کشف سفال‌های دوره مس و سنگ در تپه باستانی قروه

تپه قلعه روستای گلالی کردستان دربرگیرنده آثاری از دوره‌های مختلف و آسیب دیده از خاکبرداری برای تهیه خشت و ملاط در سده‌های پیشین، تعیین عرصه و حریم شد.
کد خبر: ۹۰۵۸۱۰۶
|
۲۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۳
به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان، امیر ساعدموچشی (سرپرست هیأت باستان شناسی) با اشاره به آنکه گمانه زنی به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تپه قلعه (برج) روستای گلالی شهرستان قروه در استان کردستان به اتمام رسید گفت: به دلیل قرارگیری بافت فرهنگی تپه قلعه روستای گلالی در داخل بافت کنونی روستا و انجام ساخت و ساز‌ها این اثر نیازمند تعیین عرصه و پیشنهاد حریم بود.

وی این اثر را چند دوره‌ای اعلام کرد و اظهار داشت: لایه‌های فرهنگی آن بر روی تپه طبیعی واقع شده و سفال‌های بدست آمده از بررسی سطحی و گمانه‌ای آن بر وجود سفال‌های دوره مس و سنگ، دوره مفرغ و دوره‌های جدیدتر و بویژه دوران اشکانی و دوره‌های میانه اسلامی گواهی می‌دهد.

استادیار دانشگاه پیام نور با بیان اینکه تپه قلعه گلالی در سده‌های پیشین به دلیل خاکبرداری برای تهیه خشت و ملاط، مورد آسیب واقع شده گفت:: در داخل بافت معماری قدیمی روستا، سفال‌های دوره‌های مختلف را می‌توان شاهد بود.

او با اشاره به شناسایی لایه‌های دوران تاریخی در جانب شرقی تصریح کرد: گمانه زنی این سایت مشخص کرد محدوده اثر در بخش شرقی روستا بیشتر از آن چیزی است که تصور می‌شد.

گمانه زنی به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تپه قلعه (برج) روستای گلالی شهرستان قروه در استان کردستان با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری انجام شد.

انتهای پیام/7727
ارسال نظرات