نشست تخصصی بازخوانی نقش مدیران قرآنی در رشد و توسعه فعالیت‌های قرآنی کشور به همت دانشگاه جامع امام حسین سپاه با حضور جمعی از مدیران جامعه قرآنی و نیز اساتید برتر این دانشگاه برگزار شد.
کد خبر: ۹۰۶۳۳۹۸
|
۰۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۷

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری بسیج نشست تخصصی بازخوانی نقش مدیران قرآنی در رشد و توسعه فعالیت‌های قرآنی کشور به همت دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با حضور جمعی از مدیران جامعه قرآنی و نیز اساتید برتر این دانشگاه برگزار شد.

این نشست که به همت مرکز مطالعات فرهنگی و اجتماعی دانشگاه جامع امام حسین برگزار شد به نقش و اثرگذاری موسسات قرآنی در فرهنگ سازی انقلاب اسلامی در بین جامعه پرداخت. در این نشست حسین اسدی مشاور رئیس جامعه المصطفی العالمیه و نیز حجت الاسلام و المسلمین سید مصطفی حسینی رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه به همراه دکتر محمد حاجیلویی مدیر مرکز مطالعات فرهنگی  و اجتماعی دانشگاه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به ایراد سخنرانی پرداختند.

بنابر این گزارش دکتر محمد حاجیلویی، مدیر مرکز مطالعات فرهنگی و اجتماعی دانشگاه امام حسین علیه السلام با اشاره بهجایگاه فعالیت های قرآنی در فرهنگ سازی گفت: جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی برای اثرگذاری نیازمند تبیین الگوی مناسب است حقیقات و بررسی‌های انجام شده جریان‌های فعالیت‌های قرآنی کشور می‌تواند یک مدل مناسب باشد به عقیده ما شاید یکی از متشکل ترین و منسجم ترین جریانهای فرهنگی کشور برنامه‌های قرآنی است.

اما مسئله بسیار مهم و قابل بررسی اثرگذاری برنامه های قرآنی و فرهنگی در کشور است و سوال اساسی اینجاست که چرا فعالیت‌های قرآنی نسبت به دوره های گذشته اثرگذاری خود را از دست داده است؟

وی افزود:در جریان فعالیت‌های قرآنی با واحدها، موسسات و و دارالقرآن هایی مواجه هستیم که ضعف اصلی این بخش ها در مدیریت است این مشکل شاید در بین فعالیت های قرآنی درون سازمان سپاه انقلاب اسلامی نیز وجود داشته باشد لذا سعی داریم برای مدیران قرآنی سپاه یک دوره آموزشی و توانمندی برگزار کنیم.

حاجیلویی عنوان کرد: برگزاری نشست هم اندیشی بازخوانی نقش مدیران قرآنی در توسعه فعالیت‌های قرآنی کشور با این هدف برگزار شده است تا راهکارها در خصوص بهبود وضعیت موسسات قرآنی و به خصوص توانمندی مدیران قرآنی ارائه شود.

بنابراین گزارش حسین اسدی، مشاور رئیس جامعة المصطفی العالمیة در امور قرآنی با اشاره به اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی در توسعه فرهنگ قرآنی عنوان کرد:هدف آرمانی و جهانی ما توسعه فرهنگ قرآنی در جامعه مخاطبان است.چون عقیده داریم خاستگاه و ذات انقلاب اسلامی ایران بر توسعه فرهنگ قرآنی نهاده شده است.

وی افزود: در کنار اهداف از پیش تعیین شده نظام جمهوری اسلامی ایران همچون تمدن سازی توسعه فرهنگ قرآنی را لازم و مقدم می داند و مهمترین ابزار تشکیل نظام قرآنی در کشور منابع انسانی آرمان خواه تحول گرا خواهند بود.

اسدی با اشاره به عملکرد وضعیت قرآنی کشور و میزان رشد و تعالی برنامه ها در این حوزه گفت: امروز نمی توان نمره خوبی به عملکردفعالیت قرآنی کشور داد.امروز آنچه که در بین مدیران قرآنی به عنوان ملاک و شاخص انتخاب مدیر وجود دارد مبتنی بر روش‌های سنتی و مهارت محور است.

شاید سوال در ذهن مخاطبان می‌شود که مهارت محور بودن یکی از ارزش های مدیران به حساب اورد اما منظور از مهارت محور بودن این است که اغلب مدیران قرآنی از بین قاریان و حافظان انتخاب می شوند  و این در حالیست که توانمندی قرآنی لازم است اما برای مدیریت نیاز به اشراف به  علوم مدیریتی است.

اسدی تصریح کرد: اغلب مدیران قرآنی به واسطه عدم اشراف به علوم مدیریتی هزینه ساز هستند ما متاسفانه در این زمینه گام‌های موثری بر نداشته ایم. لذا در این راستا توسعه دانش و مهارت های مدیریتی در بین مدیران قرآنی امری لازم و ضروری است.

وی افزود: در بین جامعه حوزویان و دانشگاهیان رشته و گرایش ای در خصوص مدیریت مجامع قرآنی وجود ندارد این در حالی است که برای تربیت منابع انسانی و واگذاری مدیریت بخش های قرآنی به  آنها باید در حوزه و دانشگاه تولید علم داشته باشیم.

اسدی عنوان کرد: کمبود قوانین و زیرساخت‌ها و به خصوص قوانین انگیزشی برای مدیران قرآنی و همچنین ایجاد بازار کار برای مدیران تربیت شده از چالش های جدی این عرصه است.امروز به جای نگاههای بزرگ و استراتژیک بلند مدت در بین مدیران قرآنی اغلب نگاه مقطعی و کوتاه مدت دارند در حالیست که ما در بین فعالیت قرآنی ظرفیت خوبی را در اختیار داریم.

وی با اشاره به شورای توسعه فعالیت‌های قرآنی کشور و نقش جدی آن در پیشبرد اهداف و برنامه های قرآنی گفت:شورای توسعه فعالیت های قرآنی با توجه به قدرت قانون گذاری و حمایت و نظارت از موسسات و ارگانهای قرآنی و همچنین قرار گرفتن این مجموعه در دل شورای انقلاب فرهنگی می تواند منشأ اثر در بهبود فعالیت های قرآنی باشد و برای رسیدن به حرکت علمی بنیادین می توان از این مجموعه انتظار داشته باشیم تا سهم بودجه قابل توجهی را به بخش تقویت مدیران قرآنی اختصاص دهد امروز بودجه‌های قرآنی صرفه برنامه های آموزشی همچون روخوانی، تجوید و قرائت قرآن می شود که در عین لزوم باید به تربیت افراد مدیر نیز توجه کرد.

 

بنابراین گزارش حجت الاسلام سید مصطفی حسینی رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به وضعیت موجود موسسات و مراکز قرآنی کشور گفت:طبق آمار و گزارش های واصله نزدیک به ۵ هزار موسسه قرآنی در کشور فعالیت دارند  این جدایی از چند هزار مجموعه قرآنی است که در قالب حوزه های علمیه مساجد پایگاه های بسیج مدارس و بسیاری از وزارتخانه ها فعالیت دارند و شاید اگر این آمار را نیز بیافزایم نزدیک به ۲۰ تا ۳۰ هزار مرکز قرآنی در کشور وجود دارد.

وی افزود: متاسفانه علی رغم حجم و گستردگی و موسسات قرآنی فعالیتها و اثرگذاری آنها را جدی نگرفته ایم و یکی از مهمترین دلایل کم اثر شدن فعالیت‌های قرآنی اختلال سیاست و فرهنگ است.امروز نمی توان همه مشکلات و چالشها را بر گردن دولت انداخت زیرا بخشی از این مشکلات به خود فعالان قرآنی برمیگردد.

حجت الاسلام حسینی گفت: مثال امروز در کشور ما کارهایی در خصوص آموزشگاه های کنکور زبان و یا آموزشگاه های رانندگی ‌ در نظر شده است که می‌توانستیم آنها را برای موسسات قرآنی نیز پیش‌بینی کنیم. یکی از مهمترین چالشهای موسسات قرآنی نبود بازار کار در بین آنها است اما سایر آموزشگاه ها  توان تولید ثروت و سرمایه را در خود دارند و این درحالی است که تعداد  معدودی از آموزشگاه های قرآن می توانند از پس مخارج خود بر بیایند.

وی افزود: ما در کشوری زندگی میکنیم که به گفته مقام معظم رهبری باید ۱۰ میلیون حافظ داشته باشیم و گفته ی ایشان همچون  قانون واجب و مستلزم اجراست اما سوالی که پیش می آید آن است که برای تربیت ۱۰ میلیون حافظ باید چه تعداد موسسه قرانی تاسیس کرد و از طرفی نیز کشور ما به چه تعداد فارغ التحصیل زبان انگلیسی و یا آموزش رانندگی نیاز دارد که این تعداد آموزشگاه در کشور رشد کرده اند؟

حجت‌الاسلام حسینی عنوان کرد: موسسه جامعه القرآن و یا بیت الاحزان از جمله موسساتی هستند که در بازار کار موفق شده و نیازهای خود را تامین می کنند لذا باید نمونه ها و مدل های بیشتری از این موسسات را معرفی و شناسایی کرد تا بتوان مدلی برای حل مشکل مالی موسسات قرآنی پیدا نمود.

وی افزود: یکی از سوالات این است که چه تعداد مدیر در تراز انقلاب اسلامی در موسسات قرآنی فعالیت دارند؟ در پاسخ باید گفت که مگر مدیران ارشد کشور از جمله وزیران در تراز انقلاب اسلامی عمل می‌کنند که توقع داریم مدیران موسسات قرآنی نیز در تراز عالی باشند و اگر مدیری هم در موسسه قرآنی توانمند و موفق ظاهر شود به سرعت توسط سایر ارگانها و دستگاهها ربوده شده و  پست مدیریتی میگیرد.

حجت الاسلام حسینی با اشاره به لزوم تئوریزه کردن مدیریت امور قرآنی گفت: امروز پژوهش‌ها و تحقیقات مختلفی در زمینه های مدیریت فرهنگی و سایر رشته ها صورت گرفته است که به راحتی می‌توان آنها را در حوزه های قرانی بومی سازی کرد.

وی با اشاره به ضعف نیروی انسانی در حوزه مدیریت قرآنی  عنوان کرد:حوزه فعالیت های قرآنی بسیار عریض و طویل است اما انسجام و نظام مشخصی بر مدیریت آن وجود ندارد بر همین اساس وجود اسناد بالادستی و مبانی مختلف در زمینه فرهنگی و به خصوص برنامه ریزی  قرآنی  به وفور یافت می شود اما آدم تربیت شده در زمینه مدیریت قرآنی کم وجود دارد.

ارسال نظرات