خبرهای داغ:
سرویس خبری بسیج علمی گزارش می دهد؛

سود ۵ برابری عراق نسبت به ۲۸ کشور اروپایی برای اقتصاد ایران / دلایل رو در رو قرار دادن مردم ایران و عراق چیست ؟

طبق آمار گمرک، کشور عراق در صدر کشورهایی که با ایران تراز تجاری مثبت دارد قرار دارد جالب است که بدانید میزان تجارت این کشور با ایران ۵ برابر ۲۸ کشور اروپایی به اقتصاد کشور سود می رساند.
کد خبر: ۹۰۶۱۵۱۴
|
۰۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۹
سود ۵ برابری عراق نسبت به ۲۸ کشور اروپایی برای اقتصاد ایران / دلایل رو در رو قرار دادن مردم ایران و عراق چیست ؟ 

به گزارش سرویس خبری بسیج علمی واحد همدان – تراز تجاری ایران و اروپا در بخش کالاهای غیر نفتی  در سال 1396 به استناد آمارهای گمرکی منفی هشت میلیارد و ۴۵۵ میلیون دلار بوده است . در این رابطه طی سال های گذشته بارها و بارها مقام معظم رهبری از مسئولین و دولت های مختلف خواسته است که به فکر افزایش صادرات ایران به ویژه صادرات غیر نفتی کشور باشند و سعی کنند که بین صنعت و دانشگاه ارتباط برقرار کنند تا ایران بتوانند با دست کشیدن از مونتاژ کاری، خود دست به تولید وسایل مورد نیاز کشور بزند تا مانع وابستگی کشور به واردات کالاها از کشورهای خارجی گردد. اما متأسفانه دستیابی ایران به اهداف صادراتی از پیش تعیین شده در سال‌های قبل همواره با اما و اگر همراه بوده و عملیاتی نشده است، با این وجود حتی بعد از توافق نامه برجام که قرار بود درهای صادرات ایران را باز کند و باعث افزایش صادرات غیرنفتی کشور و در راستای آن افزایش اشتغال گردد اما آمار واردات سال به سال بیشتر شده و تنها از طریق کشورهای اروپایی در سال گذشته بیش از ۱۰ میلیارد دلار افزایش داشته است.

آمار تراز مالی ایران و اروپا در سال 96

بر اساس آمار گمرک در 11 ماهه سال 1396 در بحث تجارت با کشورهای اروپایی دستاورد قابل دفاعی نداشته‌ایم و در شرایطی که واردات وزنی و ارزشی کشورهای عضو اتحادیه اروپا به ترتیب ۶۴ و ۳۴ درصد افزایش داشته است، اما در مقابل کشورمان در صادرات به قاره اروپا از نظر وزن و ارزش به ترتیب شاهد کاهش ۳۳ و ۷ درصدی بوده ایم. بر اساس همین آمار تا پایان بهمن‌ماه سال گذشته، حجم صادرات ایران به اروپا معادل یک میلیارد و ۳۳۸ میلیون دلار و واردات از این کشورها نه میلیارد و ۷۹۳ میلیون دلار بوده است.

با توجه به واردات چهل و هفت میلیارد و ۶۵۷ میلیون دلاری ایران در ۱۱ ماهه سال 96 می‌توان نتیجه گرفت که ۲۰.۵۴ درصد از مجموع کالاهای وارداتی کشور از مبدأ اروپا وارد شده‌ است. اما متأسفانه سهم صادرات کشورمان به بازارهایی اروپایی چیزی در حد ۳.۲ درصد است. جالب است بدانید بر اساس آمار سهم کشور انگلستان از صادرات به کشورمان نسبت به سال 95 حدود 147 درصد رشد داشته است.

آلمان با صادرات دو میلیارد و ۶۴۱ میلیون دلاری از نظر ارزش صادرات به ایران رشدی ۲۱ درصدی داشته و سوئیس با یک میلیارد و ۹۵۳ میلیون دلار(۷۲ درصد رشد ارزشی)، فرانسه با یک میلیارد و ۵۵۷ میلیون دلار (۷۹ درصد رشد صادرات)، هلند با یک میلیارد و ۳۲۶ میلیون دلار(۸۱ درصد رشد ارزشی)، ایتالیا با یک میلیارد و ۲۵۹ میلیون دلار (۱۶ درصد رشد صادراتی)، سوئد با ۶۵۶ میلیون دلار صادرات و رشدی ۱۳۲ درصدی، اسپانیا با صادرات ۳۶۷ میلیون دلاری و ۲۵ درصد رشد صادرات ارزشی از جمله کشورهای اتحادیه اروپا هستند که جزو ۲۰ صادرکننده اصلی ایران در ۱۱ ماهه سال قبل قرار داشته‌اند.

البته آمارهای فوق مربوط به سال 96 و قبل از خروج آمریکا از برجام است چرا که بعد از خروج این کشور تعدادی از شرکت ها اروپایی میزان معادلات خود با کشورمان را کاهش داده اند که تا مشمول جرائم سنگین این کشور نشوند به عبارت دیگر تراز مالی ما با این کشورها منفی تر شده است.

تراز تجاری ایران با کدام کشورها مثبت است؟

یکی از شعارهایی که دولت تدبیر و امید در مورد توافق برجام با صدای بلند فریاد میزد باز شدن دروازه های تجارت ایران با جهان بعد از توافق برجام است اما متأسفانه بعد از این توافق تنها درهای تجارت کشورهای خارجی برای صادرات کالاهای خود به ایران و خروج دلار از کشورمان باز شده است و بازارهای ایرانی تبدیل به جولانگاه کالاهای گاهاً بی مصرف خارجی از جمله آب معدنی ها خارجی تا ماشین ها چند میلیاردی شده است و ایران متأسفانه چندان در زمینه صادرات کالاهای خود به سایر کشورها موفق نبوده است. اما با توجه به آماری که سازمان گمرک در سال 97 منتشر کرده است تجارت بدون نفت ایران با 28 کشور تراز مثبت دارد که با توجه به بررسی های خبرگزاری علم و فناوری از میان بیست کشور دارای تراز تجاری مثبت با ایران ، نیمی از آنها همسایگان و کشورهای اطراف ایران محسوب می شوند و جالب است بدانید که در صدر این کشورها اسمی از هیچ یک از کشورهای اروپایی که دائم سنگ آن را مسئولین کشورمان به سینه میزنند وجود ندارد و صدر نشین این فهرست کشور همسایه خودمان یعنی عراق است.

در این رابطه بخوانید:

صادرات به عراق؛ فرصتی که باید جدی گرفته شود

حجم تجارت ایران با عراق در سال گذشته حدود 6.4 میلیارد دلار بوده که حدود ۵ میلیارد دلار آن مربوط به صادرات ایران به عراق است. برای درک بهتر مطلب عرض کنیم که این حجم صادرات به عراق برابر با  ۵ برابر کل صادرات ایران به ۲۸ کشور اروپایی است. حالا به این نکته توجه کنید که طی این چند ساله که با دادن امتیازات گسترده به کشورهای اروپایی در حال راضی کردن آن ها برای تجارت با کشورمان هستیم اما در عمل هیچ اتفاقی برای باز شدن بازارهای آن ها برای صادرات محصولاتمان و به دنبال آن رونق گرفتن اقتصادمان و بزرگ شدن سفره مردم اتفاق نیوفتاده است حال درنظر بگیرید که علی رغم تحریم های همه جانبه ایران (که با بازی پلیس خوب و پلیس بد اروپایی آمریکایی) همچنان هم ادامه دارد، چقدر از این تحریم ها را از می توان به وسیله کشورهای همسایه همچون عراق دور زد ولی متأسفانه در این رستا اقدامات چشمگیری صورت نگرفته است به عنوان مثال طی دوره ریاست جمهوری دکتر روحانی، ایشان تا کنون حتی یکبار هم به این کشور سفر نداشته است و حتی آقای دکتر ظریف وزیر امور خارجه کشورمان هنوز تدبیری بابت چگونگی جبران خلأ فعالیت دیپلماتیک در این کشور چاره ای نیندیشیده اند و ناامید کننده تر از همه داشتن تنها یک رایزن اقتصادی در این کشور به عنوان نماینده کشورمان است با اینکه عراق در صدر کشورهای وارد کننده کالاهای ایرانی قرار دارد این در حالی است که کشور ترکیه در این کشور 22 رایزن اقتصادی دارد و طبق آمارها در حال گرفتن بازارهای ایرانی در این کشور است.

کلام آخر ...

یکی از دلایلی که جاسوسان و عوامل سیاسی رسانه ای جبهه ی آمریکایی – اسرائیلی - عربی در دو کشور ایران و عراق به منظور رو در رو قراردادن مردم ایران و عراق، جدای مسائل امنیتی و سیاسی به دنبال خراب کردن آن هستند نفوذ اقتصادی ایران در این کشور است که این نفوذ باعث دور زدن تحریم آمریکا بر علیه کشورمان می شود پس بهتر است مسئولین کشورمان با باز کردن این موضوعات برای مردم کشورمان نقشه کشورهای دشمن ایران را نقش بر آب نمایند و همچنین وزرای اقتصاد و امور خارجه به جای تلف کردن وقت کشورمان با کشورهای اروپایی فکری برای نفوذ بیشتر کشورمان در کشورهایی همچون عراق نمایند.

ارسال نظرات