تامین قطعه و لاستیک و مافیای حمل‌ونقل بزرگترین مشکل کامیون‌داران است.
کد خبر: ۹۰۶۴۰۸۸
|
۰۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۲

به‌گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ اولین روزهای خردادماه 97 رانندگان و کامیون‌داران در شهرهای استان فارس، قزوین، نجف‌آباد، قائن، کنگاور، بوکان، شهرکرد، بشرویه، فردوس، همدان، هرمزگان، آزادشهر، جاده‌کنار، کوهدشت، یزد، اصفهان، همدان، مشهد، گرمه، کوار، قم، شاهرود، سمنان و همچنین در نوشهر، تربت‌جام، تربت‌حیدریه، دهگلان، زرند کرمان، مشهد، گناباد، سنندج، بندرعباس، مبارکه اصفهان، اراک و چندین شهر دیگر دست به اعتراضات صنفی زدند.

اعتصابی كه به دنبال اعتراض به عدم افزایش كرایه حمل‌ونقل ایجاد شد و مشكلاتی را در تمامی بخش‌ها فراهم كرد. در پی این اعتصاب، کامیون‌داران از عبور هرگونه تانكر و كامیون در طول مسیر جلوگیری و آنها را به پیوستن به این اعتصاب ترغیب كردند.

اساس گزارشات درخواست کامیون‌داران افزایش 40 درصدی دستمزدشان بود که از سال 94 هیچ گونه افزایش قیمتی در این بخش نداشته‌اند، همچنین بازنشستگی با حداقل دستمزد، حذف یارانه حق بیمه و حق کمیسیون‌ها، گران بودن قطعات و عوارضی جاده‌ها، نبود سالن اعلام بار و سیستم نوبت‌دهی و دلال‌بازی شرکت‌های حمل و نقل هم از دیگر مشکلات رانندگان کامیون مطرح شده بود.

دردهایی که تا به امروز به غیر از وعده‌های مدیران اقتصادی هیچ درمانی را به خود ندیده است؛ با دست از کار کشیدن رانندگان کامیون، التهاب فضای مجازی را در بر گرفت و شایعات به اوج رسید تا جایی که مشکلات عدیده‌ای در حوزه حمل و نقل پیش آمد.

کامیون‌داران که دیدند رسانه‌های بیگانه سعی دارند تا از این فرصت هم نهایت سوء استفاده را داشته باشند و آتش بیار معرکه، به رایزنی‌های نمایندگان خود با وزارت صنعت و وعده‌های داده شده از سوی دولت و وزیر بسنده کردند و در پاسخ به آنان که تلاش داشتند این اعتصابات صنفی را سیاسی جلوه دهند بار دیگر راه جاده را در پیش گرفتند.

ماه‌ها گذشت و وعده‌های مسئولان همچنان محقق نشده باقی مانده است و رانندگان که دیدند هیچ اراده‌ای از سوی دولت برای برطرف شدن مشکلاتشان وجود ندارد، با درک شرایط موجود اقتصادی نسبت به مشکلات خود سکوت کردند تا اینکه وعده دولت در در تامین لاستیک نیز محقق نشد و به واسطه احتکار صورت گرفته از سوی برخی سودجویان دیگر رانندگان چاره‌ای جز اعتراض به نبود لاستیک و لوازم یدکی نداشتند.

بار دیگر در مهرماه تعدادی از استان‌های کشور از جمله استان مرکزی به ویژه شهرستان اراک شاهد اعتراض کامیون‌داران بود.

کمبود 3000 حلقه لاستیک در استان

رضایی، رئیس انجمن صنفی کامیون‌داران استان مرکزی درخصوص اعتراضات پیش آمده در این استان گفت: بیش از شش هزار کامیون‌دار در استان مرکزی فعالیت دارند که از این تعداد سه هزار عضو ثابت و یک‌هزار عضو فصلی پایانه باربری و مابقی کامیون نفتکش هستند.

وی افزود: از خرداد ماه برای رفع مشکلات صنفی کامیونداران مکاتبات و جلساتی متعددی با مسئولان وزارت صنعت برگزار شد، ولی نتایج به دست آمده چشمگیر نبوده است.

رئیس انجمن صنفی کامیون‌داران استان مرکزی عمده مشکل کامیونداران را تامین لوازم یدکی و لوازم مصرفی از جمله لاستیک عنوان کرد و گفت: از زمان ثبت نام تاکنون 2380 نفر برای دریافت لاستیک سایز 315 و 385 و سایز 1224 در استان ثبت نام کرده‌اند که تا به امروز 600 راننده موفق به دریافت لاستیک شده اند.

رضایی میزان کمبود حلقه لاستیک را در استان 3000 لاستیک دو حلقه عنوان کرد و گفت: چنانچه وزارت صنعت نسبت به تامین این لاستیک‌ها اقدام نکند در آینده با مشکل مواجه خواهیم شد.

خبری خوش برای کامیون‌داران

علی زندی‌فر مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی با اشاره به پیگیری های انجام شده برای رفع مشکلات کامیونداران استان مرکزی گفت: مواردی که در استان قابل حل بود را با برگزاری جلسات پیگیری کرده ایم ولی برخی از مشکلات نیازمند تصمیماتی در سطح ملی است که در استان این مشکلات احصاء، جمع بندی و برای مسئولان کشوری ارسال شده است.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر در محورهای مواصلاتی استان از لحاظ امنیتی برای کامیون داران مشکلی وجود ندارد و جاده های استان از امنیت کافی برخوردارند، افزود: تامین لاستیک را یکی از اصلی ترین خواسته های کامیونداران دانست.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی تصریح کرد: دولت برای رفع این مشکل عوارض واردات را به ۵ درصد کاهش داده و از طرفی ارز دولتی برای واردات لاستیک در نظر گرفته است با پیگیری های انجام شده خوشبختانه لاستیک با عوارض گمرکی 5 درصد در راه است.

وی محل توزیع لاستیک ها را انجمن ها معرفی کرد و ابراز امیدواری کرد که اگر این لاستیک ها وارد بازار شود محتکران نیز مجبور به عرضه لاستیک های احتکاری و در نهایت رفع مشکل کامیون داران در این بخش می‌کند.

گفتنی است انجمن صنفی رانندگان اراک نیز طی نامه‌ای سرگشاده به مسئولان خواستار رفع مشکلاتشان شدند. محورهای این نامه سرگشاده به شرح ذیل است:

- امنیت کامیونداران در جاده ها

- تامین لاستیک و لوازم یدکی مورد نیاز کامیونداران

- مبارزه با محتکرین لاستیک و لوازم یدکی

- عمل به قول هایی که ابتدای خرداد ماه داده شد

- رسیدگی به مساله سختی کار

- مبارزه جدی و قاطع با مافیای حمل و نقل که موجب بی عدالتی شدید در توزیع بار، تضعیف انجمن ها و بارگیری های غیرقانونی و بدون نوبت شده است...... چرا دولت کاری به آنها ندارد؟

شهر اراک در انحصار دلال ها و مافیای حمل و نقل است که به واسطه پول کلان و نفوذ در دولتی ها، به راحتی از کانال حمل و نقل، احتکار  کرده و مرتکب فرارهای مالیاتی می شوند که به واسطه همین ثروت و نفوذ کسی از آن‌ها بازخواست نمی شوند.

بی توجهی به شکایات و مشکلات و رها گذاشتن مفسدان کوچک و بزرگ حمل و نقلی را خواسته یا ناخواسته کمک به تحریم ها قلمداد کرده و آن را محکوم می کنیم.  لذا از تمام مسئولین استانی و کشوری پاکسازی حمل و نقل و برقراری نظم و عدالت را خواستاریم.

انتهای پیام/

ارسال نظرات