خبرهای داغ:
فاطمه اسدزاده
امیرالمومنین (ع) در حکمت ۳۷۴ نهج البلاغه می‌فرماید: مردم چهار دسته اند که بهترین آن‌ها دسته اول و بدترین آن‌ها دسته آخرند. دسته اول اهل فضیلت اند و دسته آخر میت اند، مرده متحرک اند و در جامعه نمی‌توان به این دسته، انسان‌های زنده گفت.
کد خبر: ۹۰۵۹۶۴۴
|
۳۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از شیراز، محمد حسین زراعت کار، مسئول فرهنگی دفتر بسیج دانشجویی استهبان به مناسبت فرارسیدن عاشورای حسینی قیام سیدالشهدا و دهه امر به معروف و نهی از منکر یادداشتی نوشت.

متن این یادداشت به شرح زیر است:

هنگامی که در مورد امر به معروف و نهی از منکر صحبت می کنیم می گویند باید چکار کنیم؟ 

در ادامه به شیوه امیرالمومنین (ع) در اقامه امر به معروف و نهی از منکر اشاره می کنیم که حضرت در اداره جامعه چگونه این فریضه را انجام می دادند و نسبت به فساد، منکر، گناهان فردی و اجتماعی بی تفاوت نبودند.

امیرالمومنین(ع) در حکمت 374 نهج البلاغه می فرماید: مردم چهار دسته اند که بهترین آنها دسته اول و بدترین آنها دسته آخرند. دسته اول اهل فضیلت اند و دسته آخر میت اند، مرده متحرک اند و در جامعه نمی توان به این دسته، انسان های زنده گفت.

دسته اول:کسانی هستند که منکر را با قلب و زبان و رفتارشان انکار می کنند، آنان از تمامی خصلت های نیکو برخوردارند.قلب یعنی چه؟ یعنی آدم قلبأ ناراحت شود. وقتی یک فساد، بی حجابی، اختلاس و بی دینی را میبیند خوشش نیاید، چهره اش را در هم بکشد این حداقل کار است.

زبان یعنی چه؟به عنوان مثال وقتی در جلسه ای غیبت می شود به زبان تذکر دهد. رفتار یعنی چه؟با عمل خود مانع منکر شود به عنوان مثال با پول خود برای جوان ها زمینه ازدواج را فراهم کند.

دسته دوم:منکر را با قلب خویش انکار کرده اما دست به کاری نمی برد با قلب و زبان ناراحت می شود اما کاری از دستش بر نمی آید. دسته سوم:منکر را با قلب انکار کرده و با رفتار و زبان خویش انکار نمی کنند. دسته چهارم:کسانی هستند که هیچ حساسیتی نسبت به منکر با قلب، زبان ورفتارشان ندارند، اینان مرده ای در میان زندگان هستند.

امیرالمومنین(ع) می فرماید: تمام کارهای نیکو حتی جهاد در راه خدا در برابر امر به معرف و نهی از منکر همچون قطره ای است در برابر دریایی پهناور

چهار محور امر به معرف و نهی از منکر از کلام امیرمومنان عبارت اند از:

1ـ خود آمر و ناهی الگو باشد. یعنی خودش معروف را انجام بدهد و منکر را ترک کند. به عنوان مثال اول خودت نماز بخوان بعد به دیگران تذکر بده قبل از اینکه با زبان تذکر بدی با رفتارت تذکر بده.

2ـ با زبانت تذکر بده. به عنوان مثال در یک جلسه غیبت با زبانت تذکر بده.

3ـ شیوه عملی:وارد میدان عمل شود و با رفتار خود تذکر دهد.

4ـ دفاع از آمر به معروف و ناهی از منکر:این روش بسیار مهمی است و باید در قانون جامعه اجرا شود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها