خبرهای داغ:
گلایفوزیت سبب ضعف زنبورهای عسل در مقابله با انواع پاتوژن های بیماری زا می شود.
کد خبر: ۹۰۶۱۹۳۶
|
۰۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۹
ارتباط علفکش رایج با مرگ زنبورهای عسل 
 

به گزارش سرویس خبری بسیج علمی از گیلان؛ امروزه افزایش فعالیت های کشاورزی و کاربرد انواع کودها و سموم شیمیایی سبب ورود گروه بزرگی از آلاینده ها به زیست بوم های مختلف شده است.

گلایفوزیت یکی از مهمترین علفکش هایی است که به طور رایج مورد استفاده قرار می گیرد. پژوهشگران دانشگاه کارولینای شمالی در مطالعه ای جدید که نتایج آن در مجله PNAS منتشر شد، دریافتند که این علفکش تاثیری عمیق بر حیات ریزجانداران موجود در روده زنبورهای عسل دارد.

حداقل چهار گونه از هشت گونه باکتری های رایج موجود در روده زنبورهای عسل به شدت تحت تاثیر کاربرد گلایفوزیت قرار می گیرند. این باکتری ها برای هضم و نیز دفاع در برابر پاتوژن ها نقش مهمی را ایفا می کنند.

در واقع، تنها 10 درصد زنبورهایی که در معرض گلایفوزیت قرار داشتند از عفونت با پاتوژن رایج Serratia marcesens نجات پیدا کردند، این در حالی است که میزان بقا در مورد زنبورهایی که در تماس با این علفکش قرار نداشتند 50 درصد بود.

بنابراین، مطالعه حاضر نشان داد که استفاده از گلایفوزیت (به عنوان ماده فعال در راندآپ) در کاهش جمعیت زنبورهای عسل نقشی موثر داشته و این می تواند به عنوان دلیلی محکم برای تجدیدنظر در مورد قوانین مربوط به استفاده از علفکش مذکور باشد.

ارسال نظرات