خبرهای داغ:
هنگامی که پیاز را برش می‌دهیم چشمان ما می‌سوزد و علت آن وجود آنزیمی است که به هنگام برش به چشم ما می‌رسد.
کد خبر: ۹۰۵۸۶۴۱
|
۲۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۶
به گزارش خبرگزاری بسیج، ممکن است بارها به هنگام آشپزی با برش پیاز سوزش چشم و اشک را تجربه کرده باشید.
 
زمانی که شما یک پیاز را برش می‌زنید سلول‌های آن باز و محتویاتش آزاد می‌شود. در نتیجه طی یک فرایند شیمیایی ترکیبی تولید می‌شود که باعث ایجاد اشک به هنگام برش پیاز می‌شود.

علاوه بر این، با قاچ کردن پیاز آنزیم‌هایی گازی شکل در هوا منتشر می‌شوند که در واقع این آنزیم‌ها از ترکیب همزمان دو شکل مختلف از گاز «cacophonously » حاصل می‌شوند. این ترکیب به‌سرعت در هوا منتشر شده و به چشمان شما می‌رسند. هنگامی‌که این محرک شیمیایی توسط چشم تشخیص داده شود سیگنال‌هایی به قسمت مرکزی سیستم عصبی بدن ارسال می‌شود که به‌نوبه خود با جاری شدن اشک سبب شست و شوی چشم می‌گردد.



*چند راهکار برای خرد کردن پیاز بدون اشک

1- پیاز را با نوک چاقو برش ندهید
از آنجا که ساختار داخلی پیاز به صورت حلقه‌ای است، استفاده از بدنه چاقو (به‌جای نوک آن) از پاشیده شدن آب پیاز به چشم جلوگیری می‌کند. البته این را نیز در نظر داشته باشید که هر جریان هوا در اطراف شما می‌تواند گاز پیاز را به سمت‌تان هدایت کند، بنابراین حواستان به جهت وزش باد نیز باشد. از پنکه استفاده کنید و آن را در زاویه مناسب قرار دهید.

2- هنگام خرد کردن پیاز سوت بزنید!
سوت زدن باعث ایجاد جریان هوا در مقابل صورت شما می‌شود. با این‌کار باز هم از رسیدن گاز پیاز به چشم خود جلوگیری کرده و هر تعداد که می‌خواهید پیاز خرد کنید.

3- یک تکه نان در دهان خود قرار دهید
افراد زیادی می‌گویند، عمل جوییدن(به‌خصوص یک تکه نان) هنگام خرد کردن پیاز کمک بسیاری به جلوگیری از اشک ریختن می‌کند. نان را به آرامی بجوید. یا قسمت کوچکی از نان را از دهان خود بیرون نگه دارید؛ این کار باعث ایجاد بزاق شده که البته شاید باب طبع شما نباشد، اما دیگر از اشک خبری نیست. بسیاری نیز گفته‌اند جویدن آدامس هم مؤثر است اما شاید عملی نباشد؛ امتحانش ضرری ندارد.

4- از راه دهان تنفس کنید و زبان خود را کمی بیرون نگه دارید
زبان شما مرطوب است و این کار باعث حرکت گاز از روی زبانتان می‌شود. این عمل مجرای اشکی را می بندد و در نتیجه اشکی بیرون نمی‌آید. از بینی تنفس کنید، عصب بویایی شما تحریک شده و بلافاصله اشک جاری می‌شود.

5-پیاز را در آب غوطه‌ور سازید
ماهیت آنزیم پیاز در آب تغییر می‌کند. البته یادتان باشد که با این کار باعث از دست دادن مقدار اندکی از تندی پیاز و لغزنده شدن از حد نرمال می‌شود. اگر با پیازی که کمی نرم شده مشکلی ندارید، این روش را امتحان کنید. ۱. از چاقوی بسیار تیز هنگام خرد کردن استفاده کنید.

آنزیم‌ها هنگام خرد شدن آزاد می‌شوند و بهتر است از یک چاقوی تیز تا از چاقوی معمولی استفاده کرده تا باعث له شدن پیاز نشود؛ در این حالت آنزیم کمتری نیز تولید می‌شود. ضمن اینکه با استفاده از چاقوی تیز کارتان سریع‌تر انجام می‌شود.
ارسال نظرات
پر بیننده ها