ماجرای تفحص عجیب شهدای تازه تدفین شده در نکا چیست

خون تازه بر چفیه شهیدی که پس از 33 سال تفحص شد

احمد ذلیکانی: وقتی لباس یکی از شهدا را کنار زدیم که بتوانیم پلاک شهید را بیابیم متوجه یک چفیه شدیم که به کف پای این شهید محکم بسته شده و تا زانو به پایین را پوشانده بود که وقتی چفیه را باز کردیم پس از 33 سال لکه‌های خون این شهید بر روی چفیه وجود داشت.
کد خبر: ۹۰۵۹۷۶۶
|
۳۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۳

به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، در آخرین لحظات خاکسپاری دو شهید گمنام در شهرستان نکا، یکی از مسئولان تفحص شهدا که در مکان تدفین حضور داشت از ماجرای رخ‌نمایی عجیب و جالب این دو شهید پرده برداشت که جزئیات آن شنیدنی و خواندنی است.

 دهه اول محرم سال 97 مصادف شد با میزبانی شهرستان نکا از لاله‌های پرپر جبهه‌های حق علیه باطل در دوران درخشان دفاع مقدس که به حق مردم این دیار در استقبال، وداع، تشییع و خاکسپاری این شهیدان گمنام سنگ تمام گذاشتند.

اما در آخرین لحظات خاکسپاری این دو شهید، یکی از مسئولان تفحص شهدا که در مکان تدفین حضور داشت از ماجرای رخ‌نمایی عجیب و جالب این شهیدان پرده برداشت که جزئیات آن شنیدنی و خواندنی است.

سرهنگ احمد ذلیکانی به عنوان یکی از افراد فعال و مسئول در جریان تفحص شهدا در مراسم خاکسپاری شهدای گمنام در دانشگاه آزاد اسلامی نکا، به تشریح جزئیات عملیات تفحص پرداخت و اظهار کرد: پس از گذشت 20 روز از خرابی دستگاه بیل مکانیکی و تعمیر صورت گرفته بر آن، سرانجام در ساعت 10 صبح روز نیمه شعبان با استمداد از امام زمان(ع) از حضرتش عیدی طلب کرده و با نیت کار را آغاز کردیم.

 وی افزود: راننده بیل مکانیکی ابتدا در مکانی که از قبل تفحص شده بود خاک‌ها را تکان می‌دهد تا شاید آثاری پیدا شود، سپس بیل را به داخل باتلاقی با آب به عمق دو متر و در فاصله 100 متری از اروند فرو می‌برد که در همین لحظه پیکر اولین شهید پیدا می‌شود.

این مسئول تفحص شهدا با بیان تعجب همگان از حضور شهیدی در عمق دو متری یک باتلاق، ادامه داد: این شهدا در زمان تفحص استخوان‌های کامل از پیکر، لباس و تجهیزات کاملی مانند قمقمه پر از آب، مهر و تسبیح و سربند داشتند.

وی اضافه کرد: وقتی لباس یکی از شهدا را کنار زدیم که بتوانیم پلاک شهید را بیابیم متوجه یک چفیه شدیم که به کف پای این شهید محکم بسته شده و تا زانو به پایین را پوشانده بود که وقتی چفیه را باز کردیم پس از 33 سال لکه‌های خون این شهید بر روی چفیه وجود داشت.

ذلیکانی در مورد شهیدی که در علمیات رمضان تفحص شد نیز تصریح کرد: این شهید در جریان عملیات رمضان در 23 تیرماه سال 61 در منطقه عمومی بصره که در گرمای 55 درجه صورت گرفته بود به شهادت رسید.

وی افزود: اکثر شهدای این منطقه با لب تشنه در منطقه‌ای به وسعت یک هزار و 600 کیلومتر مربع در رمل‌ها و درحالی که بیشتر این افراد بدون اینکه گلوله خورده یا زخمی شده باشند از شدت تشنگی به شهادت رسیدند.

این مسئول تفحص خاطرنشان کرد: این افراد مربوط به نیروهای اطلاعات عملیات بودند که در مقدم‌ترین خط جبهه به شهادت رسیدند که وقتی پیکر این شهید تفحص شد، با در دست گرفتن جمجمه شهید، ابتدا دندان‌های مصنوعی شهید پیدا شد که هنوز بدون لکه‌ای سالم بودند و بوسه بر آثار بجا مانده از شهدا عکس‌العمل نیروهای عراقی همراه و حاضر در صحنه را برانگیخت.

ارسال نظرات
پر بیننده ها