خبرهای داغ:
در حالی حامیان FATF ادعا می‌کنند که با تصویب کنوانسیون‌هایی مانند مقابله با تامین مالی تروریسم، تحریم‌ها کاهش یافته و بانک‌های خارجی با ایران همکاری خواهند کرد که آمریکا نیز به شدت به دنبال تصویب این کنوانسیون‌ها در ایران است!
کد خبر: ۹۰۵۸۶۵۴
|
۲۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۸
به گزارش خبرگزاری بسیج، گروه ویژه اقدام مالی (FATF)، گروهی بین الدولی است که در حال حاضر، ریاست آن را آمریکا بر عهده داشته و در حوزه اطلاعات مالی و بانکی فعالیت می‌کند. این گروه ایران را در لیست سیاه خود قرار داده و به دنبال تحمیل خواسته¬های خود بر کشور ما است. یکی از مهمترین درخواست‌های FATF تصویب دو کنوانسیون «مقابله با تامین مالی تروریسم» و «مقابله با جرائم سازمان یافته فراملی (پالرمو)» است. در صورت تصویب این کنوانسیون¬ها، اگر کشوری از ایران اطلاعات تراکنش‌های مالی را درخواست کند، باید این اطلاعات را به آن کشور بدهیم.

آثار اجرای درخواست‌های FATF برای ایران
در مجموع، اجرای درخواست¬های FATF از ایران سه اثر مهم دارد:
۱. جلوگیری از دور زدن تحریم¬ها (به واسطه لو رفتن اطلاعات اقتصادی) و در نتیجه بدتر شدن اوضاع اقتصادی کشور،
۲. تحریم نهاد‌های تامین کننده امنیت (مثل سپاه، موشکی و ...) توسط خودمان و در نتیجه، از بین رفتن اقتدار منطقه‌ای و موشکی ایران بدون مذاکره و توسط خودمان،
۳. جلوگیری از حمایت گروههای مقاومت و تحریم این گروه‌ها به دست خودمان.

استدلال دولت و مجلس برای تصویب این کنوانسیونها چیست؟
دولت و برخی از نمایندگان مجلس ادعا می‌کنند که با تصویب این کنوانسیون¬ها، تحریم¬ها کاهش یافته و بانک¬های خارجی با ایران همکاری خواهند کرد و بنابراین از فشار اقتصادی کاسته خواهد شد. این ادعا در شرایطی است که آمریکا نیز به شدت به دنبال تصویب این کنوانسیون¬ها در ایران است. سوال مهمی که وجود دارد این است که آیا آمریکا به دنبال این است که این کنوانسیون¬ها در ایران تصویب شود تا تحریم‌ها کاهش یابد؟ یعنی آمریکا به دنبال کاهش تحریمهای ایران است؟! دولت و برخی از نمایندگان مجلس در حالی ادعا می¬کنند که اجرای دستورات FATF میتواند باعث کاهش تحریمها شوند که بانکهای خارجی از موضوع مهمتر و بزرگتری به نام تحریم‌های آمریکا می‌ترسند نه FATF.

اجرای درخواست‌های FATF باعث ارزانی یا گرانی نرخ ارز؟
حتی برخلاف ادعای حامیان FATF، برخی از اخبار گویای این است که ارائه اطلاعات مبادلات مالی خارجی ایران به کشور‌های دیگر در قالب همکاری با FATF، نقش موثری در اختلال فعالیت صرافی‌های ایران در دبی از زمستان گذشته تا به امروز و در نتیجه افزایش قیمت ارز داشته است. اگر این خبر صحیح باشد، بخش مهمی از افزایش نرخ ارز و در نتیجه افزایش قیمت¬های اخیر به دلیل همکاری ایران با FATF بوده است.
در حالی دولت و برخی از نمایندگان مجلس دوباره به دنبال اجرای راهکار پیشنهادی غرب یعنی همکاری با FATF هستند که مشکل تحریم‌ها با اجرای پیمان¬های پولی دوجانبه (استفاده از ارز‌های ملی و حذف دلار)، تا حد زیادی قابل رفع است. مقام معظم رهبری نیز بار‌ها بر ضرورت استفاده از پول ملی در مبادلات خارجی تاکید کرده اند، اما گوش شنوایی در دولت برای اجرای آن وجود ندارد.
ارسال نظرات
پر بیننده ها