سهامداران بانک سرمایه  در انتظار افزایش سرمایه و مشخص شدن رقم بالای آن که سبب توجه بازار به سهام بانک سرمایه خواهد شد، هستند.
کد خبر: ۹۰۵۹۰۶۹
|
۱۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۶

گروه اقتصادی_ خبرگزاری بسیج؛ مقدمه: بررسی‌ صورت‌های مالی بانک‌های کشور از سال 92 تا فصول مختلف سال 95 نشان می‌دهد، سود بانک‌ها در این دوره زمانی به شدت کاهش یافته و حتی برخی بانک‌ها با زیان‌های شدیدی مواجه شده‌اند.

طبق آخرین گزارش‌های منتشر شده 8 بانک کشور با زیان مواجه شده‌اند و به نظر می‌رسد که با توجه به  انتشار صورت‌های مالی حسابرسی شده سال 95 همه بانک‌ها، تعداد بانک‌های زیان‌ده به میزان قابل توجهی افزایش  یافته است.البته بخشی از دلایل نمایان شدن زیان بانک‌ها اصلاح صورت‌های مالی بانک‌ها بود اما نرخ بالای سود بانکی که در سال 92 تاکنون با نوسان‌های متعدد اختلاف خود را با نرخ تورم حفظ کرده، یکی از مهم‌ترین دلایل زیان‌ده شدن بانک‌ها است.

در این بین بانک سرمایه نیز از قاعده بانک های زیان ده خارج نبوده نیازمند به کارگیری راهکارهای مناسب برای خروج از زیان های انباشته خود است. عملکرد مدیران بانک سرمایه ما را بر آن داشت تا گزارشی درخصوص کم و کیف فعالیت های این بانک برای خروج از زیان ارائه کنیم که از نظرتان می گذرد:

چند دلیل برای سرمایه گذاری در بانک سرمایه/10 هزار میلیارد دارایی برای کاهش زیان انباشته

گزارش بسیج حاکی از آن است که صحبت به تاریخ آبان ماه سال ۱۳۹۵ بر می گردد جایی که همه ی حواشی در مورد بانک سرمایه تشدید می شود و نماد این بانک در بازار سهام متوقف می گردد.در این بین نگرانی‌های سهامداران از ادامه فعالیت های بانک سرمایه بیشتر شده و این بانک مشمول قانون ۱۴۱ تجارت می شود.قانون ۱۴۱ تجارت مقرر می دارد در صورت زیان های وارده و واگذاری حداقل نصف سرمایه شرکت هیئت مدیره مکلف است بلافاصله با تشکیل مجمع عمومی صاحبان سهام را دعوت تا موضوع انحلال یا بقای شرکتها به شور گذارد.

اما نیم نگاه سهامداران به سرمایه‌های قابل تامل بانک سرمایه اندکی از حاشیه ها پس از بسته شدن نماد این بانک در بازار سرمایه کاست البته طی روزهای گذشته سپرده گذاران و سهامداران بانک سرمایه با احتیاط مضاعفی نسبت به قبل با نماد این بانک برخورد می کند.از طرفی نیز ارزش دارایی های بانک سرمایه که در سال ۱۳۹۵ تخمین زده شد عددی بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد تومان بود و همین امر موجب شد تا نگرانی ها از انحلال این بانک با سابقه کم رنگ تر شود.

از طرفی نیز  بانک سرمایه برای افزایش دارایی های خود و کاهش زیان انباشته سنگین طی سالهای اخیر و خروج این بانک از مشمولین ماده ۱۴۱ قانون تجارت می‌بایست دارایی‌های خود را به حداقل بالای هیجده هزار میلیارد تومان می‌رساند و سریعترین راه کار و پیشنهاد موجود در مقطع حساس کنونی تجدید و ارزیابی دارایی ها و آورده نقدی  برای این بانک و نیز صرف سهام بود.

به گفته کارشناسان افزایش سرمایه بانک سرمایه  از طریق فروش املاک مازاد با هدف کاهش زیان های انباشته  می‌تواند بزرگترین افزایش سرمایه را در تاریخ صنعت بانکداری  ارمغان می آورد.همچنین این بانک در گزارش تفصیلی هیئت مدیره بر لزوم افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها تأکید دارد و دومین راهکار هیئت مدیره واگذاری سرمایه گذاری ها اعم از سرمایه گذاری در شرکتها و املاک پیشنهاد می کنم.

از طرفی نیز تاکید بر واگذاری املاک مازاد که در گزارش تفصیلی هیئت مدیره در راستای بهبود عملکرد  بانک سرمایه اشاره شده است با توجه به ارزش بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومانی این  داراییها و تورم موجود می‌تواند گردش نقدینگی بانک سرمایه را تا رقم قابل قبولی افزایش داده و این بانک را از مشمول این قانون ۱۴۱ تجارت رها سازد.

گفتنی است با توجه به اینکه بانک سرمایه قصدی برای افزایش تعداد شعب خود ندارد با بهره مندی از شیوه های نوین بانکداری اعم از افزایش و گسترش خدمات بانکی الکترونیک و گسترش نرم افزارهای موجود سعی در جذب سرمایه‌ خرد، پایدار و ارزان قیمت جهت کاهش بهای تمام شده پول می کند.

بانک سرمایه با اتخاذ روش‌های مناسب طی سال های اخیر توانسته است نگرانی ها را نسبت به افزایش زیان های انباشته کم کرده و امید به آینده را افزایش دهد از طرفی نیز سرمایه‌گذاران و سهامداران این بانک امید بسیاری به افزایش سرمایه و توجه بازار به سهام این بانک پس از بازگشایی و نیز نقدینگی به دست آمده از طریق فروش املاک مازاد دارند که می تواند حال بانک سرمایه را برای ارائه خدمات بیشتر و با کیفیت بهبود بخشد.

ارسال نظرات