امام جمعه مشهد گفت: فلسفه قیام امام حسین (ع) حمایت از دین تغییر اوضاع سیاسی و اجتماعی جامعه بود.
کد خبر: ۹۰۵۹۲۰۳
|
۲۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۴
به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی؛ آیت الله سید احمد علم الهدی نماینده، ولی فقیه در خراسان رضوی و امام جمعه مشهد مقدس ظهر امروز در ویژه برنامه فرهنگی تبلیغی هشتمین روز ماه محرم الحرام که رواق امام خمینی (ره) در جمع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی برگزار شد، قیام امام حسین (ع) را حرکتی انقلابی برای اصلاح جامعه عنوان کرد و گفت: حقیقت قیام امام حسین (ع) تغییر اوضاع سیاسی و اجتماعی جامعه بود.

وی خاطرنشان کرد: باید توجه داشته باشیم که قیام امام حسین (ع) یک قیام مسلحانه و نظامی نبود، بلکه یک انقلاب مردمی و حرکت انقلابی بود.

امام جمعه مشهد افزود: حرکت سیدالشهدا (ع) در قالب جریان عاشورا در واقع مبارزه با جریان فاسد حاکم و مصداق نهی از منکر بود، لذا این قیام را نمی‌توان یک قیام مسلحانه دانست.

وی تصریح کرد: بسیاری گمان می‌کنند امام حسین (ع) می‌خواست یزید را امر به معروف و نهی از منکر کند، اما در حقیقت جامعه هدف سید الشهدا (ع) یزید نبود بلکه حضرت اصلاح امت اسلامی را خواستار بودند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه قیام حضرت سیدالشهدا (ع) حرکتی در مسیر امر به معروف و نهی از منکر بود، افزود: مهم‌ترین دلیل قیام امام حسین (ع) تغییر ماهیت اسلام و دور شدن جامعه اسلامی از آرمان‌های بلندی بود که پیامبر (ص) آن‌ها را به ارمغان آورده بودند.

وی با اشاره به اینکه از منظر فرهنگ عاشورا امر به معروف و نهی از منکر یک تذکر لسانی نیست بلکه یک حرکت و انقلاب است، گفت: قیام امام حسین (ع) یک حرکت عملی در راستای اصلاح امت است، حضرت سید الشهدا (ع) با این حرکت انقلابی خواستار ایستادگی امت در برابر حاکمان ظالم شدند.

آیت الله علم الهدی با تاکید بر اینکه قیام سید الشهدا (ع) قیام مسلحانه نبود بلکه قیام برای امر به معروف و نهی از منکر بود، گفت: اگر حضرت بنا بر قیام مسلحانه داشتند نخبگان سیاسی را که به سراغ حضرت می‌آمدند تا حضرت را کمک کنند، قبول می‌کردند یا از جریان‌های قدرتمند نظامی کمک می‌گرفتند.

وی در ادامه با اشاره به نامه ۱۲ هزار نفر از مردم کوفه به امام حسین (ع) و دعوت از ایشان، خاطرنشان کرد: فلسفه حرکت امام حسین (ع) حمایت از دین و تغییر اوضاع سیاسی و اجتماعی جامعه بود.
ارسال نظرات
پر بیننده ها