معاون پرستاری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی:

شهرت آسایشگاه کهریزک در خارج از کشور پیچیده است

خبرگزاری بسیج: معاون پرستاری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در بازدید از آسایشگاه خیریه کهریزک، با بیان اینکه آوازه شهرت آسایشگاه کهریزک در خارج از کشور پیچیده است، گفت: به درخواست استادم در مالزی تحقیقاتی در مورد این مرکز خیریه انجام دادم که نتایج آن موجب حیرت خودم و استادم شد.
کد خبر: ۹۰۶۴۲۴۹
|
۰۹ مهر ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۰

دکتر مریم حضرتی، با اشاره به اینکه برای نخستین بار از این مرکز بازدید می کند، گفت: پیش از این در ارتباط با فعالیت های آسایشگاه کهریزک مطالعه کرده بودم اما آوازه نام نیک این مرکز در خارج کشور هم پیچیده است و یکی از استادان من در مالزی، در مورد فعالیت های اسایشگاه کهریزک از من سئوال کرده بود و من هم تحقیقات بیشتری انجام دادم و اطلاعاتی در مورد خدمات و فعالیت های آن کسب کردم که برای استادم خیلی جالب بود که یک سیستم مردمی به این زیبایی و به طور منظم به تعداد زیادی افراد سالمند و معلول خدمت ارائه می کند و این باعث افتخار نظام اسلامی است.

وی با ارزیابی مثبت فعالیت های مختلف در آسایشگاه کهریزک گفت:  مدیریت اینجا یک نمونه عالی تعامل مسئولان و مردم است که با تمام توان به ساکنان آسایشگاه خدمت ارائه می کنند.

معاون پرستاری وزیر بهداشت، ادامه داد: کار خیر و خداپسندانه ای در این مجموعه صورت گرفته است و کار خیر هم همیشه جاری و ساری است؛ وقتی یک شخص عامل کار خیر می شود مطمئنا افراد خیر و نیک اندیش را هم دور خودش جمع می کند.

دکتر حضرتی، با بیان اینکه در جهت کیفی سازی کارها هر چه کار کنیم کم است، اذعان کرد: در بازدید از بخش های مختلف آسایشگاه کمبودهای بسیاری را مشاهده کردم اما مهم ترین مشکل این مرکز کمبود نیروی پرستاری برای ارائه خدمت بهتر به سالمندان و معلولان است؛ خدماتی که در این مرکز ارائه می شود در برخی از قسمت ها شبانه روزی و خدمات جامعی است. بعضی از سالمندان حتی برای غذا خوردن و نیازهای اولیه خودشان قادر به انجام هیچ کاری نیستند و به مراقبت کامل نیاز دارند در نتیجه نیروی بیشتری برای ارائه خدمت به مددجویان لازم است.

وی اظهار امیدواری کرد: با برنامه ریزی هایی که می شود انشاء الله بتوانیم این کمبودها را جبران کنیم.

معاون پرستاری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پایخ به این سئوال که: خیلی از بیمارستانها با وجودی که از بیماران هزینه های درمان، دارو، آزمایشات، اسکن و سایر خدمات را اخذ می کنند و مولد هستند و در آمد دارند، اما باز هم با مشکلات عدیده ای مواجه هستند، این در حالی است که نگهداری و مراقبت از ساکنان آسایشگاه کهریزک هزینه هایی به مراتب بیشتر از بیمارستانها و مراکز درمانی     سطح شهر دارد و در عین حال به خاطر اینکه شاخص نگهداری مددجویان آن بی کسی و فقر است، در آمدی هم ندارد، لذا وزارت بهداشت در جهت کاهش این مشکلات چه کمکی می تواند به این مجموعه ارائه کند؟ گفت: وزارت بهداشت هم مسئول سلامت مردم هست؛ اما تنها وزارت بهداشت مسئول سلامت مردم نیست. وی ادامه داد: در رابطه با تامین سلامت مردم همه مسئول هستند؛ همانطور که مردم اینجا را اداره می کنند مسئولین همه ارگان ها و سازمان ها برای کمک به اینگونه مراکز مسئول هستند. اینجا افرادی زندگی می کنند که نیازمند مراقبت و حمایت هستند. وزارت بهداشت هم باید در جهت تامین رفاه و سلامتی این افراد دین خودش را ادا کند.

  حضرتی، پیشنهادی را مطرح کرد که دانشجویان کارشناس ارشد پرستاری سلامت جامعه، کارشناسان ارشد پرستاری سالمندی و کارشناسان ارشد روان پرستاری، به عنوان یک فیلد آموزشی به این مراکز بیایند و با افراد کار کنند و از نزدیک مسئول مراقبت آنها شوند البته این طرح نیاز به برنامه ریزی وسیعی دارد و باید در معاونت آموزشی وزارت بهداشت مطرح و روی آن برنامه ریزی و موافقت شود. ما سعی می کنیم کمبود نیرو را در بحث پرستاری جبران کنیم و به وزیر بهداشت هم اعلام می کنیم و مطمئن هستم با توجه به اینکه دکتر هاشمی در دورافتاده ترین شهرستان ها حضور پیدا می کند و فردی دلسوز است نظر مساعدی نسبت به این موضوع خواهد داشت همچنین برنامه ریزی می کنیم دکتر هاشمی هم در این مرکز حضور پیدا کند و از نزدیک در جریان امور این مجموعه قرار بگیرد.

وی در پاسخ به اینکه بعد از دیدار از این مرکز چه پیامی خطاب به مسئولان دارید؟ گفت: به هر حال گذر همه ما به اینجا می خورد؛ امروز نه، شاید فردا بر اثر سرنوشت و حادثه روزگار گذرمان به اینجا بیفتد. بیایم و جایگاه های خودمان در آینده را ببینیم و هر چه برای خودمان می خواهیم برای مردم هم مهیا کنیم.

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار