مردم خداجو و ولایت مدار استان مرکزی همزمان با نهمین روز از ماه محرم الحرام در رثای سید و سالار شهیدان و یاران باوفایش به ویژه حضرت ابوالفضل العباس(ع) به سینه زنی پرداختند و اشک ماتم ریختند.
کد خبر: ۹۰۵۹۳۶۶
|
۲۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۵

به‌گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ با وجود گذشت بیش از یک‌هزار و سیصد سال از شهادت امام حسین (ع) و یاران با وفایش نه تنها از عمق این حادثه کاسته نشده است بلکه هر چه بیشتر می‌گذرد، این قلمرو گسترده‌تر شده و آئین‌ها با شکوه بیشتری برگزار می‌شوند و دلدادگان حسینی در سراسر جهان در ایام محرم شور و حال عجیبی دارند.

مردم مؤمن و حسینی در سراسر استان مرکزی از صبح امروز همانند دیگر دلدادگان حسینی با حضور در تکایا و حسینیه‌ها در رثای علمدار کربلا عزاداری کردند.

امروز جای‌جای استان مرکزی مملو از عاشقانی بود که غیرت و وفاداری عباس را الگوی خود قرار داده و یک‌صدا «عباس» را فریاد می‌زدند تا شاید این الگو و اسوه وفا و معرفت ضامن برآورده شدن حاجات آنان شود. 

همه مساجد، بقاع متبرک، امامزادگان، حسینیه‌ها، مساجد و تکایای استان آئین‌های سوگواری ادامه دارد.

آیین‌ها و رسوم مختلف ویژه محرم در استان مرکزی از قدیم الایام در بین نسل‌های مختلف سینه به سینه گشته و به زمان حال رسیده است و همه ساله نیز با آغاز سوگواری‌های ماه محرم این آئین ها تجدید می‌شوند. در این روز علاوه بر مراسم سینه زنی و زنجیر زنی، مردم غذا‌هایی که نذر امام حسین (ع) و ۷۲ شهید کربلا کرده اند بین نیازمندان تقسیم می‌کنند.

آيين‌های عزاداری به فراخور فرهنگ و شيوه های مرسوم هر منطقه و استانی متفاوت است و از ديرباز همواره در قالب هيات‌های مذهبی و راه‌اندازی دسته‌جات و تکايا برگزار شده است. در برخی از شهرستان‌های استان مراسم نخل‌گردانی و  علم‌بندی با قدمتی چند صد ساله برگزار شد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات