شادی مردم مشهد پس از سقوط رضاخان پهلوی

کد خبر: ۹۰۵۸۲۰۳
|
۲۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۱
 

 

به گزارش سرویس بسیج پیشکسوتانخبرگزاری بسیج، آیت‌الله ابوالقاسم خزعلی می‌گوید: سقوط رضاخان سرور و خوشحالى مردم را به دنبال داشت.سقوط رضاخان سرور و خوشحالى مردم را به دنبال داشت.

 

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت"  به نقل از   پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی؛سقوط رضاخان در شهریور ۱۳۲۰، باعث خوشحالی و شادی مردم ایران شد. آیت‌الله ابوالقاسم خزعلی در کتاب خاطرات خود که توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است درباره شادی مردم مشهد پس از سقوط رضاخان می‌گوید: سقوط رضاخان سرور و خوشحالى مردم را به دنبال داشت.

خاطره‌اى از آن دوران دارم كه تا اندازه‌اى روحيه‌ اسلامى زنان مشهد را نشان مى‌دهد. زنى شجاع و با ايمان در ايامى كه رضاخان قلدر از ايران رفته بود، در حالى كه دو بار هندوانه را روى الاغى گذاشته بود پس از آمدن به شهر آن دو بار را روى زمين گذاشت در همين لحظه يك پليس جلويش قرار گرفت و از او خواست تا حجابش را بر دارد. زن يك سيلى محكم به پليس زد و به او گفت: حوضى كه آب ندارد ديگر قورباغه لازم ندارد. حالا كه رضاشاه رفته شما ديگر عرض اندام نكنيد اين جريان براى من چنان دلچسب بود كه هميشه شيرينى آن را در زندگى‌ام لمس مى‌كنم. مردم مشهد هميشه به تقدس معروف بوده‌اند، اگر چه برخى مواقع تحجر نيز در آن راه يافته است، البته پس از انقلاب روشن‌بينى جاى تحجر را گرفت.

پس از رفتن رضاشاه روحانيون فعاليت خود را از سر گرفتند و مدرسه‌هاى دينى كار خود را شروع كردند. برخى از آقايان روحانى كه در دوره‌ رضاخان ناچار از پوشيدن كت و شلوار شده بودند دوباره لباس روحانى به تن كردند. آزادى فكرى مناسبى براى مردم پيدا شد. 

نيروهاى متفقين با كلاه‌هاى آهنين و ماشين‌هاى بارى و كاميون‌هاى بزرگ رفت و آمد مى‌كردند مردم با ديده‌ خشم و نفرت به آن‌ها مى‌نگريستند اما از اين‌كه رضاخان كشور را ترك كرده بود بسيار خوشحال بودند. ناگفته نماند مردم از اين‌كه بخشى از كشورشان به اشغال ملحدين روسى در آمده بود سخت معذب بودند. البته اين نكته را لازم است متذكر شوم كه نيروهاى شوروى به اندازه‌ى انگليسى‌ها و آمريكايى‌ها پر سر و صدا نبودند و اگر به مردم تعرضى مى‌كردند چيزى در ذهن من از آن نمانده است. هر چند حزب توده در اين زمان در مشهد فعاليت‌هايى داشت، اما روحانيون و برخى از افراد پيرو روحانى و مذهبى كارهاى فرهنگى مهمى انجام مى‌دادند كه آثار تبليغات مادى و ضد مذهبى آن‌ها را از بين مى‌برد

ارسال نظرات
آخرین اخبار