خبرهای داغ:
نماینده ولی فقیه در استان قزوین در دیدار طلاب جدیدالورود حوزه علمیه خواهران کوثر گفت: ارزش طلبه به میزان علاقه او به علوم ربانی است.
کد خبر: ۹۰۵۹۰۱۴
|
۲۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۶

به گزارش خبرگزاری بسیج در قزوین، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی در دیدار طلاب جدیدالورود حوزه علمیه خواهران کوثر به تعریف علم از نگاه دین پرداخت و اظهار کرد: علم به دو دسته اکتسابی و جوششی تقسیم می‌شود؛ علومی که از دیگران فرا می‌گیریم و از کتاب‌ها می‌آموزیم جزو علوم اکتسابی محسوب می‌شوند.
وی با بیان اینکه علوم اکستابی در عین مفید بودن ضعف‌هایی هم دارند، تصریح کرد: فَرّار بودنِ علوم اکتسابی، یکی از نقاط ضعف آن محسوب می‌شود اما علم اکتسابی می‌تواند علوم درونی را به جوشش در آورده و انسان را در مسیر علم الهی قرار دهد.
امام جمعه قزوین به تشریح علم از نگاه ائمه اطهار (ع) پرداخت و خاطرنشان کرد: امام صادق (ع) می‌فرمایند علم نوری است که خدای متعال در دل و جان هر بنده‌ای که بخواهد قرار می‌دهد و او را صاحب علم جوششی می‌کند.
رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین بیان کرد: اگر علم درونی در انسان به جوشش در آید، او را در مقابل خدای متعال صاحب خشیت کرده و در مقابل انسان‌های دیگر افتاده‌تر می‌کند و این مهم از نشانه‌های انسان عاقل است.
وی در ادامه با بیان اینکه امام علی (ع) مردم را به سه دسته تقسیم کرده است، به تشریح این سه دسته پرداخت و افزود: امیرالمؤمنین (ع) می‌فرمایند دسته اول عالمان ربانی هستند؛ آنها همه کارهای خود را برای جلب رضای خداوند انجام می‌دهند و همواره دغدغه تحقق آرمان‌های الهی را دارند که ائمه اطهار (ع) نمونه بارز عالمان ربانی محسوب می‌شوند.
آیت‌الله عابدینی با بیان اینکه دسته دوم کسانی هستند که دنبال عالمان و علوم ربانی حرکت می‌کنند، ادامه داد: قرآن، روایات و احادیث جزو علوم ربانی هستند که تعالی بخش روح و تغذیه کننده عقل محسوب می‌شوند.
این مفسر قرآن و نهج‌البلاغه اضافه کرد: «همج رعاع» عنوانی است که امام علی (ع) بر دسته سوم مردم نهاده است و می‌فرمایند آنها ریشه‌های محکمی ندارند و چهار ویژگی را برای آنها ذکر می‌کند.
وی گفت: «همج رعاع» افرادی هستند که دنبال هر صدایی به حرکت در می‌آیند زیرا هدف مشخصی ندارند، هر نسیمی آنها را به دنبال خود می‌برد چون ریشه ندارند، از نور علم استفاده نمی‌کنند چون انگیزه‌ی معنوی ندارند و به هیج چیز محکمی نظیر قرآن و اهل بیت (ع) متصل نیستند.
1001/پ30/ب

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها