حجت الاسلام والمسلمین جعفری گفت: هرکسی در تنور دنیاگرایی بدمد و بر آتش آن بیفزاید به جامعه اسلامی خیانت کرده است.
کد خبر: ۹۰۵۸۰۲۵
|
۲۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۱

به گزارش خبرگزاری بسیج از استان چهارمحال و بختیاری؛ مراسم سوگواری ششمین روز محرم با حضور اقشار مختلف مردم، بسیجیان و کارکنان سپاه حضرت قمربنی هاشم علیه السلام در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) شهرکرد برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر امیرقلی جعفری در این مراسم با تسلیت ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام گفت: واقعه تلخ کربلا با گذشت 50 سال از رحلت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلام) روی داد؛ در حالی آن حضرت 23 سال زحمت کشیدند تا جامعه جاهلی عرب را دگرگون کنند و پایه اولیه تمدن اسلامی را در مدینه بنا نهادند و کادرسازی کردند.

استاد حوزه و دانشگاه ، افزود: پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلام در بیش از 70 جنگ برای ماندگاری این هسته اولیه تمدن اسلامی شرکت کردند؛ اما بعد از رحلت ایشان در فاصله زمانی 50 ساله نوه پیامبر را مسلمانان!، نه مسیحی ها، نه یهودی ها، به فجیع ترین شکل به شهادت رساندند و خانواده اش را بعنوان اسرای خارجی به اسارت بردند.

وی، تصریح کرد: بعد از 1400سال برای من و تو شیعه سوال است که چرا این کار را کردند؟ و چه عواملی باعث شد جامعه حق مدار و ارزش مدار نبوی اینگونه عمل کند؟، که پاسخ این سؤال برای امروز و جامعه ما نیز کاربردی است و می تواند جلوی تکرار این اتفاقات را بگیرد.

دکتر جعفری خاطرنشان کرد: جامعه ارزش مدار پیامبر طی 50 سال دگرگون شد و استحاله گردید، که هم استحاله اخلاقی بود و هم استحاله فرهنگی، که می توان استحاله اخلاقی را زیرمجموعه استحاله فرهنگی نیز قرار داد و این استحاله بود که باعث شد آن جامعه ارزش مدار دست خود را به خون ابی عبدالله الحسین علیه السلام آغشته کند.

سخنران ششمین روز از سوگواری ماه محرم در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) شهرکرد، با اشاره به ضرورت واکاوی عوامل مؤثر در استحاله جامعه نبوی اظهار کرد: همه علما و اندیشمندان عروج انسان به بالاترین درجات فضایل و سقوط وی به پایین ترین و پست ترین درجات رذایل را در 2عامل وراثت و محیط خلاصه می کنند، که قرآن عامل سومی را به نام اراده و اختیار اضافه کرده است.

دکتر جعفری، گفت: قرآن می فرماید برخی از صفات از طریق وراثت به فرزندان منتقل می شود, اما انسان دارای اراده است و می تواند غیر از مسیر ارثی خویش و خلاف مسیر محیط خانواده حرکت کند، که برای این موضوع بهترین زنان یعنی زن فرعون و بدترین زنان یعنی زن حضرت نوح و پسر حضرت نوح را مثال آورده است.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: از نظر قرآن عامل اراده و اختیار انسان می تواند سرنوشت مسیر حرکت انسان را تغییر دهد و مهم ترین عامل در تشکیل شخصیت فرد می باشد.

وی، ادامه داد:شناخت های فردی و گرایش های انسان دو عامل مؤثر در شکل گیری اراده می باشند که شناخت به معنای معرفت است و دو شناخت مهم عبارتند از؛ خدا (توحید) و معاد .

حجت الاسلام والمسلمین دکتر جعفری، با اشاره به آیه8 سوره بقره" وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَقُولُ آمَنَّا بِاللَّهِ وَبِالْيَوْمِ الْآخِرِ و من الناس من یقول آمنا بالله و بالیوم الآخر..." و آیه 21 سوره احزاب" لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ كَانَ يَرْجُو اللَّهَ وَالْيَوْمَ الْآخِرَ..."، اهمیت باور به خدا و معاد را تشریح کرد.

وی، تصریح کرد: هرچه باور به خدا و معاد در سطح جامعه بیشتر باشد، گناه کمتری صورت می گیرد و کسانی که می گویند وظیفه حکومت درست کردن دنیای مردم است، بدانند قرآن را خوب نفهمیده اند؛ هرچه تنور دین داری توحید و معاد در جامعه داغ تر باشد، اراده ها محکم تر و بهتر شکل می گیرند.

استاد حوزه و دانشگاه به جمله حضرت امام(ره) اشاره کرد که فرمودند " عالم محضر خداست، در محضر خدا گناه نکنید" و افزود: اگر باور به خدا و معاد در فرد تقویت شود، دیگر شاهد اختلاس بیت المال نخواهیم بود.

وی، گرایش یعنی میل درونی فرد و آنچه قلباً دوست دارد را از دیگر عوامل تأثیرگذار در شکل گیری اراده دانست و گفت: اولین عامل مؤثر در نوع گرایش انسان به فضایل یا رذایل، دنیا و دنیاگرایی و لقمه حلال یا حرام است، که قلب را متمایل به فضایل یا رذایل می کند.

جعفری ادامه داد: بر اساس قرآن و روایات، لقمه شما گرایش شما به سمت فضایل را دگرگون می کند و فاجعه می سازد. انسان توجیه گر است؛ ولی لقمه حرام کار خودش را می کند همانگونه دنیاگرایی و طمع ملک ری باعث شد عمر سعد مقابل امام حسین علیه السلام در کربلا بایستد.

وی، اولین عامل مؤثر در واقعه کربلا را دنیاگرایی دانست و با اشاره به فرمایشاتی از حضرت امام حسین علیه السلام که پاداش جانهای یاران خویش در کربلا را بهشت ابدی فرمودند، تصریح کرد: نباید خود را به متاع ناچیز و از بین رفتنی دنیا بفروشیم. هرکسی در تنور دنیاگرایی بدمد  و بر آتش آن بیفزاید به جامعه اسلامی خیانت کرده است.

استاد حوزه و دانشگاه، به نقل از امام حسین علیه السلام، انسان ها  را برده دنیا دانست و گفت: زمانی عده ای می گفتند باید به مدیران آنقدر بدهیم تا سیر شوند، ولی دیدیم کسانی که سیرتر بودند از همه بیشتر دزدی کردند و از کشور فراری شدند؛ زیرا انسان سیری ناپذیر است.

قرائت زیارت پرفیض عاشورا، ذکر مرثیه، نوحه خوانی و سینه زنی  از دیگر برنامه های ششمین روز سوگواری محرم در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) شهرکرد بود.

ارسال نظرات