خبرهای داغ:
تیم تحقیقاتی شرکت خرم الکتریک، موفق به طراحی و ساخت سامانه کاهنده مصرف برق سردخانه ای شدند، این سامانه مصرف را به میزان ۱۵ تا ۲۵ درصدکاهش می دهد.
کد خبر: ۹۰۵۸۰۴۸
|
۲۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۲
سامانه کاهنده مصرف برق سردخانه ای طراحی و ساخته شد 
به گزارش سرویس خبر علم و فناوری بسیج از اصفهان خبرگزاری بسیج، تیم تحقیقاتی شرکت خرم الکتریک، موفق به طراحی و ساخت سامانه کاهنده مصرف برق سردخانه ای شدند، این سامانه  مصرف برق را به میزان 15 تا 25 درصد کاهش می دهد.

 حمید رضا فقیری نژاد  با بیان این که مصرف بهینه انرژی از ارکان اصلی برای پیشرفت کشور محسوب می شود، اظهار داشت: علاوه بر این یکی از مشکلات برای صاحبان مشاغلی مانند سوپرمارکتها، قصابی ها، رستورانها، شیرینی فروشی ها و غیر هزینه بالای برق مصرفی است، فروشنده در کشور ما برای راضی نگه داشتن مشتری مجبور است دما را بیش از اندازه پایین بیاورد، و این وضعیت در طی شبانه روز ثابت باقی می ماند.

وی افزود: با توجه به عدم نیاز به مصرف در ساعاتی خاص در طول شبانه روز در سیستم های سردخانه ای، سامانه کاهنده مصرف برق سردخانه ای بر پایه دو بخش سخت افزاری و نرم افزاری طراحی و ساخته شد.

این محقق ادامه داد: این سیستم در ساعات اوج که همگام با تاریکی هوا و همچنین خُنکای هوا میباشد طی ساعاتی خاموشی های مکرر به سیستم های سرد کننده و سردخانه ای داده و جبران این مصارف مورد نیاز را در ساعات کم باری به عهده می گیرد.

وی افزود: این سیستم یک محافظ واقعی ولتاژ نیز هست و با توجه به خاموشی های مکرر لازم بود که حالت استارت این سیستم به گونه ای طراحی شود که بین استارت هر یخچال یا سرد کننده فاصله زمانی خاصی تعبیه شود، و به این صورت از جریان کشی در زمان استارت اولیه نیز جلوگیری شود.

فقیری نژاد بیان داشت: این سیستم نه تنها در کاهش هزینه مصرف برای مشترک تاثیر گذار بوده بلکه در زمینه افزایش طول عمر وسایل تحت مدار و همچنین مدارات سیم کشی مکان مورد نظر را حفاظت میکند.

وی خاطرنشان کرد: این سیستم قادر به جابجایی مصارف در زمان های اوج بار به زمان کم باری شبکه برق رسانی کشور است، و به ترتیب هم شبکه برق رسانی و هم مشترک در استفاده از این سیستم ذینفع بوده، اما با توجه به این موضوع که سیستم فوق برای مشترک صرف هزینه ای را داراست هزینه تامین و تهیه این سیستم به عهده مشترک است، و چنانچه سیستم تاییدیه وزارت نیرو را بگیرد، مشترک مشتاق به استفاده از این سیستم خواهد بود.

سامانه توجیه اقتصادی دارد

فقیری نژاد در توجیه اقتصادی که این کاهنده برای کل جامعه دارد، گفت: برای مثال اگر در شهر اصفهان 20 هزار سوپر مارکت، رستوران، قصابی و شیرینی فروشی وجود داشته باشد، با فرض مصرف ماهیانه حداقل 500 کیلوات، این تعداد مشترک 2 میلیون کیلوات ماهیانه مصرف دارند که اگر میانگین کاهش 20 درصد باشد، مصرف در یک ماه 400 هزار کیلوات کاهش می یابد، در سطح کلان این بهبود انرژی  اهمیت دارد.

 

این سامانه مشابه داخی و یا خارجی ندارد

فقیری نژاد در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا قبلا چنین کاهنده ای وجود داشته و ساخت آن چقدر هزینه دارد، با تصریح این که، قطعه با قیمت 500 هزار تومان به دست مصرف کننده می رسد، خاطرنشان کرد: این سیستم مدیریت مصرف است و مشابه داخلی و یا خارجی هم ندارد.

وی با تاکید بر این که اولین بار است که این نوع سیستم ساخته شده است، اظهار داشت: دستگاههای کاهنده مصرف به وفور ساخته شده و در بازار هم وجود دارد، اصولا این دستگاهها قطعاتی با یک خازن هستند.

این محقق ادامه داد: خازن می تواند اصلاح ضریب قدرت را انجام دهد و انرژی ری اکتیو را کاهش دهد اما از آنجایی که کنتورهای تک فازی که وجود دارند دیماند نیستند و پول ری اکتیو را محاسبه نمی کنند (اداره برق پول ری اکتیو را از مردم نمی گیرد مگر از کارخانجات)، این دستگاهها هیچ تاثیر واقعی در کاهش مصرف ندارند،  البته در زمینه صنعتی بانک خازن ری اکتیو و هزینه مصرف را کاهش می دهد. 

 فقیری نژاد گفت: قطعه دیگری هم ساخته است که کاهنده مصرف، کاهنده جریان است، اما هزینه برق مصرفی را کاهش نمی دهد، چون ری اکتیو را کم می کند که پولش را از مردم نمی گیرند، چون دستگاههایی که در سطح کشور مورد استفاده قرار می گیرد از استاندارد  لازم برخوردار نیست.

این محقق بیان کرد: در حال حاضر هفت نفر در رابطه با تولید و ساخت این سامانه مشغول به کار هستند، و چنانچه مسوؤلان در معرفی دستاورد و در ارائه تاییدیه ها همکاری کنند، تولید این سامانه قابلیت اشتغال مستقیم برای 100 نفر و غیر مستقیم تا 200 نفر را دارد.

وی با اشاره به این که تا به حال چندین اختراع و نوآوری را به ثبت رسانده است، اظهار امیدواری کرد: مسوؤلان نخبگان و دستاوردهای داخلی را حمایت کنند، و ادامه داد:  فعلا در حال طراحی  و ساخت یک سیستم مدیریت مصرف مخصوص کشور عراق است.

ارسال نظرات