خبرهای داغ:
فرمانده سپاه ولیعصر خوزستان از شکست حصر آبادان به عنوان نقطه عطفی در تاریخ هشت دفاع مقدس در کشورمان یاد کرد.
کد خبر: ۹۰۶۲۳۵۵
|
۰۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۳

به گزارش خبرنگار بسیج ، سردار حسن شاهوارپور صبح امروز در آئین رژه نیروهای مسلح که در محل بلوار شهید سپهبد صیاد شیرازی آبادان برگزار شد، گفت: در پنجم مهرماه سال ۱۳۶۰ حادثه بسیار مهمی به نام شکست حصر آبادان در این مرز و بوم رخ داد که باید هر ساله از آن روزهای سخت و سرنوشت ساز و روزهایی که برای ما الگو و نمونه مقاومت یک ملت است، یاد کنیم و آن را گرامی بداریم.

وی با بیان اینکه پنجم مهر نقطه عطف دفاع مقدس است، افزود: کسب پیروزیها و فتوحات رزمندگان اسلام از شکست حصر آبادان رقم خورد و دشمنان در عملیات ثامن الائمه شکست سنگینی را متحمل شدند، حزب بعث عراق با خیره سری و تحریک دشمنان قسم خورده نظام به مرزهای میهن اسلامی ما حمله کرد و وارد کشورمان شد و خرمشهر را درنوردیدند اما مقاومت جانانه مردم و نیروهای نظامی مستقر در شهر آبادان آنان را زمین گیر کرد.

سردار شاهوار پور اظهار کرد: عراقیها در در نوزدهم مهرماه به این جمع بندی رسیدند که باید با عبور از رودخانه کارون به آبادان برسند و آن را نیز به تصرف خود درآورند تا بتوانند خوزستان را بگیرند، به عقیده آنان بایستی شاهراه های حیاتی شهر را قطع می کردند و با محاصره شهر مردم را اسیر و یا به شهادت برسانند اما این یک جنایت نابخشودنی جهانی است، در آن زمان ابرقدرتها خفقان گرفته بودند، زنان و بچه های ما در زیر خمپاره و تیر دشمنان به شهادت رسیدند و جامعه بین المللی در مقابل جنایات صدامیان سکوت کردند.

فرمانده سپاه حضرت ولیعصر خوزستان تصریح کرد: در آن برهه از زمان شهر آبادان ۳۳۰ درجه محاصره شده بود و تنها ۳۰ درجه تا محاصره کامل باقی مانده بود، مردم در یک اضطراب و خوف قرار داشتند اما مرحوم آیت الله جمی امام جمعه فقید آبادان با همراهی مردم قهرمان آبادان یک تنه در مقابل هجمه دشمنان ایستادند و مقاومت این چنین آغاز شد.

سردار شاهورپور یادآور شد: امام راحل (ره) در آن زمان به نیروهای مسلح نهیب زدند که باید این لکه ننگ پاک شود و محاصره آبادان شکسته شود لذا همه یک دل در پنجم مهر ماه سال ۱۳۶۰ و پس از یک سال مقاومت و مجاهدت مردم آبادان، عملیات بسیار مهم ثامن الائمه طراحی شد و با وحدت نیروهای مسلح اعم از ارتش، سپاه، نیروهای مردمی و ژاندارمری آن روز، یک دل و همراه در یک طراحی پیچیده و اقدام در سه محور اساسی حمله به دشمن را آغاز کردند.

وی گفت: رزمندگان ما در یک مساحت ۱۵۰ کیلومتری در کنار رودخانه بهمنشیر سنگر به سنگر با دشمن جنگیدند و آن روز آنانی که با هلهله وارد شهر شده بودند با نگرانی و خفت از شهر بیرون رانده شدند و نیروهای ما طعم تلخ نخستین شکست را به صدامیان چشاندند.

سردار شاهوار پور افزود: مقاومت جانانه مردم در مقابل دشمن سرسخت و تا بن دندان مسلح نتیجه ای جز شکست و سرافکندگی برای دشمنان نداشت، در این عملیات تعداد زیادی اسیر شدند، دهها تانک زرهی، تجهیزات نظامی و غنایم جنگی توسط رزمندگان از دشمن گرفته شد و جمعی از دشمنان نیز به هلاکت رسیدند.

وی اظهار کرد: ما توانستیم در عملیات ثامن الائمه درس بزرگی را به دشمن بدهیم و این پیروزی دروازه کسب فتوحات و پیروزیهای رزمندگان اسلام در عملیاتهای سخت بعدی همچون عملیات طریق القدس در بهمن ۱۳۶۰ شد.

فرمانده سپاه ولیعصر خوزستان تصریح کرد: مردمی در این مرز و بوم در مقطعی از تاریخ به زیبایی و با مظلومیت و با تاسی و پیروی از امام خود آن گونه که شایسته است دشمنان را به زیر کشاندند و اجازه ندادند که حتی یک متر از این خاک به دست دشمن بیفتد.

سردار شاهوارپور با بیان اینکه پس از جنگ دشمنان باز هم علیه نظام توطئه کردند، گفت: تاکنون هیچ یک از اقدامات پنهان و آشکار دشمنان برای به چالش کشیدن نظام راه به جایی نبرده است، اقدام اخیر تروریستی در شهر اهواز یکی از اقدامات دشمنان برای به چالش کشیدن امنیت ما بود اما مردم ما بیدار و آگاهند و به اتفاق نیروهای مسلح مسئولان خود را به عنوان بازوان استقلال کشور قبول دارند و در ذیل رهبری امام خامنه ای رهرو راه شهدا خواهند بود.

وی با قدردانی از مردم ئو مسئولان حاضر در رژه نیروهای مسلح افزود: از آنانی که کوشیدند تا این آئین به یادبود مجاهدت مردم و رزمندگان در پنج مهر سال ۱۳۶۰ تبدیل شود، قدردانی می کنم.

ارسال نظرات
پر بیننده ها