محمد محمدی در جشن برکت های زندگی ویژه سالمندان افزود: بر اساس تعریف سازمان بهداشت جهانی جمعیت بالای سن ۶۰ سالگی جزو جمعیت سالمند محسوب می شود.
کد خبر: ۹۰۶۴۱۲۹
|
۰۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۷

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان به نقل از روابط عمومی بهزیستی استان زنجان ، مدیر کل بهزیستی استان زنجان  سالمندان بالای 60 سال را به سه دسته تقسیم نمود و اظهار داشت: سالمندان جوان، میانسال و سالمندان پیر بعد از سن 60 سال قرار می گیرند که آموزش شیوه صحیح زندگی در بهبود زندگی در دوره سالمندی بسیار مهم است.

این مقام مسئول با بیان اینکه طرح رویکرد توانمندسازی جامعه برای حضور سالمندان اجرایی شده است خاطر نشان کرد:آموزش شیوه صحیح زندگی سالمندان یکی از اهداف مراکز روزانه بهزیستی است.

مدیر کل بهزیستی استان زنجان با اشاره به وجود دو مرکز توانبخشی سالمندان تحت نظارت بهزیستی استان زنجان و نگهداری از 150 سالمند زن و مرد در شهرستان هیدج و زنجان تصریح نمود: این مراکز بصورت شبانه روزی سالمندان را نگهداری می کنند
وی یاداور شد :درسالجاری توسعه طرح توانمندسازی سالمندان در بنیاد فرزانگان پردیس مهر آفرین زنجان با تخصیص مبلغ 400 میلیون ریال شروع گردیده و هم اکنون این طرح در شهرستانهای ابهر و خدابنده و با تعداد 200 سالمند اجرا میگردد.
محمدی با اشاره به اینکه سیاست سازمان بهزیستی بر این امر متمرکز است که به جای توسعه مراکز شبانه روزی(خانه سالمندان) با تقویت خانواده محوری، ارائه خدمات به سالمندان در منزل انجام شود یادآور شد: در حال حاضر 60 سالمند بسترگرا در استان زنجان خدمات ویزیت در منزل دریافت می کنند
مدیر کل بهزیستی استان زنجان ادامه داد: ارائه آموزش های لازم در خصوص استفاده صحیح و مناسب از وسایل کمک توانبخشی ، آموزش تحرک ، جابجائی و مناسب سازی محیط زندگی از مهمترین خدمات قابل ارائه در طرح توانمند سازی است.
وی با بیان اینکه مبلغ 3 میلیون 880هزار ریال به ازا هر سالمند به مراکز روزانه توانبخشی توسط بهزیستی به صورت یارانه ای پرداخت می گردد افزود: در حال حاضر یک مرکز در شهرستان خدابنده و دو مرکز در شهرستان زنجان به ۱۰۰ سالمند ارائه خدمت می نمایند.
وی به اجرای طرح مراقبین در منزل به منظور کمک به خانواده ها برای نگهداری از سالمندان در محیط منزل اشاره کرد و افزود: در این راستا 120 نیرو در مرکز مراقبتی که به این منظور راه اندازی شده است آموزش های لازم برای ارائه خدمات به سالمندان در محیط منزل را کسب کرده اند و هم اکنون مشغول خدمات رسانی به متقاضیان هستند.
وی گفت: مابقی سالمندان زیر پوشش بهزیستی استان زنجان از خدمات مددکاری و دریافت هزینه مستمر و موردی بهره مند می گردند.
وی افزود: : برگزاری اردوهای زیارتی و سیاحتی برای سالمندان زیر پوشش سازمان از دیگر برنامه‌های این اداره در سطح استان زنجان است.
گفتنی است :9 مهر ماه مصادف با 1 اکتبر بعنوان روز جهانی سالمند با شعار گرامیداشت پیشکسوتان و مدافعان حقوق سالمندان نامگذاری گردیده است

ارسال نظرات