خبرهای داغ:
فاطمه اسدزاده
یادداشت/کاظم اسماعیلی شعار
عاشورا درسی دارد که در مقتضیات زمان قابل انطباق است. درسی دارد که هم برای فرد و هم برای جامعه قابل آموختن است. درسی است که رابطه های فرد را با خودش مشخص می کند، رابطه فرد با دیگران، با جامعه و حتی با حکومت نیز مشخص می‌کند.
کد خبر: ۹۰۵۹۶۴۷
|
۳۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از شیراز، کاظم اسماعیلی شعار، مدیر فرهنگی بسیج دانشجویی استان فارس یادداشتی در خصوص دهه امر به معروف و نهی از منکر نوشت.

متن این یادداشت به شرح زیر است:

ماه محرم ماه روضه و غم و اندوه شیعیان و بلکه همه بشریت است. ماهی است که بعد از 14 قرن همچنان، داستان شهادت نوه پیامبر الهی مصیبت نامه هیئت ها و محافل است همه ظلم هایی که در دوران‌های گذشته برپیامبران و امامان گذشته روا داشتند توسط لشکر پلید و شیطان صفت یزیدیان بر سید الشهدا (ع) و اهل بیت مظلومش روا داشته شد.

کسانی که تنها برای اقامه حق آمده بودند. اما راز ماندگاری عاشورا و محرم، روایت شهادت امام حسین (ع) و یاران باوفایش نیست. آنچه مهم است و قلب تپنده جامعه اسلامی شده است این است...

عاشورا درسی دارد که در مقتضیات زمان قابل انطباق است. درسی دارد که هم برای فرد و هم برای جامعه قابل آموختن است. درسی است که رابطه های فرد را با خودش مشخص می کند، رابطه فرد با دیگران، با جامعه و حتی با حکومت نیز مشخص می‌کند. اما سرفصل همه دروس عاشورا کلامی است از خود امام حسین(ع) و آن احیای دین به وسیله امر به معروف و نهی از منکر است.

جامعه در زمان امام حسین(ع) به سمتی رفته که کلام و حجت الهی را نادیده گرفته، حاکمی فاسد را به عنوان ولی امر حکومت اسلامی پذیرفته اند و دین پیامبر را به انحراف کشانده اند و مردم هم یا خو گرفته اند و یا دم نمی زنند و آخرش می شود اینکه چند دهه بعد از پیامبر سر نوه پیامبر را می برند و بر نیزه می زنند و هیچ عکس العملی از مردم سر نمی زند و حتی عده ای از خدا بی خبر به هلهله و شادی می پردازند. چه شده است بر حال و روز این مردم؟؟؟

بی شک جرم کسانی که اطراف کربلا بودند و ندای هل من ناصر امام حسین (ع) را شنیدند ولی امام حسین(ع) را تنها گذاشتند یا کسانی که نماز ظهر را پشت سر حضرت مسلم(ع) خواندند و شب او را تنها گذاشتند، بیشتر از جرم قاتلین امام حسین(ع) و حضرت مسلم(ع) نباشد کمتر نیست.

در عاشورا حتی سیاهی لشکر ها نیز تعیین کننده بودند بسی لشکریان بودند که نه تیری انداختند و نه شمشیری زدند اما چون سیاهی لشکر یزیدیان بودند جهنمی شدند و امان از کسانی که حتی به عنوان سیاهی لشکر هم در کنار امام حسین (ع) قرار نگرفتند. علت اصلی رفتار آنها بی تفاوتی و بی خیالی بود که در بین مردم نسبت به آینده جامعه اسلامی و اسلام رواج پیدا کرده بود.

لذا عاشورا یعنی مقابله با فرهنگ بی خیالی و بی تفاوتی ... و راه مقابله با این فرهنگ نامیمون در جوامع اسلامی(فرهنگ بی تفاوتی و بی خیالی) ترویج و گفتمان کردن امر به معروف و نهی از منکر است. هم در رفتار ما و هم در گفتار ما باور کنیم اگر یک گناه در نطفه با یک تذکر خفه شود دیگر کار به جایی نمی‌رسد که مجبور شویم مقابل آن با تمام قوا قرار بگیریم و حتی خسارت بدهیم. عاشورا یعنی با امر به معروف و نهی از منکر می توان جامعه و حتی حاکمان را اصلاح کرد. پس بسم الله ......

ارسال نظرات
پر بیننده ها