاز بر روی سازه نصب می شود، قطعاتی که شامل سلول خورشیدی است بر روی روپوش نصب می شود، نصب باطری که در قسمت جلویی شناور (سینه) نصب می شود و بعد از باطری مخزن نگه داری مواد نصب می شود، بعد از آن سیستم پیشران که متشکل از موتور، شفت، کوپلینگ، بلبرینگ، کاسه نمد و پروانه میشود نصب می شود. بعد از آن  سیستم مکش و پخش مواد نصب می شود که خود شامل موتور الکتریکی و پروانه و یک سری لوله و اتصالات است که مواد غذایی درون مخزن را مکش کرده و به بیرون از شناور هدایت می نماید. قسمت بعد نصب دریچه ورودی مواد غذایی به مخزن است. و در آخر نصب سیستم الکترونیکی میباشد که وظیفه کنترل و هدایت و دریافت و ارسال اطلاعات را بر عهده دارد. و علاوه بر آن شامل ماژول های سنجش مقدار بازی و اسیدی آب (pH) و ماژول سنجش مقدار اکسیژن محلول در آب و ماژول سنجش مقدار دمای آب و شوری آب است.

وی با اشاره ویژگی ها و مشخصه های فنی منحصر به فرد اختراع افزود: این وسیله را می توان این گونه نیز معرفی نمود ساختن دستگاه غذادهی که قابلیت حرکت در آب و متحرک بودن بعلاوه بر متحرک بودن این وسیله و کنترل دستی از راه دور، می توان به کنترل به صورت اتوماتیک نیز اشاره نمود.

در ادامه افزود: منظور از اتوماتیک کردن دستگاه این است که کاربر (پرورش دهنده) می تواند از طریق ماژول جی اس ام (gsm) در هر جای ایران به کنترل و فرماندهی و همچنین مشاهده و آنالیز اطلاعات ارسالی که شامل سنجش pH(اسیدی-بازی) آب، مقدار اکسیژن محلول در آب، سنجش شوری آب و سنجش مقدار دمای آب است بپردازد.

علی بازیار با اشاره به دیگر امکاناتی که این قایق را می توان اتوماتیک معرفی نمود: کنترل و هدایت به صورت کاملا اتوماتیک و ماموریت از پیش تعیین شده و ارسال اطلاعات به دست آمده به پایگاه زمینی که از طریق جی اس ام به تلفن یا رایانه ارسال می کند همچنین اطلاعات ارسال که از ماژول های مختلف با توجه به نیاز مشتری به دست می آید .

مشخصات کارکردی

بازیار درباره مشخصات کارکردی این دستگاه تصریح کرد: نحوه ی کار این وسیله به این صورت است که با پر کردن مخزن وسیله (مخزن وسیله با توجه به نیاز و سفارش مشتری طراحی می شود) که توانایی حمل حداقل 100کیلوگرم را دارد، وسیله می تواند در نقاطی که از پیش تعیین شده به صورت اتوماتیک مواد غذایی را پخش نماید و دوباره به محل بارگیری برگردد، حتی می توان مخازنی را در کنار استخر تعبیه کرد که وسیله به صورت خودکار در آن محل قرار گیرد و به صورت خودکار بارگیری را انجام دهد بدون دخالت انسان، این وسیله نه تنها برای یک استخر کاربرد دارد بلکه می تواند همزمان و با سرعت بالا چندین استخر را پوشش دهد.

مشخصات فنی

گفتنی است: مشخصات فنی این محصول شامل:

  1. استفاده از موتور الکتریکی که باعث عدم استفاده از سوخت فسیلی می شود.
  2. عدم استفاده از پروانه درون آب که باعث آسیب دیدگی به ابزیان شود.
  3. استفاده از انرژی خورشیدی و کاهش مصرف برق برای شارژ باطری
  4. استفاده ازgps و جایرو و برنامه مناسب برای کنترل اتوماتیک
  5. استفاده از ماژول های مختلف جهت کنترل آب استخر
  6. استفاده از پروانه های خاص که باعث هوادهی در آب نیز می شود.

مخترع جوان در ادامه توضیحات خود اذعان داشت: ۸۰ درصد تحقیقات انجام شده و کمتر از ۲ماه دیگر نمونه آزمایشگاهی این دستگاه تکمیل و تست می شود اگرچه کم لطفی های بسیاری از مسولین در  طی چندین سال فعالیت علمی و تخصصی صورت گرفته است اما با وجود همه سختی کار را تعطیل نکرده و با توکل به خدا ادامه داده ایم و برای تسریع در امر ساخت این دستگاه نیاز به حمایت مالی جهاد علم و فناوری سپاه امام صادق(ع) استان بوشهر حس می شود تا بتوانیم هرچه سریعتر از این محصول رونمایی کنیم.

حرف پایانی

علی بازیار در پایان ضمن تشکر از هم تیمی های خود گفت: محمد شولی و سید عباس شفیعی در انجام این کار هم قدم با من تلاش کردند و ساعات بسیاری از وقت خود را صرف انجام این پروژه تحقیقاتی کرده و به اندازه من و حتی بیشتر از من سهم بسزایی در محقق شدن این طرح داشته و دارند و برخود لازم می دانم از آنها تشکر ویژه داشته باشم.

 

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
حامد
۲۰:۵۹ - ۲۴ دی ۱۳۹۹
دمش گرم
آخرین اخبار