پیشکسوت هیئت خلف باغ یزد گفت: افتخار می کنم 60 سال نوکر وغلام سیدالشهدا در حسینیه خلف باغ یزد هستم.
کد خبر: ۹۰۵۸۴۶۸
|
۲۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۶
به گزارش خبرگزاری بسیج؛ آداب عزاداری محرم از جمله پدیده­‌های فرهنگی است که با حفظ عناصر اصلی به زیور خلاقیت‌های اجتماعی، فرهنگی و اقلیمی جوامع مختلف آراسته شده و اگر چه دارای مضامین واحدی است، اما به تبع حوزه‌های فرهنگی با نمود‌های مختلفی دیده می‌شود. استان یزد یکی از مناطقی است که آیین عزاداری شهادت امام حسین (ع) در آن به شکل ویژه‌ای برگزار می‌شود.

یکی از اموری که دارای ثواب و پاداش بی مانندی می‌باشد، خدمت در برپایی مراسم عزای سید و سالار شهیدان عالم حضرت سیدالشهدا (عَلیه السَلام) می‌باشد؛ بعضی از خادمان، مویی در این راه سپید کرده و جوانی‌شان را هزینه کرده‌اند. خادمانی که لقب پیرغلامی دارند. ذکر مصیبت می‌خوانند و سوز صدایشان رونق‌بخش مجالس روضه امام حسین (ع) است. با مرثیه‌خوانی فرهنگ عاشورا را زنده نگه می‌دارند. یزد نیز از این پیرغلام‌ها کم ندارد.

حاج حسین برزگر پیشکسوت حسینیه خلف باغ یزد در مصاحبه با خبرنگار یزدرسا، اظهار کرد: بنده ۶۵ سال دارم و ساکن و اهل محله خلف باغ می‌باشم که افتخار ۶۰ سال خدمتگزاری و نوکری ابا عبدالله در این حسینیه را دارم.

وی با بیان اینکه اولین خاطره حضورم در سن ۵ سالگی در یکی از صحنه‌های کاروان‌های عزاداری بر روی تریلی بود، افزود: در همان سن وارئ هیئت محله خلف باغ شدم و تقریبا در سن ۱۴ سالگی یکی از فعالان این هیئت بودم.

این پیرغلام گفت: در سال ۵۹ به عنوان سرپرست هیئت خلف باغ انتخاب شدم و سعی کردم تا به امروز نوکر و غلام سیدالشهدا باشم.

وی با بیان این مطلب که در بارگاه اهل بیت (ع) باید مؤدب بود و آداب نوکری رعایت ادب است. کسی که خودش را خادم امام حسین (ع) می‌داند باید متواضع باشد، اذعان کرد: از هیچ کاری در هیئت دریغ نکردم حتی بعضی از وقت‌ها شده است که با عشق نظافت حسینیه را می‌کردم.

برزگر از برکت و بزرگی امام حسین (ع) برای برگزاری مراسم غزاداری گفت: امسال حسینه با مشکلات اقتصادی زیادی روبرو بود و شرایط به گونه‌ای شخت شده بود که یک روز تنها داخل حسینیه رفتم و با آقا حسین (ع) درد دل کردم و از ایشان خواستم خوشان مشکل را حل کنند.

وی ادامه داد: وقتی از حسینیه بیرون آمدم شرایط به گونه‌ای عوض شده بود که متحیر شدم و اهالی محل وقتی من را می‌دیدند هرکدام نذری که داشتند را بیان می‌کردند و می‌گفتند می‌خواهند نذرشان را به حسینیه بیاورند.

پیشکسوت هیئت خلف باغ خاطرنشان کرد: با هم مشکلات حضرت سید الشهدا تا به امروز رونق بخش این حسینیه بوده و مردم توانسته اند به مراسم عزاداری در این ایام بپردازند.
ارسال نظرات