خبرهای داغ:
سرویس خبری بسیج علمی گزارش می دهد

گفتمان ایده پردازی و خلاقیت در مدارس زاهدان توسط مدرسه کسب و کار دانشگاه سیستان و بلوچستان

مدرسه کسب و کار دانشگاه سیستان و بلوچستان با هدف ترویج روحیه خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی از تیرماه سال ۹۶ با تحقیق در مورد مدارس کسب و کار موجود در دنیا و بومی سازی آن متناسب با فرهنگ اسلامی ایرانی و پتانسیل موجود در شهر زاهدان راه اندازی شد.
کد خبر: ۹۰۶۱۵۲۲
|
۰۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۸
گفتمان ایده پردازی و خلاقیت در مدارس زاهدان توسط مدرسه کسب و کار دانشگاه سیستان و بلوچستان 

به گزارش  سرویس خبری بسیج علمی از سیستان و بلوچستان، مدرسه کسب و کار فرزند ثروتمند دانشگاه سیستان و بلوچستان، با همکاری مجتمع فناوری و نوآوری دانشگاه با هدف ایجاد اشتغال و کارآفرینی در فن بازار دانشگاه مشغول به فعالیت است.

مدیر مدرسه کسب و کار دانشگاه سیستان و بلوچستان و مدرس دانشگاه جامع علمی کاربردی در خصوص فعالیت این مجموعه بیان داشت: طبق فرمایش مقام معظم رهبری، ایران بزرگ بیش از هر زمان دیگر به کار و کارآفرینی نیاز دارد و روح اقتصاد مقاومتی در نظام آموزش و پرورش همان جا انداختن مدرسه خلاق٬ مدرسه زندگی و توسعه گفتمان ایده پردازی٬ مهارت اندوزی و شکوفایی استعداد ها و ظرفیت های دانش آموزان است.

الله دادی افزود: اگر افراد دارای مهارت و خلاقیت باشند، کار و اشتغال ایجاد خواهد شد. در عصر حاضر که به عصر خلاقیت معروف است همه اعضاء جامعه برای رسیدن به جامعه ای کارآفرین باید متحد باشند، کودک، دانش آموز، مدرسه، معلم، خانواده، همه و همه باید کارآفرین باشند چونکه امروز اصطلاح کارآفرینی با تمامی مولفه ها و عناصر آموزش و پرورش آمیخته شده است.

وی گفت: هیچ وقت نمی توان دانشجویی که فقط 4 سال در دانشگاه است را کارآفرین تربیت نمود، بلکه نیاز است در 12 سال آموزش و پرورش به موضوع خلاقیت و ایده های دانش آموزی و شکوفایی استعداد های آنها توجه خاصی شود. باید در مدارس دانش آموزان را سالم، با انگیزه و هدفمند تربیت نماییم. نوع نگاه خانواده ها به رشته های مهارتی و فنی باید عوض شود، باید همه نهادها بایکدیگر تعامل داشته باشند که شاید این امر خود سالیان طول بکشد.

مدیر مدرسه کسب و کار تصریح کرد: در سیستان و بلوچستان حدود 630 هزار دانش آموز وجود دارد، دانش آموز باید در حین تحصیل صاحب اندیشه خلاق٬ هنر و مهارت باشد و بتواند دور نمای شغلی و کسب و کاری را برای خود ترسیم نماید تا به راحتی بتواند پس از طی دوران تحصیل آمادگی راه اندازی کسب و کار را داشته باشد. لذا با توجه به تعداد فارغ التحصیلان بیکار دانشگاهی و وضعیت اقتصادی کنونی باید روی این تعداد دانش آموز سرمایه گزاری کرد. یک جامعه برای معیشت، شغل می خواهد و برای داشتن شغل باید کارآفرین باشد و لازمه کارآفرینی داشتن ایده است که از همان آغاز فرآیند آموزش در مهد کودک ها و مدارس باید گفتمان ایده پردازی و خلاقیت را ترویج نماییم.

الله دادی گفت: اکثر خانواده ها برای فرزندانشان رویای پزشکی را دارند، باید توجه نمود مسیر خوشبختی فرزندان مان  فقط در رشته پزشکی نیست، با وجود اینکه حرفه پزشکی حرفه مقدسی است اما باید واقع بین باشیم که قبولی همه دانش آموزان در رشته های پزشکی مقدور نیست و الزام خانواده ها به هدایت فرزندان به تحصیل در رشته های تجربی و انتظار  پذیرش در رشته های پزشکی می تواند تعادل آموزشی را تحت شعاع قرار دهد و ضربات جبران ناپذیر روحی برای دانش آموزانی که در  رشته های پزشکی قبول نمی شوند بوجود می آورد و سلامتی و امید آنها به زندگی را مختل نماید. درحالیکه زمینه های موفقیت و پیشرفت در سایر رشته های مهارتی و دنیای کسب و کار  بسیار بالا است و می توانیم چنین مسیرهایی را برای فرزندان مان متناسب با علاقه مندی ها و استعدادهای بالقوه ای که دارند فراهم نماییم. و عدم استقبال دانش آموزان و والدین به تحصیل فرزندان در  رشته های ریاضی فیزیک، هنرستان ها و  کار و دانش توجیه علمی و کارشناسی و آینده گرایانه  ندارد. در حالیکه در کشورهای توسعه یافته گرایش والدین به تحصیل فرزندان به رشته های مهارتی٬ هنرستان ها و ریاضی به مراتب اهمیت بیشتری دارد و اکثریت دانش آموزان بر اساس استعداد و علاقه مسیر تحصیل شان را انتخاب می نمایند و پدیده ای مانند کنکور به این گستردگی و با گردش مالی بسیار زیاد در این کشورها وجود ندارد. باید در انجمن اولیاء و مربیان مطالب کارآفرینی به خانواده ها  آموزش داده شود و والدین با تجارب جهانی و ملی مدارس خلاق و کارآفرین آشنا شوند و به موازات آن نظام آموزشی خلاق و استعداد گرا جایگزین نظام آموزشی حافظه محور و نمره گذاری بر اساس محفوظات گردد.

وی در خصوص مدرسه کسب و کار تاکید کرد: در واقع طرح و ایده مدرسه کسب و کار از جناب آقای دکتر سالارزهی ریاست دانشگاه جامع علمی کاربردی سیستان و بلوچستان بود که با حمایتهای مادی و معنوی ایشان توانست این مجموعه در دانشگاه سیستان و بلوچستان شروع به فعالیت نماید و بنده فقط بحث اجرایی این طرح را داشتم و هر آنچه را که امروز در حوزه کارآفرینی آموختم مدیون این بزرگوار هستم.

الله دادی ادامه داد: در دو سال فعالیت مدرسه، جمعاً حدود 200 دانش آموز در رشته های مهارتی مختلف دوره های لازم را گذراندند و با مهارتهای مجری گری و فن بیان، ایده پردازی، خلاقیت در کسب و کار، رباتیک با هدف شرکت در مسابقات استانی و کشوری، جواهرسازی و تراش سنگها با آموزش به شرط جذب، خلاقیت با نقاشی، ایده پردازی و تفکر مخترعانه با هدف تبدیل ایده به محصول و ثبت اختراع، اندروید، انیمیشن، بازی سازی با کامپیوتر، بازی سازی با موبایل، طراحی سایت با هدف کارآفرینی و درآمدزایی در منزل، فرش دستباف و تابلو فرش و برنامه نویسی کودک آشنا شده اند.

الله دادی در خصوص تعداد افراد شاغل در این مدرسه گفت: حدود 20 نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم در این مجموعه فعالیت دارند و مشغول به تدریس هستند. و مدرسان این مجموعه همگی با روحیه کارآفرینی و بعد از گذراندن مصاحبه در این مجموعه مشغول به فعالیت هستند. که مدرسه توانسته ایجاد اشتغال برای این دوستان داشته باشد.

مدیر مدرسه کسب و کار خاطرنشان کرد: در سال گذشته دانش آموزان 14 مدرسه در سطح شهر زاهدان با همکاری سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان و دانشگاه جامع علمی کاربردی استان دوره های کسب و کار و ایده به محصول را آموزش دیدند و حدود 437 ایده از این مدارس خروجی کار بود که در اولین رویداد دانش آموزی استان 30 ایده به مرحله نهایی راه پیدا کردند. در حال حاضر با همکاری کارشناس امور پژوهشسراهای دانش آموزی اداره کل آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان حدود 20 مدرسه را به عنوان پایلوت برای ادامه فعالیت در نظر گرفته ایم که بیشتر این مدارس از حاشیه شهر و اقشار کم درآمد هستند تا بتوانیم وظیفه اجتماعی خود را در بحث کمک به دانش آموزان بازمانده از تحصیل و بچه های کار به نحواحسن انجام دهیم.  

الله دادی هدف راه اندازی مدرسه کسب و کار را اعتماد به نفس، افزایش خلاقیت، سواد اقتصادی، مهارت سخنوری، کار تیمی، تقویت قدرت حل مساله، مهارت افزایی، تیز فکری و کارآفرینی دانش آموزان، استعدادیابی و شناخت مشاغل و رشته های دانشگاهی و... دانست و اینکه دانش آموزان خواهند توانست سند چشم انداز 30 سالگی خود را به طور مکتوب ارائه دهند.

مدیر مدرسه کسب و کار یادآور شد: از برنامه هایی که برای امسال در نظر داریم برگزاری دومین رویداد شتاب دانش آموزی در کل استان با همکاری سایر نهادها در آذرماه 97 مصادف با هفته پژوهش است که شروع پیش رویدادها از نیمه مهرماه در زاهدان و ابتدای آبانماه در کل استان کلید خواهد خورد.

وی در انتها افزود: جا دارد که از بزرگوارانی همچون جناب دکتر بندانی ریاست دانشگاه سیستان و بلوچستان، جناب دکتر سالارزهی ریاست دانشگاه جامع، جناب دکتر صحبت زاده و جناب دکتر معینی خواه رئیس مجتمع فناوری و نوآوری با دغدغه فراوانی که در حوزه کارآفرینی دارند و در این مسیر بنده را یاری نموده اند، کمال تشکر و قدردانی را داشته باشم.

ارسال نظرات