خبرهای داغ:
پزشک و محقق ایرانی از ضد افسردگی بودن ویتامین دی خبر داد.
کد خبر: ۹۰۶۱۵۱۶
|
۰۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۱
ویتامین D اثر ضد افسردگی دارد
 
به گزارش سرویس خبری بسیج علمی از استان مازندران، بر اساس اخبار منتشر شده از سوی سخنگوی وزارت بهداشت از هر چهار نفر ایرانی یک نفر دچار اختلالات روانی هست.

عوامل متعددی در ارتباط با اختلالات روانی اثر گذار هست، جنگ، زلزله،مشکلات سیاسی اقتصادی، عدم موفقیت در مقاطع تحصیلی و افزایش سن از مهمترین دلایل افسردگی تلقی می‌شود.

با توجه به اینکه حضور در مطب‌های روان شناسی و روان پزشکی هنوز در جامعه چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد و گاهی بازخوردهای مناسبی در جامعه ندارد، برخی افراد تلاش دارند که بیماری افسردگی خویش را پنهان کنند و به همین دلیل احتمال بالا بودن تعداد بیماران افسرده وجود دارد.

یک محقق در دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان از اثرات ضد افسردگی ویتامین دی طی یک تحقیقات طولانی مدت خبر داد.

دکتر کتایون صداقت در تحقیقاتی که انجام داده اعلام کرده است:افسردگی یک اختلال خلقی، روانی متداول، متشکل از اجزاء متفاوت است.

وی با اعلام اینکه در افسردگی ناشی از استرس آزادی بعضی از مواد عصبی-شیمیایی (مثل دوپامین) در بعضی از نواحی مغز مثل سیستم لیمبیک دچار اختلال می شود، افزود:   این موضوع به عنوان طرح تحقیقاتی که از مصوبات شورای پژوهشی و فناوری دانشگاه بوده در برنامه کاری قرار گرفته است.

 این پزشک با اعلام اینکه گزارش نهایی تهیه شده در این تحقیقات به تایید شورای پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی سمنان رسیده است، افزود:این طرح تحقیقاتی با هدف بررسی اثر هورمون های آندروژن بر اختلالات ناشی از استرس مزمن انجام شده است.

صداقت اضافه کرد: بررسی نتایج نشان داد که ویتامین D بعنوان یک هورمون قادر به برابری با دارو ی ضد افسردگی فلوکستین Fluoxetin در بهبود کامل علائم بی علاقگی ناشی از افسردگی ناشی از استرس در موشهای بزرگ صحرایی بوده است و این کار را از طریق تاثیر بر سیستم دوپامینی لیمبیک انجام می دهد.

ارسال نظرات