خبرهای داغ:
مسئول سازمان بسیج مهندسین کشاورزی خراسان جنوبی خبر داد
مسئول سازمان بسیج مهندسین کشاورزی خراسان جنوبی از راه اندازی کانون یادگیری دامداری و دامپروری در زمینه دام سبک در استان خبر داد و گفت: با این هدف که دامی را در استان مستقر کنیم که مصرف آب و خوراک کم و نیاز به کارگر و مرتع کمتر داشته باشد به خصوص در استان ما که مرتع خیز نیست باید بهنژادی را ترویج دهیم.
کد خبر: ۹۰۵۸۱۷۷
|
۲۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۰

زین العابدین جویبان مسئول سازمان بسیج مهندسین کشاورزی خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج با تاکید بر اهمیت پرونده سلامت محصولات کشاورزی اظهارداشت: در شرایط کنونی تولید محصولات کشاورزی سالم در شرایط کم آبی از جمله ضرورت های اجتناب ناپذیر است که باید اقدامات اساسی در این زمینه انجام شود.

 

وی با اشاره به لزوم برنامه ریزی جدی و کارشناسی شده جهت تحقق اقتصادمقاومتی در حوزه کشاورزی خاطرنشان کرد: می توانیم زمانی بگوییم که اقتصادمقاومتی توسط مسئولان محقق شده که مردم رضایت کامل و کافی از عملکرد مسئولین داشته باشند.

 

وی با بیان اینکه کشاورزان علاوه بر تغییرات اقلیم با قوانین دست و پا گیر مواجه هستند به مسئولان توصیه کرد: اصلاح قوانین دست و پاگیر و بسته های حمایتی می تواند مهمترین راهکار برای ترغیب کشاورزان باشد.

 

کشاورزان منشأ تولید ملی و سرمایه انسانی هستند

 جویبان با تاکید بر اینکه کشاورزان منشأ تولید ملی و سرمایه انسانی هستند افزود: در حال حاضر بخش کشاورزی توانسته گام های مهمی در راستای اقتصادمقاومتی بردارد اما هنوز موفقیت های کاملی در حوزه صادرات نداریم که به برنامه ریزی های کارشناسی شده جهت بالا بردن کیفیت محصولات کشاورزی و رقابت در دنیا نیاز داریم.

 

وی عنوان کرد: نیروی انسانی بسیار توانمند است و ما می توانیم با تحول در عامل انسانی، تنگناهای طبیعی را جبران کنیم. امروز عملکرد کشاورزان برتر چندین برابر میانگین عملکردی ما است و این چیزی نیست جز استفاده از دانش و تکنولوژی در حوزه کشاورزی .

 

در تولید فن آوری و نوآوری رتبه قابل قبولی نداریم

مسئول سازمان بسیج مهندسین کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه در تولید فن آوری و نوآوری که خروجی علم تلقی می شود متاسفانه رتبه قابل قبولی نداریم افزود: علم و فعالیت های آموزشی و تحقیقاتی منجر به محصول نشده اند و ما باید این فاصله را کم و علم را به نوآوری تبدیل کنیم.

 

وی با تأکید بر اینکه باید گزارش نهایی یک فرآیند تحقیقاتی تبدیل به نوآوری و یافته قابل ترویج در کشاورزی شود خاطرنشان کرد: در این صورت اولویت ها رعایت می شود که شامل افزایش درآمد، امنیت غذایی و ثبات اکوسیستم است.

 

جویبان ادامه داد: بخشی از اقدامات سازمان بسیج مهندسین کشاورزی تشکیل و راه اندازی هیئت های اندیشه ورز شهرستانی و استانی است که در آن جمعی از صاحبنظران و خبرگان که راهبرد اندیش هستند بنا بر تدابیر رهبری و در راستای تحقق اقتصادمقاومتی ما را همراهی می کنند.

 

وی با بیان اینکه کارکرد اصلی این هیئت ها تولید فکر و ایده است ادامه داد: وظیفه اصلی آنها تولید فکر، ایده راهبرد و طرح آسیب شناسی و احصاء مسائل اساسی و اولویت دار بسیج مهندسین کشاورزی است.

 

مسئول سازمان بسیج مهندسین کشاورزی خراسان جنوبی از راه اندازی کانون یادگیری دامداری و دامپروری در زمینه دام سبک در استان خبر داد و گفت: با این هدف که دامی را در استان مستقر کنیم که مصرف آب و خوراک  کم و نیاز به کارگر و مرتع کمتر داشته باشد به خصوص در استان ما که مرتع خیز نیست باید بهنژادی را ترویج دهیم.

 

شاخص اول بهره وری درست از منابع طبیعی است

وی عنوان داشت: در گذشته شاخص انتخاب نمونه های کشاورزی حجم و کیفیت بود که حالا شاخصه سوم شده است شاخص اول بهره وری درست از منابع طبیعی است که با رعایت توصیه های فنی قابل اجرا است.

 

جویبان خاطرنشان کرد: ما برای بهتر شدن تمامی موضوعات کشاورزی باید هدف گذاری کنیم و کمک به کانونهای یادگیری اهمیت دارد.

 

وی با بیان اینکه در گام بعدی تفاهم نامه ای با صندوق بیمه محصولات کشاورزی منعقد شده است افزود: با توجه به اینکه خراسان جنوبی با نوسانات جوی و حوادث اقلیمی مختلفی رو به رو است لذا بخش کشاورزی را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد و بیمه محصولات کشاورزی به عنوان ابزار مدیریت ریسک توانسته تا حدودی ثبات و امنیت را برای فعالان حوزه کشاورزی داشته باشد.

 

تهیه و چاپ دایره المعارف شهدای کشاورزی

 مسئول سازمان بسیج مهندسین کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه همکاری در تهیه و چاپ دایره المعارف شهدای کشاورزی از دیگر برنامه ها است متذکر شد: با توجه به اینکه برگزاری کنگره شهدای استان نزدیک است تعداد 211شهیدی که دانش آموخته و دانشجوی کشاورزی یا شغل آنها کشاورزی بوده است را در استان شناسایی کردیم.

 

وی ادامه داد: برگزاری کارگاه های آموزشی مورد نیاز برای بسیجیان که در کانون های بسیج مهندسین کشاورزی عضو هستند و فارغ التحصیلان کشاورزی داریم شامل کارگاه نقشه برداری و مساحی کشاورزی، پرورش زنبورعسل، کبک، بلدرچین، مرغ بومی، زالو و غیره که بر حسب تقاضای علاقه مندان تشکیل می دهیم.

 

جویبان با بیان اینکه در حال حاضر 400 نفر مهندس کشاورز عضو کانون های بسیج مهندسین کشاورزی هستند افزود: بانک اطلاعاتی خوبی در این زمینه داریم و 5کانون در شهرستانهای بیرجند، فردوس، طبس قائن و نهبندان فعال است.

 

وی با بیان اینکه تعداد 125 شبکه علمی سازی کشاورزی یا هسته فلاحین در استان داریم اظهار داشت: طرح بسیج همگام با کشاورز در راستای علمی سازی کشاورزی و افزایش عملکرد کمی و کیفی محصولات کشاورزی و افزایش بهره وری در سطح استان اجرایی شده است.

انتهای پیام/

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها