کارگردان نمایش جدید «خدایگان» گفت: این نمایش به نویسندگی وودی آلن یک کمدی سیاه است که در آن از دانشجویان تئاتر و اساتید دانشگاهی استفاده شده است.
کد خبر: ۹۰۶۱۲۷۶
|
۰۳ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۷

به گزارش خبرگزاری بسیج،نمایش «خدایگان» به کارگردانی رحمت امینی و براساس متنی از وودی آلن اجرایش از چهارم مهر ماه در تالار مولوی آغاز می‌کند. این نمایش برای نخستین بار است که در ایران اجرا می‌شود و به مواجهه انسان با دنیای پیرامونش می‌پردازد.از ویژگی‌های این نمایش تعداد بازیگران و ترکیب دانشجویان و دانش‌آموختگان تئاتر با هنرمندان حرفه‌ای است.

رحمت امینی ضمن بیان این خبر، به فارس گفت: چهارم ما اجرای عکاسان را ساعت 20 خواهیم داشت و از فردا شبش نمایش رسما آغاز می‌شود. در طول اجرا نیز قرار است یک روز را برای بررسی کلی آثار وودی آلن اختصاص دهیم به نام «شب وودی آلن» که پیش از نمایش در تالار مولوی برپا خواهد شد.

وی این نمایش را یک کار گروهی توأم دانشگاهیان و دانشجویان به شمار آورد و گفت: به همین دلیل هم اجرای آن را در تالار مولوی برگزار می‌کنیم چرا که یک مشارکت دانشگاهی است.

امینی مدت اجرای این نمایش را ۷۵ دقیقه عنوان کرد و گفت: من کارهایی را که با حضور چهره‌ها برگزار می‌شود رد نمی‌کنم و هیچ وقت هم رد نکرده‌ام اما نظرم این است که بهرحال در شرایطی که انواع و اقسام تئاتر در حال اجرا است، قاعدتا اشکالی هم ندارد که گروه‌هایی به سمت بهره‌گیری از جاذبه‌های این چنینی بروند. البته بین بازیگری مثل نوید محمدزاده که خاستگاهش تئاتر بوده تا کسی که خاستگاه تئاتری ندارد،‌ تفاوت است. 

وی با اشاره به اینکه در این کار دو دسته همکار دارد، افزود: یک دسته افرادی همچون وحید آقاپور از دانشگاه تهران و عضو مدرسان این دانشگاه، سارا الهیاری، دانشجوی دکتری دانشگاه تهران با تجارب گرانقدر تئاتری و سام کبودوند و پژمان یاوری از دانشجویان دانشگاه هنر و نسیم تاجی از دانشگاه هنر و معماری هستند. بنابراین از یک سو من از ترکیب با تجربه‌های دانشگاهی استفاده کردم و از سوی دیگر نیز از تازه‌واردها بهره بردم.

امینی در ادامه افزود: بنابراین یک تیم هفت تا هشت نفره با تجربه و یک تیم دانشجویان از ترم یک تا ترم‌های بالاتر در این کار بازی می‌کنند، همیشه چنین تیمی در کارهایم هست، در «جعفرخان» نیز از ترکیب این نوع دانشجویان استفاده کردم و همیشه هم بازخورد خوبی گرفته‌ام.

وی در پاسخ به این سؤال که دغدغه گیشه برایشان وجود دارد یا خیر،گفت: من همیشه به اصل خود تئاتر و زنده نگه داشتن آن فکر می‌کنم و رفتن به سمت ترکیب نه صرف نگه داشتن اقتصاد تئاتر که این بحث دیگری است. ما دراین کار با این حجم بازیگر شاید نتوانیم از تکاپوی هزینه‌ها بربیایم اما سعی می‌کنیم زحمات افراد را نادیده نگیریم.

امینی توضیح داد: بنابراین نتیجه و حاصل کار از یک سمت مدنظر است و از سوی دیگر هم هر فردی که کار را ببیند متوجه می‌شود که ما چهار ماه برای این کار جلسات پر چالش تجزیه و تحلیل و تمرین داشتیم و اینطور نبوده که یک ماهه کار را ببندیم و جمع کنیم.

وی درباره حمایت از این نمایش گفت: حامی به لحاظ اقتصادی که نداشتیم منتها خود مرکز تئاتر مولوی خیلی به ما لطف کردند و تمام تمرینات را اینجا برگزار کردیم در گروهمان هم چند نفر هستند که سرمایه شخصی برای خرید دکور و لابس گذاشتند تا پس از اجرا و فروش و حمایت‌ها، هزینه آنها تأمین شود.

امینی در پایان گفت: این کار در رده کمدی سیاه قرار می‌گیرد و در واقع آیرونیک است تا کمدی به معنای رایج آن. تصور می‌کنم ما در این کار به نوعی بتوانیم مخاطب را جذب کنیم اما بهرحال من هم مثل شما نمی‌دانم چه پیش می‌آید و این برایم شگفت‌انگیز است چرا که برای نخستین بار است این نمایشنامه در ایران اجرا می‌شود.

ارسال نظرات